Anketa:
Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
ZdieľaťPridané: 12.10.2006 Autor: vadim
Čitatelia: 54409 [Technika - Dobré Rady]
Na Slovensku sú skútre horúca novinka. Za komunizmu u nás prakticky neexistovali, pretože ich úlohu zastupovali mopedy a my, hrdí budovatelia svetlejších zajtrajškov sme skútre poznali len z úpadkovej (najmä talianskej) filmovej tvorby.
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
Pravdaže ako vždy, tak aj v tomto prípade sa komunisti pokúsili o niekoľko malých podvodíkov a vyprodukovali Manet 100, Tatran 125 a ČZ 175 – motorky, ktoré sa tvárili ako skútre, ale mali klasické prevodovky. Niektoré z nich dokonca používali cruiserovské radenie – päta-špica.
V 90. rokoch - po rozlúčke s uvedenou politickou úchylkou sme na našom území začali vítať vymetačov (najmä talianskych) šrotovísk. Ponúkali nám vyfešákované produkty miestnych smetísk. Vozenia chtiví občania sa radostne vyvážali tých pár týždňov (niekedy aj mesiacov) pokiaľ ich ťažko resuscitované vozítko nepostihla druhá smrť. Občania sa poučili a začali sa vyhýbať týmto umoreným Talianom. Aj podnikatelia sa poučili a zo západu sa preorientovali na východ – na Čínu.
Našťastie sa však roztrhlo vrece aj s kvalitnými značkovými skútrami, preto nie sme nútení sa trápiť iba s týmito smiešno-smutnými produktmi. Skútre, ako veľmi praktické mestské premiestňovadlá začali svoju históriu ako nenáročné 50-kubíkové dvojtakty. Ich nevýhodou boli minirozmery a z toho vyplývajúce nepohodlie, nestabilita a malá nosnosť. Nepotešil ani dymiaci motorček zavýjajúci ako v poslednom ťažení. Túto nevýhodu sa podarilo eliminovať 4-taktovým motorom. Avšak na úkor ceny. Za vrchol v tejto kategórii považujem ZOOMER od Hondy, ktorý používa moderný 4-taktný motor so vstrekovaním. Navyše je veľmi vhodný pre všakovakých šmatlavcov, pretože nemá žiadne plastové kapotáže, ktoré by sa mohli porozbíjať. Je to skrátka taký skútronaháč. Ako zaujímavosť môžem pripomenúť, že dokonca aj automobilka Peugeot považuje túto kategóriu vozidielok za atraktívnu a ponúka ich od nelakovaných jednomiestnych sparťanov až po dizajnovo veľmi atraktívne repliky. Zaujímavosťou je talianska Vespa, ktorá si so sebou vozila aj rezervu.
![]() |
Honda Zoomer |
U skútrov prakticky nemá zmysel sa baviť o objemových triedach, pretože sa z výrobných liniek sypú prakticky v decilitrových odstupoch. Malým prelomom však je hranica 125 ccm, ktorá je daná legislatívou EU. Tá zároveň tvorí hranicu malých skútrov. Veľmi zaujímavým lákadlom pri malých skútroch je ich dizajn. Za špičku v tomto zmysle považujem Gileru DNA 50 – 180, skúter prezlečený za superšporta. Výnimočná bola aj dvojvalcová, dvojtaktná stodvadsaťpäťka Italjet, s letmo zaveseným predným kolesom (čo však nie je u skútrov až taká atrakcia) a športovými ambíciami. Za úplný protiklad sa dá uviesť Honda Shadow 50, ktorá sa svojou čiernou farbou, množstvom chrómu a gotickými tvarmi na seba snažila prilákať frajerky drsných chopprákov. Hlavnou atrakciu tejto objemovej triedy je asi BMW C1 - skúter pre maximálne rozmaznaných: čelné sklo s pantografovým stieračom, bezpečnostné pásy a parkovanie pomocou zaťahovacej prednej vidlice.
![]() |
Gilera DNA |
![]() |
BMW C1 |
Za strednú triedu medzi skútrami sa dá považovať objem od 150 do 400 ccm. Tu si neviem spomenúť na nejaké extravagancie. Skoro by som povedal, že túto kategóriu výrobcovia akceptujú ako prímestsko-úžitkovú. Charakterizuje ju dôraz na praktickosť, solídnosť a pohodlie. Rozmery sú už „ľudské“, takže jazdec si na nej nepripadá ako zviazaný do kozla, kolesá už nevletia do každej jamky na ceste, pretože majú normálnejší rozmer a odkladacie priestory nenútia spolujazdkyňu držať si batožinu v zuboch. Vďaka slušnému zrýchleniu, maximálke na hranici povolenej rýchlosti a tichému motoru je možné s nimi absolvovať aj príjemné výlety.
Objemy nad pol litra už možno smelo označiť za prestížnu záležitosť a výkladnú skriňu zopár výrobcov. Dokonale vybavená palubovka, kreslá na úrovni Gold Wingov, alebo podobných krížnikov, muzika ako v aute, výkonové parametre športových motoriek, nízko položené ťažisko, pohodlné nastupovanie aj vystupovanie, sekvenčné prevodovky, dokonalá ochrana proti nepriazni počasia – to sú predpoklady na dokonalý zážitok. Nuž predpoklady sú, ale... Aj keď je pravda, že predbehnúť v 170-ke na „skútriku“ Black Birda a pozorovať reakcie „pilota“ je dosť zábavné :O)
![]() |
Honda Silver Wing |
Resumé
Je ťažké poradiť, akého skútra si má človek zadovážiť, keď chce niečo ozaj lacné. „Vyhonení“ Taliani bez autorizovaného dovozcu (a mnohokrát ani s ním) neposkytujú záruku dostupnosti náhradných dielov. Čínske no name výrobky s menovkou na objednávku toho-ktorého zákazníka nakupované na vagóny pre hypermarkety sú také nespoľahlivé, že keď sa majiteľovi podarí urobiť pár tisíc kilometrov bez závažnej poruchy, tak sa s tým chváli v médiách. Renomované značky si zase za svoju kvalitu a serióznosť nechajú poriadne zaplatiť. Napriek tomu by som však volil lacnejšie produkty z tejto skupiny.
Na všestranné použitie sú myslím najvhodnejšie skútre okolo 150 až 250 kubíkov. Do mesta nie sú príliš neobratné a na výlety ich výkon postačuje. Zároveň je ich výkon celkom spoľahlivou zárukou, že ich ktosi pred vami ustavične netrápil na plný výkon. Veľké skútre si kupujú skúsení ľudia, ktorí presne vedia čo chcú a tým radiť netreba.
Text a foto: Vadim, BULDOG-SILÁRD
Pridané: 12.10.2006 Autor: vadim Zdieľať
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- Kategórie motocyklov, 2. časť: rozdelenie motocyklov - cestné enduro
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!