Anketa:
Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
ZdieľaťPridané: 01.01.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 29487 [Technika - Dobré Rady]
Kúpil si si motorku, na ktorej je sériové sedlo ktoré sa ti nepáči, alebo sa ti nezdá dostatočne pohodlné. Niet sa čo čudovať, pretože výrobcovia ponúkajú motorky so sedlami, ktoré musia byť univerzálne – musia sa prispôsobiť každej postave a musia byť nenáročné na údržbu. Preto ich robia veľké, mäkké, ploché a koženkové.
Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme
Ak máš pocit, že ti nevyhovuje tvar sedla, jeho výška, alebo poloha v ktorej ťa „núti“ sedieť, prípadne sa ti zdá tvrdé, alebo (väčšinou) mäkké, máš možnosť vybrať si z niekoľkých možností riešenia tohto problému. Najjednoduchšie riešenie je kúpiť si hotové tunningové sedlo. V takomto prípade sú ale obmedzené možnosti výberu a často je to riešenie „z blata do kaluže“. Zároveň je to aj riešenie najdrahšie.
Druhou možnosťou je objednať si vyrobenie sedla na mieru. Túto službu ponúkame zákazníkom už niekoľko rokov a preto viem, že pre niektorých je aj toto riešenie príliš drahé. Preto som sa rozhodol pre tých, ktorí si sedlá na zákazku nemôžu dovoliť, alebo sú to jednoducho „domáci majstri“ popísať postup pri výrobe sedla na mieru.
Dizajn sedla
Venovať sa budeme len sedlám šitých strojom, pretože ručne šité sedlá sú príliš individualistickou záležitosťou, vyrábame ich len pre úzku skupinu CCC fanatikov a ich technológie výroby sú nad rámec stručného článku. Úplne najčastejšia požiadavka od zákazníkov je zníženie posedu, čím sa vytvorí opora na kostrč, ktorá zároveň zjednoduší cúvanie, presunutie polohy tela a ozdobné prešitie sedla. So zadným sedlom sú ustavičné problémy. Väčšinou je malé a má zlý sklon. Aj tomu vieme pomôcť.
Materiál
Sériovo dodávaná koženka je úplne nepriedušná. Výhodou je to, že ju po daždi utrieš handrou a je suchá. Nevýhodou to, že sa ti na nej v horúčavách potí zadok. Preto ju takmer vždy nahrádzame kožou. Je síce drahšia aj na údržbu je náročnejšia, ale motorku si kupujeme na jazdenie a pre tento účel nám koža poslúži úplne v pohode.Pôvodný stav – veľké a vysoké sedlo neurčitého tvaru, ktoré poskytuje len slabú oporu v ktoromkoľvek smere |
Pôvodný stav bez poťahu - ako je jasne vidieť, ani sedadlo spolujazdca nenaväzuje na vodičove, čo opäť narušuje líniu motocykla a „tehloidný“ tvar nenavodzuje pocit pohodlia a a bezpečnosti (len slabo naznačená zadná hrana). Obidve sedlá zbytočne zvyšujú ťažisko a zneisťujú kontakt posádky s motocyklom. U nižších postáv aj zhoršujú kontakt s vozovkou, ktorý je veľmi potrebný pri manévrovaní |
Nahrubo opracovaný nový tvar - cieľom bolo podstatne znížiť posed. Podľa mojich skúseností (a tvrdosti materiálu) stačí pri dokonale vytvarovanom sedle 1 - 2 cm hrubé čalúnenie. Často musíme pôvodný mäkký molitan nahradiť plátmi tvrdšieho, ktorý priebežne elektrickou pílou opracovávame do požadovaného tvaru. V tomto prípade však tvrdosť materiálu vyhovovala. Zároveň sme posed posúvali dozadu, aby sme získali charakteristický chopprový posed s natiahnutými nohami aj rukami. Kritické miesta (a stredová os) sú vyznačené fixkou. Všimni si nadstavenie zadnej časti vodičovho sedla, čím sa získala opora pre kríže a zjednodušilo sa cúvanie. Celkovo sa sedlo aj maximálne zúžilo. Dôležité je uvedomiť si aj tlak sedla na slabiny pri státí (tiež je vyznačené fixkou). Na sedle spolujazdca sa plocha kontaktu s telom zväčšila jeho prehĺbením. Zároveň sa tak zvýraznila aj zadná odtrhová hrana, ktorá (psychicky) zvyšuje pocit istoty pre spolujazdca |
Stredné opracovanie - veľmi dobrú službu nám urobí brúsny papier na rotačnej hlavici. Jemné opracovanie je však nutné urobiť už ručne s jemným šmirgľom |
Hotovo - na záver môžeme vnútorný okraj kože zaistiť skobkami a orezať. Povrch ošetrujeme glycerínom, ktorý sa dá kúpiť v lekárni, včelím voskom, lanolínom, alebo iným prípravkom na ošetrovanie kože. Hrubšiu vrstvu včelieho balzamu na ošetrovanie kože vtlačíme do stehov šitia na povrchu sedla čim zabránime premokaniu a opotrebovávaniu švov trením. Po dokonalom vsiaknutí prebytok balzamu zotrieme. Ak sme ako poťah použili koženku, tak povrch neošetrujeme |
V prípade, že sa mi nepodarilo ti dostatočne vysvetliť postup práce, alebo máš nejaké otázky ohľadom použitých materiálov, alebo otázky okolo alternátívneho designu, môžeš sa s nimi na mňa obrátiť na www.psik.sk alebo na tel.č. 0903 440 880.
Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v Motomagazíne.
Pridané: 01.01.2007 Autor: Vadim Zdieľať
Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme
Súvisiace články:
- Poradíme, pomôžeme: 5. časť: Spoločne na dovolenku - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 1. časť: Výber tej pravej - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 8. časť: Najkrajšia na svete - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 16. časť: Dobré účty robia dobrých priateľov - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 11. časť: Pred rozlúčkou - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 20. časť: Pneumatiky - vadim
- Honda CB 600 F Hornet - kyvacka
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- Kategórie motocyklov, 2. časť: rozdelenie motocyklov - cestné enduro
- ... zobraz všetky články od tohto autora