Anketa:
Legendárne preteky Tourist Trophy na ostrove Man
ZdieľaťPridané: 04.01.2002 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 22449 [História]
Motoristický šport sa po prvýkrát objavil na ostrove Man roku 1904, keď sa uskutočnili automobilové preteky Gordona Bennetta. Keďže v Británii bol takýto druh športu na verejných cestách zakázaný, najbližším útočiskom pre súťažechtivých motorkárov sa stal práve tento ostrov, ležiaci v Írskom mori asi 70 km od západného pobrežia Veľkej Británie. Miestna vláda povolila uzatvorenie ciest a uskutočnenie motocyklových závodov, čím vlastne zapísala ostrov do motocyklovej histórie...
Úplne prvý štart motocykla sa uskutočnil roku 1906, keď sa tu konal kvalifikačný pretek na medzinárodné závody v Rakúsku. V tom čase bola trať krátka, viedla od Quarter Bridge ku Castletown, ďalej cez Foxdale do Ballacraine, potom späť tou istou cestou do Quarter Bridge.
![]() |
Preteky Tourist Trophy sa dostali aj na poštové známky |
Prvá veľká Tourist Trophy sa uskutočnila roku 1907, pričom vtedašia trať sa mierne odlišovala od dnešnej, bola kratšia a pomalšia. Používala sa však iba 4 roky, potom bol predstavený nový horský okruh, na ktorom sa bezo zmien jazdí dodnes.
Horský okruh je 60 km dlhý, štartuje sa na Glencrutchery Road, odtiaľ vedie západne cez Braddan, Union Mills, Glen Vine a Crosby až do Ballacraine. Tu je rázcestie, ktorého ľavá cesta smeruje na starú trať, ktorá sa už nepoužíva, takže jazdci smerujú severne doprava, prechádzajú cez Glen Helen, Kirk Michael a Ballaugh do mestečka Ramsey, ktoré je vzdialené necelých 37 km od štartu. Tu sa trať stáča na juh a začína stúpanie, pri Brandywell je najvyšší bod trate - 430 metrov nad morom. Odtiaľto až do cieľa cesta takmer stále klesá, pretekári míňajú Windy Corner a rýchlu časť do Creg-ny-Baa. Posledná 264. zákruta je pri Governors Bridge, potom už len krátky a rýchly úsek až do cieľa.
Počas prvej svetovej vojny sa preteky neuskutočnovali, v roku 1920 sa však začalo jazdiť ako po starom. Zvláštne je, že v prvých rokoch nebola trať pri tréningoch uzatváraná, čiže verejnosť mala na ňu prístup aj vtedy, keď si pretekári nacvičovali prejazdy. Toto vyústilo do smrteľných nehôd - ako prvý sa zabil Tim Birkin, keď pri rannom tréningu vrazil v zákrute do konského povozu. Na jeho počesť nesie táto zákruta jeho meno.
Krátko po týchto udalostiach bola pre verejnosť trať počas tréningov a samozrejme aj pretekov uzatvorená.
Kvalita ciest však zlepšujúcim sa motocyklom postupne prestala vyhovovať. Po celej trati boli brány, ktoré musel prvý pretekajúci jazdec ráno otvoriť, posledný zase večer zavrieť. Nevyhovujúce bolo aj blízke okolie cesty, ktoré bolo nebezpečné pre jazdca pri prípadnom páde z motocykla. Počas nasledujúceho desaťročia sa povrch upravil a vylepšil, takisto sa vylepšili výkony jazdcov, začiatkom druhej svetovej vojny bola rekordná priemerná rýchlosť 144 km/h. Vzniklo zopár nových kategórií pretekov, azda najvýznamnejšou zmenou bolo zaradenie sajdkár do súťaže.
Vypuknutím druhej svetovej vojny sa pozastavilo konanie pretekov na osem rokov, prvý povojnový ročník bol 1947. Avšak kvôli všeobecne nízkej kvalite benzínu neboli lámané žiadne rýchlostné rekordy a dokonca až do roku 1950 nebol prekonaný rekord Harolda Daniella z predvojnového roku 1938.
![]() |
Mike Hailwood na štvorvalcovej Honde 250 ccm na Quarter Bridge v roku 1961 |
Väčšina zasvätených sa zhoduje, že päťdesiate a šesťdesiate roky boli zlaté časy Tourist Trophy. Prichádzalo čím ďalej tým viac divákov, najväčšiu slávu vtedy zažívali John Surtees, legendárny Mike Hailwood, taliansky jazdec Giacomo Agostini, Phil Read alebo Jim Redman. Práve v tomto čase do súťaženia vstúpila japonská Honda.
Zlom nastal v roku 1976, keď bola Veľká Cena Anglicka na tomto okruhu odjazdená poslednýkrát, pretože bola vyňatá z kalendára veľkých cien pre jej nebezpečnosť. Odvtedy už okruh nepriťahuje špičkových pretekárov, ale práveže Tourist Torphy tým ešte viac získala na hodnote. Každý rok príde viac než 500 jazdcov z celého sveta, množstvo sprievodných akcií láka tisíce návštevníkov. Tourist Trophy sa stala legendou. Horský okruh TT je bezpochyby tá najväčšia výzva akú môže motocyklový pretekár dostať. Je to nebezpečný okruh, ale všetci poznajú jeho nástrahy. Nikto nie je nútený jazdiť, všetci sem prichádzajú dobrovoľne z jedného jediného dôvodu - popásať sa s drsným, číro cestným okruhom, nasiaknutým históriou legendy...
![]() |
Legendárny írsky pretekár Joey Dunlop na Yamahe v roku 1976 a potom na jeho poslednej TT 2000 |
Len tak pre zaujímavosť sa azda patrí pripomenúť, že momentálny (r. 2002) rekordný čas na jedno kolo je 18 minút 11 sekúnd, čo je priemerná rýchlosť 200 km/h, odjazdil ho Jim Moodie roku 1999.
Pridané: 04.01.2002 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Pohľad do histórie: Jawa 350 2xOHC špeciál Gustáva Havla z roku 1959 - Awia
- Isle od Man 2016 - Tréningy na TT sú v plnom prúde! - Redakcia
- Český tím MIRT pretek TT LIGHTWEIGHT a záver Tourist Trophy - Isle of Man 2015 - Redakcia
- Isle of Man 2016 - Tourist Trophy 2016 je za námi, Stříbrný Merkur je "doma"! - Redakcia
- Podporme Lakiho Slobodu na ceste na Tourist Trophy - Redakcia
- Organizátori zrušili legendárnu Tourist Trophy 2020 - Awia
- Naživo: Laki na Tourist Trophy 2019 - Redakcia
- Isle of Man 2009 - palio84
- Výlet na TT Isle of Man 2014 - yman
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!