Anketa:
Indian FTR Black Swan od Workhorse Speed Shop
ZdieľaťPridané: 04.03.2022 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3946 [Novinky - Predstavujeme]
Indian Motorcycle a Workhorse Speed Shop predstavujú radikálnu prestavbu modelu Indian FTR s názvom Black Swan. Inšpiráciou boli štýly z rôznych smerov a období: superbiky 90. rokov, moderné pretekárske špeciály Grand Prix, dokonca aj Porsche.
„Mal som víziu postaviť športový motocykel na cestné použitie, ale naozaj športový, postavený ako GP špeciál. Black Swan je inšpirovaný športovými motocyklami 90. rokov a celý je vyrobený z karbónových vlákien. Majiteľ mi dal v projekte úplnú voľnosť, tak som ho po všetkých stránkach posunul na svoje maximum. Tak to robím, keď dostanem od zadávateľa absolútnu slobodu. Je to celkom unikátna a určite najzložitejšia stavba, akú som doteraz urobil,“ povedal Brice.
Po predbežných náčrtoch sa Brice vydal do ústredia firmy Akrapovič v Slovinsku, aby mu pomohla vyrobiť krásny výfukový systém 2-1 s podveseným tlmičom, ktorý zachováva elegantný profil, aký si Brice predstavoval.
Po návrate do svojej dielne, keď sa Brice len o chlp vyhol zdržaniu v Slovinsku pre uzavreté hranice, čo bol vtedy bežný jav po celom svete, skonštruoval okolo FTR drôtenú klietku ako základ pre modelovanie kapotáže z hliny. „Tento krok bol v skutočnosti jednoduchší než som čakal, pretože som nemusel vyrábať z hliny obe strany kapotáže, ale len jednu polovicu ako vzor. Akonáhle som bol s tvarom spokojný, použil som 3D skener a poslal dáta spoločnosti Formae Design, ktorá so mnou spolupracovala na vylepšení virtuálneho modelu. Tá vytvorila symetrickú druhú polovicu kapotáže a zabudovala všetko príslušenstvo a periférie. Christophe z Formae mi veľmi pomohol so všetkými komponentmi kapotáže.“
Zatiaľ čo firma Formae pracovala na zdokonalení dizajnu kapotáže, Brice sa zameral na úpravy podvozku, ako je výroba palivovej nádrže okolo pôvodného systému sania vzduchu. Tim z Vinco Racing Engineering pomohol s CNC obrábaním radu súčastí podľa Briceových návrhov – uchytenie kyvnej vidlice, výstuh rámu, mostíkov vidlíc, častí palivových nádrží a ďalších. Keď bol CAD model jednodielnej kapotáže hotový, vytlačili ho na 3D tlačiarni a odovzdali Robertovi Colynsovi zo spoločnosti 13.8 Composites, ktorá sa špecializuje na prácu s karbónovými vláknami. V 13.8 Composites najprv opracovali vytlačený model, aby dosiahli dokonalý povrch, z ktorého potom vyrobili formu pre jednodielnu kapotáž.
„Pretože som sa rozhodol priznať uhlíkové vlákna a nelakovať ich, dal som Robertovi voľnosť pri výbere karbónovej tkaniny, aby vyzerala čo najlepšie, a pritom ladila s celkovým návrhom, ktorý som mu dal. Po niekoľkých týždňoch čakania sa vrátil s týmto pekelným kúskom. Celá kapotáž váži iba asi 1,8 kg. Výroba kapotáže bola hlavnou súčasťou stavby. Praktické riešenie to nie je ani náhodou, ale bol som rozhodnutý urobiť kapotáž z jedného kusu.“
Keď bola hotová kapotáž vrátane hliníkovej vane pre lepšiu odolnosť voči teplu z výfuku, musel Brice implementovať jednu zo svojich prvotných myšlienok: efektný systém, ktorý otvára a zatvára predný svetlomet.
„Bol to pre mňa pekelný boj. Pre niekoho to môže vyzerať jednoducho a ľahko, ale pre mňa to bola celkom výzva. Dramatické otváranie a zatváranie ‚očných viečok' poháňajú dva krokové motory riadené počítačovou platformou Arduino.“
Tá námaha rozhodne stála za to. S karbónovou kapotážou, zatvorenými „viečkami“ a 3D tlačenými prvkami na kapotách robí Black Swan skutočne česť svojmu menu. Použitie 3D tlače – prvku, ktorú Black Swan zdieľa s prestavbou FTR AMA – umožnilo Briceovi zvýrazniť tvar kapotáže a priblížiť ho japonskému tunerskému štýlu wide-body, čím dosiahol vzhľad, ktorý kombinuje profesionálny závodný dizajn s garážovými trendmi.
Pretože sa Brice vždy snaží do prestavby zakomponovať čo najviac prvkov vlastnej výroby – tým je aj práca jeho firmy Workhorse výnimočná – vyrobil novú kyvnú vidlicu z hliníka 7020. Zachoval pritom pôvodné uchytenie odpruženia, ale použil špeciálny zadný tlmič Öhlins Racing v čiernej farbe, ktorý ladí s celkovým dizajnom, rovnako ako špeciálne čierne predné vidlice.
„Brzdový systém je od môjho dlhoročného partnera, firmy Beringer. Ponúkli mi prototyp jedného z najľahších brzdových systémov, ktoré majú. Kompletný systém predných bŕzd váži asi 1 kg, a v kombinácii s karbónovými ráfikmi Rotobox a pneumatikami GP Racer od Dunlopu zaisťuje dokonalé spojenie so zemou. Táto motorka je na ceste naozaj dynamická.“
O finálne úpravy sa postaral Jeroen zo Silver Machine Seats, ktorý potiahol Alcantarou nielen sedlo, ale aj prístrojovku, ako pri hypercare.
„To rozhodnutie nemalo žiadny rozumný dôvod, ale vyzerá to sakra cool. Sám by som takto zložitú stavbu nikdy nezrealizoval. Od projektu Appaloosa som ale mal po ruke veľa partnerov a pridali sa ďalší, a ja im všetkým ďakujem. Práca na tomto projekte mi robila veľkú radosť a dúfam, že ju Black Swan bude robiť aj svojmu majiteľovi a každému, kto ho uvidí.“
Pridané: 04.03.2022 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 1. - Romoto
- Fotoreport: EICMA 2013 Miláno - EICMA Custom - Awia
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 2. - Romoto
- Custombike Show Bad Salzuflen 2023 - Romoto
- Custom Bike Show Bad Salzuflen 2012 - časť 1. - Romoto
- Battle of the Kings 2017 pozná svojho kráľa customov, vznikol v Taliansku - Redakcia
- Austria Custom Bike Show 2013 - časť 1. - Romoto
- Austria Custom Bike Show 2013 - časť 3 - Romoto
- Motor Bike Show Verona 2017 + Zdeno Rybár na stunt súťaži - Romoto
- Motor Bike Show Verona 2017 - 2. časť - Romoto
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!