Anketa:
50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti 2/4
ZdieľaťPridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
[Vaše stroje]
MXB-moto 125 ccm – 4T
Po takmer dvojročnej prestávke som usúdil, že nastal čas pre ďalší stupeň výuky. V Komárne kupujem novú motorku čínskej výroby so štvortaktným motorom. Potom štartujeme do Viedne, Louis v jesennom výpredaji zabezpečuje výstroj mne aj synovi. Odpaľujeme nový level jazdenia. Najprv iba malý okruh kúsok za miestnym obchodom, ale so skokom a nesmelými driftami, neskôr detské krosové dráhy v okolí. A nakoniec off-výjazdy dlhé do 50 km.
![]() |
Motor
Ležatý štvortaktný dvojventilový jednovalec, chladenie vzduchom, kópia legendárneho motoru Honda. Výkon 10 koní, s výborným spodkom a dobrým ťahom. Štartovanie na kopačku, chytal na prvý šup. Trojpolohový klasický karburátor so sieťkovým filtrom. Manuálna 4-stupňová prevodovka aj spojka. Sekundárny pohon reťazou. Výfuk nespárovaný s motorom, bolo ho treba „vyladiť“. Diera s priemerom 10 mm sa ukázala oko optimálna, motor ožil a prestalo ho dusiť.
![]() |
Rám
Trubkový chrbtový, motor je zavesený zhora. Klasická vidla vpredu, centrál vzadu. Ráfy 14“ vpredu a 12“ vzadu. Kotúče na oboch kolesách, brzdy sú svetlou stránkou rámu. Ovládanie totožné v veľkými motorkami. Nádrž 3,5 litra, benzín tečie samospádom.
Dizajn aj spracovanie poplatné krajine vzniku.
![]() |
Hodnotenie
Úplne rozdielne hodnotenie motora a rámu.
Motor veľmi vydarený, spoľahlivý, výborne štartujúci. Výkonové parametre dobrá vzhľadom ku váhe, na 4-ke ťahal aj so mnou hore kopcom ako nič. Mierne zaostáva prevodovka, radenie nie je vždy presné a často blbne neutrál. Spojka jednoduchá, lamela v oleji, nie zrovna ľahko naštelovateľná. Motor ako celok hodnotím kladne, s malou spotrebou (1,5 l/mh), slabinou je primitívny vzduchový filter v továrenskom vyhotovení.
Rám je iná kapitola. Čínsky výmysel v čínskom vyhotovení. Prvý polrok bol v znamení vychytávania nedostatkov a bolo ich neúrekom. Po takejto predčasnej generálke bola motorka spôsobilá na bezpečnú jazdu.
![]() |
Za investované peniaze bol účel splnený. Adamko sa rýchlo naučil jazdiť s manuánou prevodovkou, odraďovať s medziplynom. Potom skákať a hlavne jazdiť v stupačkách. Všetko opísané je limitované rámom s malými zdvihmi. Napriek tomu zvládol všetko potrebné na prechod k prvému vážnejšiemu stroju. Je zrejme lepšie kupovať takúto motorku od niekoho, kto všetky poruchy odstránil, potom môžete jazdiť donekonečna. Ivan Komár (kupec) mi avizoval, že doteraz fachčí v poriadku.
Tento stroj považujem za vhodný ako prvú motorku s manuálnym ovládaním hobby jazdcom vo veku 8 – 12 rokov. Znesie aj menšie skoky a divokú jazdu ľahších jedincov, ale nie je v dlhodobom horizonte na takúto záťaž dimenzovaná. To sa týka podvozku, motor s vhodným vzduchovým filtrom musí vydržať.
![]() |
Poruchy – Prasknutá objímka výfuku, výmena simeringov v predných tlmičoch, takmer nefunkčný zadný tlmič (a s nedotiahnutou maticou), chýbajúce puzdro zadnej vidly, chybný vymedzovač riadenia, mäkká zmes a tenké plášte, všetky skrutky a matice ako z plastelíny, vadné silentbloky na riaditkách.
- Doplnky - nič
- Váha – 65 kg
- Cena – 550,-€
Plusy a mínusy
motor, brzdy, cena | podvozok, celkové vyhotovenie |
Pridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!