Anketa:
Vyskúšali sme šidlá pre vodičáky A2: Hondu CB500X a Hondu CB500F 1/2
ZdieľaťPridané: 30.05.2016 Autor: datadive
Čitatelia: 20710 [Testy a predstavenia - Test]
Honda pre rok 2016 inovovala svoj päťstovkový modelový rad. Nám sa do rúk dostali CB500F a CB500X. V čom sa líšia a v čom sú rovnaké? To sa dočítaš v našom teste.
Text: datadive
Foto: datadive, Jan Zemiar
Honda mala v ponuke dlho legendárnu CB500. V roku 2012 si honďáci povedali, že zoberú útokom cieľovú skupinu zákazníkov s vodičákmi skupiny A2 a pustili do sveta hneď tri nové päťstovky: CBR500R, ktorá dizajnovo kopírovala Fireblade, naháča CB500F a CB500X, najmenšie cestovné endrurko vo svojej ponuke.
Posledné inovácie sa týkali najmä dizajnu, technika ostala rovnaká, pribudlo veľa originálneho príslušenstva, ktoré obsahuje aj "carbon look" dielce.
Honda CB500F Príslušenstvo, Honda CB500X Príslušenstvo
Technika a dizajn
Motor (471 ccm) ostal bez zmien, ak teda nerátam hnedé dekle pre modely CBR a CB500F. Hovoríme o radovom dvojvalci so štvorventilovou technikou a PGM-FI vstrekovaním, ktorý má maximálny výkon 35 kW (8500 ot.) a krútiaci moment 43 Nm (7000 ot.). Valce a piesty sú prebraté z CBR600RR a konštrukcia bloku motora z CBR1000RR (napr. kanáliky pre rozvod chladiaceho média). Samozrejme, všetko upravené tak, aby sa to zmestilo do limitov A2. Ojničné čapy pootočené o 180°, vyvažovací hriadeľ, nová menšia vodná pumpa, nové menšie a ľahšie čerpadlo oleja, rozvod DOHC (rozvodová reťaz aj ozubenia ošetrené vanádiom). Dôraz bol kladený na maximálne utlmenie neželaných vibrácií, nízku spotrebu, nenáročnosť na údržbu, spoľahlivosť a vysoký kilometrový nábeh. Proste nech sa to netrasie, nežerie trávu popri ceste a niečo vydrží.
Prevodovka je klasická šesťstupňová. Pre všetky päťstovky dostali rovnaké prevodové pomery. Brzdy majú všetky rovnaké, teda vpredu 320-mm kotúč okusuje dvojpiestik od Nissinu, a jednopiestik z rovnakej fabriky okusuje vzadu 240-mm kotúč. Brzdy sú vybavené systémom ABS.
Rám chrbticový, konštrukcie Diamond, pozváraný z chróm-molybdénových rúrok je tiež spoločný pre všetky modely. CB500X má o stupeň väčší sklon prednej vidly. K odlišnej ergonómii medzi modelmi F a X, prispieva určite aj mierne odlišný podvozok, vyššie sedlo (o 20 mm) a vyššie riadidlá na Xku. Jemné rozdiely v stavbe sa potom prejavia na celkových rozmeroch, rázvore, svetlej výške. Rozdiel je aj v objeme palivových nádrží, Xko má 17,3 litra a eFko 15,7.
Rozmery CB500F a CB500X:
Model | dĺžka | šírka | výška | svetlá výška | rázvor | pohotovostná hmotnosť |
---|---|---|---|---|---|---|
Honda CB500F | 2075mm | 780mm | 1060mm | 155mm | 1410mm | 192kg |
Honda CB500X | 2095mm | 830mm | 1290mm | 170mm | 1421mm | 195kg |
Na podvozku sa dá nastaviť predpätie vpredu aj vzadu. Xko má vyššie zdvihy. Priemer rúrok prednej vidlice je 41 mm. 17-palcové kolesá odliate z hliníkovej zliatiny majú na Fku obuté Dunlop Sportmax D222 a na Xku Dunlop Trialmax D609 (120/70, 160/60).
Prístrojovka ukazuje klasiku: ovládanie select/reset, bez prekvapenia. Xko ju má oranžovú, Fko modrú. Obe pekne čitateľné, ale na oboch mi chýba informácia o zaradenom prevodovom stupni, ktorá by sa určite začiatočníkom zišla.
Ovládacie prvky sú primeranej kvality. Všetko je na svojom mieste, až na klaksón a smerovky, ktoré sú vzájomne prehodené oproti tomu ako som zvyknutý. Honda to tak robí od roku 2010 a asi na to majú dôvod.
Po dizajnovej stránke sa toho zmenilo na oboch testovaných modeloch najviac. Obe motorky dostali full LED predný svetlomet, zadné LED svetlo, takže žiarovky ostali už iba v smerovkách. Na eFku prepracovali bočné miniplasty a prednú masku, ktorá dostala agresívnejší vzhľad. Na Xku prešli zmenou tiež bočne plasty a predná maska, plus vyššie plexi, ktoré sa dá po uvoľnení skrutiek nastaviť do dvoch pozícií. Čo rozhodne môže Xko Fku po dizajnovej stránke závidieť, je výfuková koncovka.
Zadné partie oboch modelov sa líšia asi najviac. eFková mi príde taká, ako to povedať, zbytočne široká, a to ucho, hmm. Xková sa mi páči viac a po bližšom preštudovaní som na madle pre spolujazdca objavil predprípravu na pavúka (drážka zospodu) a háčiky na upevnenie batožiny. Pod sedlom oboch strojov je miesto na lekárničku a náradie.
Celkovo dizajn hodnotím ako slušný na danú cenovú kategóriu. Nájdu sa veci, ktoré pôsobia lacno, ako napríklad zadná kyvka, plechová rozeta a zrkadlá, ktoré su rovnaké ako na 12-ročnej CBF, ktorú má kamoš v garáži. Nájdu sa aj oku lahodiace prvky ako napríklad už spomínaný predný svetlomet, zvody, u eFka celý motorový priestor, lakovanie a prevedenie kapotáží. Spoza riadidiel vyzerajú obe motorky dobre a človeku je hneď jasné, že sedí na modernom bajku, ktorý má dizajnom osloviť najmä mladšiu generáciu.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v meste a mimo neho, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 30.05.2016 Autor: datadive Zdieľať
Súvisiace články:
- Ďalšia trojka od Hondy - Honda CB500F, CB500X a CBR500R - zeON
- Honda CB500X 2013 – nenáročné šidlo aj na dlhšie cesty - zeON
- Skúsenosti s Hondou CB 500 ’96 - Herghott
- Honda CB500X 2019 – inovovaný dobrodruh nielen pre majiteľov A2 vodičákov - Awia
- Rada CB500 dostáva do sezóny 2022 kopec vylepšení - Redakcia
- Honda inovuje trojicu modelov CB500 - dostali EURO5, nové farby a vylepšenia - Redakcia
- EICMA 2018 - Honda prináša Neo Sports Café naháč CB650R, športovú CBR650R a inovuje radu CB500 - Awia
- Malý VEĽKÝ chuligán KTM Duke 390 vyráža do ulíc! - Awia
- Vyskúšali sme solídny tretinový liter - Honda CB300R 2018 - Muli
- Vyskúšali sme malé vrtké šidlo Kawasaki Z650 2017 - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Speed Triple 1050 S 2016 - chuligán nám dospel
- Nový Ducati Superbike s V4 motorom?
- Nová Jawa 350 OHC?
- Intermot 2016: Harley Davidson s novými motormi
- Intermot 2016: Horex predstavil retro klasiku s VR6 motorom
- Intermot 2016: Novinky značky Indian
- Boli sme na siedmom ročníku Honda Fest, Lipno - Šumava 2016
- Boli sme na BMW Motorrad Fest 2016 v Poľsku
- Harley-Davidson Praha druhý krát Kráľom Customov
- Yamaha NMAX 125 - každodenný život je súčasťou balenia (porovnanie s Hondou PCX)
- ... zobraz všetky články od tohto autora