Anketa:
Kategórie motocyklov, 2. časť: rozdelenie motocyklov - cestné enduro
ZdieľaťPridané: 03.08.2006 Autor: vadim
Čitatelia: 66318 [Technika - Dobré Rady]
Motocykle typu enduro boli pôvodne určené do zmiešaného terénu. To znamená, že svojou konštrukciou mali zabezpečovať dobrú priechodnosť v teréne a zároveň sa snažili aj o jazdu na bežných cestách. Ich konštrukcia - vzduchom chladený jednovalec, im mala zabezpečiť nízku hmotnosť, nenáročnosť na údržbu a úspešnú prevádzku aj v ťažkých podmienkach.
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
Samozrejme, že postupom času - ako sa skvalitňovala cestná sieť a ubúdali nespevnené komunikácie, tak sa kládol dôraz skôr na pohodlie - čo malo nepriaznivý vplyv na hmotnosť. Vysoké jazdné výkony - pomalá likvidácia jednovalcov. Drvivá väčšina výrobcov cestovný endúr sa ustálila v používaní vodou chladených V2 motorov. Jednou z mála výnimiek je Honda XR 125L, ktorá ponúka splnenie „starých“ kritérií modernou technológiou. Samozrejme sú aj všakovaké úlety, ale kto by už bral za charakteristickú (v akomkoľvek pohľade) konštrukciu motocyklov BMW? Ale aj tie sú dvojvalce, pretože práve tie zabezpečujú slušný krúťak už v nízkych otáčkach.
Endurá si zo starých časov ponechali svoju charakteristickú vlastnosť - vysoký zdvih pruženia. Preto sa tie najväčšie, najvýkonnejšie a najpohodlnejšie nehodia pre jazdcov nižších postáv. Apropo - vysoký zdvih pruženia. Jeho nevýhodou je aj vysoké ťažisko a pomerne mäkké pruženie, ktoré môže znepríjemňovať razantný prejazd zákrutami. Pri rozhodovaní sa, medzi rozličnými endurami záleží na tom, aké ich prednosti preferuješ.
Motocykle typu enduro sa tiež nevyhýbajú triede 125 ccm (obr. 1). Je to dané legislatívou ale okrem toho je to aj veľmi užitočná trieda. Pre začiatočníkov - aj pre dievčatá, alebo pánov s postavami nižšími, ako je európsky priemer. Nevýhodou je potreba častého preraďovania rýchlostí a slabšie reakcie pri plnom zaťažení, ale aj tu (ako všade inde) platí, že objem ničím nenahradíš.
![]() |
Honda XL 125 Varadero |
Kompromisom medzi ľahkosťou ovládania a maximálnym pohodlím sú endurá strednej triedy, ktorých typickým predstaviteľom je Transalp (obr. 2) s jeho osvedčeným, nezničiteľným motorom, ktorý postupne vytlačil zo scény nenáročného vzduchom chladeného Dominátora.
![]() |
Honda Transalp |
Nemôžem nespomenúť obrovský 800-kubíkový „jednobuch“ Dr Big, ale len ako ďalšiu z atrakcií, pretože výbuchy tohto motora priamo pod zadkom znesie niekoľko stoviek kilometrov len naozajstný fanatik.
Ďalším obľúbeným endurom bola imidžová Afrika (obr. 3), ale tá už je tiež minulosťou. Jej štafetu prebralo litrové Varadero (obr. 4), ktoré sa stalo synonymom sily a pohodlia. Jeho ovládanie je však dosť náročné na prax a fyzičku a „slabším“ jazdcom ho neodporúčam. Kto ho ale dokáže ovládnuť, pre toho urobí spústu dobrých služieb. Akých, to sa dozvieme tu: egypt.motoride.sk
![]() |
Honda Africa Twin |
![]() |
Honda Varadero |
Motocykle typu enduro sa stávajú veľmi obľúbenými pre ich všestrannosť, možnosťou ovešania všakovakou batožinou, a športovému imídžu. Cenu si nedržia tak nekonečne dlho ako CCC, ale ani ju nestrácajú 250-kilometrovou rýchlosťou ako superšporty. Často však majú za sebou strastiplný osud ťažných koní a improvizovaných opráv uskutočnených mimo ľudskej civilizácie.
Zásahy a zlepšováky predchádzajúcich majiteľov sú v tejto triede takmer pravidlom, ale na rozdiel od triedy CCC nebývajú designové, ale hlavne za účelom zvýšenia úžitkových vlastností. Aj keď aj tu môže platiť - koľko ľudí - toľko chutí.
Každého potencionálneho záujemcu - hltača kilometrov však upozorňujem na skutočnosti, že ich konštruktéri sa ešte stále nevzdali myšlienky na zvýšenú priechodnosť v teréne, čo čiastočne obmedzuje pocit pohodlia a aj ochranu proti rozličným nepriazniami počasia.
Zhrnutie na záver
Ak si menšej postavy, alebo si začiatočník, ktorého bavia dlhé cesty do prírody, tak sa poobzeraj po cestovnom endure nižšej triedy. V prípade, že už máš čosi za sebou a tvoje turistické plány siahajú od Pyrenejí po Ural, zameraj sa na strednú triedu. No a ak sa cítiš ostrieľaným expedičným odborníkom, tak dokážeš skrotiť aj tú najväčšiu beštiu či už na Islande, Mongolsku, alebo na Sahare, tak si kúp silu zakliatu v nadlitrovom motore, ale svojimi možnosťami a schopnosťami sa ti odvďačí len vtedy, ak máš dobrú kondičku a veľa-veľa skúseností. Inak s tebou bude zametať, ako len ona sama chce. Príkladov na toto tvrdenie máme ozaj dosť.
Pridané: 03.08.2006 Autor: vadim Zdieľať
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Kategórie motocyklov, 1. časť: CCC - vadim
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
- Jeden deň očami Enduro - Ifk0
- DOPLNENÉ: Zmena v kategorizácii motocyklov a vodičských oprávnení skupiny A od 19.1.2013 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!