Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 1786 až 1800 z cekového počtu: 2299.
13.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4191 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 10. etapa: Copiapo > Copiapo - Jakeš znovu v prvej dvadsiatke!
10. etapa: Mala byť najdlhšou a najťažšou jazdou cez srdce púšte Atacama. Etapa však bola znovu skrátená o 200 km.
12.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5898 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 9. etapa: La Serena > Copiapo - Street odstúpil, Macháček vyhral ďalšiu etapu
Dnešná etapa so špeciálom 448km mala byť jedna z náročnejších s prejazdom púšte, ktorý sa dá porovnať s Mauritániou. Kvôli náročnosti ju organizátori skrátili o 20 km. Prekvapením bolo víťazstvo Franza Verhoevena.
11.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4640 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 8. etapa: Valparaiso > La Serena - Ivan Jakeš skvelé 13. miesto!
Po dni voľna nabrali jazdci nový dych. Vo vedení favoriti, Ivan Jakeš zajazdil skvelé 13. miesto a v štvorkolkách vyhráva Jozef Macháček 3. etapu na tohtoročnom Dakare.
09.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5057 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 7. etapa: Mendoza > Valparaiso - Macháček na priebežné prvé miesto v štvorkolkách!
Dnešná etapa bola znovu skrátená a cieľ špeciálu organizátori stanovili na 243 km v mieste CP1. Prvé víťazstvo na Dakare si zapísal na konto čilský motorkár Francisco Lopez a Argentínsky štvorkolkár Marcos Petronelli.
08.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4305 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 6. etapa: San Rafael > Mendoza - Skrátenú etapu po búrke vyhráva "Machus"
Štart do dnešnej etapy bol dvakrát odložený a etapa bola radikálne skrátená kvôli včerajšej silnej búrke. Na skrátenej trati dominovali továrenské KTM a druhé víťazstvo v štvorkolkách získal Jozef Macháček.
07.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5923 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 5. etapa: Neuquen > San Rafael - Martin Macek v prvej dvadsiatke
Prvé hory a prvé dunové polia. Z víťazstva sa tešil Američan Jonah Street. Martin Macek dojazdil v prvej 20-tke a Ivan Jakeš získal skvelé 27. miesto. Žiaľ potvrdila sa aj správa o prvej obeti Dakaru - francúzsky motorkár Pascal Terry.
06.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4318 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 4. etapa: Jacobacci > Neuquen
Dnešnú etapu organizátori skrátili, teda meraný špeciál mal 380 km namiesto 459. Dominolval Marc Coma.
05.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4835 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 3. etapa: Puerto Madryn > Jacobacci - Macháček víťazí
Marc Coma nenašiel znovu poraziteľa, Cyrila Despresa trápili znovu problémy s pneumatikami, no v štvorkolkách vyhráva Jozef Macháček!
04.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4825 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 2. etapa: Santa Rosa de la Pampa > Puerto Madryn - Frans Verhoeven získal prvé etapové víťazstvo
Včerajší víťaz Marc Coma si dnes vypil svoj pohár smoly. Najlepšie navigoval Holanďan Frans Verhoeven, Cyril Depres skončil druhý so stratou len 41 sekúnd. Našim sa veľmi nedarilo.
03.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4949 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 1. etapa: Buenos Aires > Santa Rosa de la Pampa - Coma ukázal súperom chrbát
Dominancia Marca Comu, ale tiež technické problémy ďalších favoritov poznamenali priebeh prvej etapy Dakarskej rally na americkom kontinente.
03.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3945 [Šport - Rally]

Dakar 2009 odštartovaný!
Prinášame niekoľko čerstvých správ a fotiek z Buenos Aires. Jazdci majú za sebou slávnostný štart z pódia (2.1) a v týchto chvíľach sú už na trati.
02.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8753 [Šport - Rally]

Rally Dakar 2009 vypukne zajtra aj s Ivanom Jakešom a Jánom Hrehorom
Po minuloročnom dramatickom zrušení Rallly Dakar sa organizátori tohto vytrvalostného motoristického podujatia rozhodli uskutočniť rely na americkom kontinente pod názvom „Rely Dakar v Čile a Argentíne“ v termíne 3.-18. januára 2009.
27.12.2008 - Lorenzo Čitatelia: 3029 [Šport - Cestné Motocykle]

Posedenie s majstrom sveta Gáborom Talmacsim
V druhú decembrovú nedeľu usporiadal Red Team Yamaha, pod vedením Istvána Talmacsiho, otca Gábora, majstra sveta cestných motocyklov z roku 2007 v triede 125cm³, meeting s cieľom poďakovať sponzorom za ich podporu, prehodnotiť výsledky úspešnej sezóny 2008.
27.12.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 10713 [Šport - Ostatné]

Vianočný Pionier Cup 2008 o pohár MK FÉNIX
Nie každý počas sviatkov vylihoval pred bedňou. Viac ako 50 registrovaných jazdcov a množstvo divákov sa stretlo v areáli farmy PEREŠ v obci CABAJ – ČÁPOR na Vianočnom Pionier Cupe.
05.12.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3583 [Šport - Rally]

„Katroš“ už má novú pečeň
Po pondelkovom návrate (1. 12.) z pražskej nemocnice sa jeden z najúspešnejších slovenských motocyklových pretekárov Jaroslav Katriňák doma v Žabokrekoch dlho neohrial. Už v stredu (3.12.) nabral opäť kurz Praha, kde ho ešte v noci čakala transplantácia pečene.
Predchádzajúce | 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 | Nasledujúce

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!