Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1554 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť

 Zdieľať

Pridané: 12.06.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 12482 [Novinky - Oznam]

V prvej a druhej časti nášho smutného miniseriálu som sa pokúsil vysvetliť, aký jednoduchý a bezrizikový biznis je inkasovanie platieb Povinného zmluvného poistenia (PZP) a uviedol som zopár príkladov toho, ako poisťovne odmietajú preplácať vzniknuté škody

V tretej časti poradím nepripraveným, čo treba robiť po nehode, aby sme eliminovali možné zámienky na odmietnutie náhrady škody.

Na čo určite nesmiete zabudnúť:

  1. Takmer neprekonateľným problémom bývajú nehody, keď vinník s obeťou nehody nemali priamy kontakt. Najčastejšie sa takéto prípady stávajú v prípade oslnenia, vyhýbania sa vozidlu v protismere, alebo môže byť obeť vinníkom vytlačená z cesty, do iného účastníka cestnej premávky alebo pevnej prekážky, prípadne môže byť poškodená predmetom vyhodeným z vozidla, alebo kameňom vymršteným kolesom vozidla vinníka. Aj keď v toto prípade je označenie „vinník“ dosť nevhodné. Výstižnejšie by som ho nazval „povinne zmluvne poistený“.
  2. V takomto prípade nezvykne pomôcť ani priznanie si zodpovednosti vinníkom, pretože poisťovne argumentujú možnou dohodou účastníkov nehody. Tu naozaj pomôžu len svedkovia nehody. Čím „náhodnejší“, tým lepšie. Viem, že v takýchto vyhrotených situáciách sa svedčenie svedkov ťažko zabezpečuje, ale vedia to aj poisťovne a preto sa podľa toho aj správajú. Avšak ide o vaše peniaze a preto si musíte sami zvážiť či a ako svedkov nehody presvedčiť, aby vám boli ochotní svedčiť.

  3. Druhou obľúbenou zámienkou k neuhradeniu škody je neprítomnosť polície na mieste nehody. Preto volajte políciu k nehode aj v prípade že je zjavné, výška škody nedosiahne „zákonný“ 10-násobok minimálnej mzdy. Prítomnosť polície vám aspoň čiastočne „zdôveryhodní“ spôsob priebehu nehody. Policajti sa k nehodám, pri ktorých je výška škody zjavne nižšia, ako „zákonná“, stavajú odmietavo a je na vás, ako ich dokážete presvedčiť že výška škody môže byť podstatne vyššia, ako je „zjavné“. Argumentovať môžete napríklad skriveným rámom motocykla.

  4. *Je veľmi dôležité, prinútiť policajta, aby aj fotograficky zdokumentoval stav vozidiel po nehode a aj miesto nehody z rôznych uhlov. V prípade jeho neochoty je nutné na to písomne upozorniť v zápise o nehode.

    *V dnešnej dobe kvalitných fotoaparátov v mobiloch je užitočné nafotiť si nehodu okamžite a najradšej aj s EČV prípadných svedkov nehody. Z policajnej evidencie sa dajú majitelia týchto vozidiel bez problémov identifikovať.

    *Bulvárne médiá, ktoré tak veľmi nemáme radi, sa tiež potešia materiálu, ktorý môžu odprezentovať a ktorý im zvýši sledovanosť, prípadne predajnosť. Preto si do mobilu pridajte aj tieto kontakty. Žiadna poisťovňa sa nepoteší prípadnej reportáži o nehode a následnom odmietaní preplatenia škody.

    *Poisťovne s obľubou škrtajú zo zoznamu poškodených súčiastok. Ako zámienka im slúži možné poškodenie po nehode. Budú vám do očí tvrdiť že súčiastka bola poškodená už pred nehodou, alebo až po nehode. Či už úmyselne, alebo pri nakladaní, preprave alebo vykladaní z odťahového (prepravného) vozidla. V prvom prípade pomôže podrobne si zapísať priebeh nehody, kým ho máte v čerstvej pamäti. V ďalších uvedených prípadoch pomôže kamera v mobile.

    *Poisťovne spravidla preplácajú diely použité k oprave vozidla podľa faktúry vystavenej servisom. V prípade vašej požiadavky (písomnej) vám preplatia diely aj bez účtov, podľa svojich tabuliek, ale budú to ceny nižšie, ako skutočné.

  5. Trochu mimo tému, ale pre vás, ako poškodených mimoriadne dôležité: poistnú udalosť musí vinník nehody bezpodmienečne nahlásiť na príslušnom tlačive. Inak totiž poistovňa poistnú udalosť vôbec neregistruje. Vinníka nehody musíte prinútiť, aby tlačivo vyplnil a do 14-tich dní odovzdal v tej poisťovni, ktorej platí PZP. Vysvetlite mu, že tým sa zbaví akýchkoľvek finančných následkov nehody, ktorú zapríčinil. Ak nehodu nenahlási, bude namiesto poisťovne uhrádzať škodu on.

Čomu sa určite musíte vyvarovať:

  • V žiadnom prípade „nespojazdňujte“ vozidlo, aby ste ho mohli dopraviť do poisťovne. Mám tým na mysli núdzové lepenie chladičov, opravy alebo výmeny prerazených pneumatík, vyrovnávanie blatníkov, šúchajúcich o kolesá, atď. Jednak si tým môžete spôsobiť ďalšie škody, jednak to poisťovňa môže použiť proti vám. Môže tvrdiť, že to bolo naprávané už pred nehodou, alebo že ste si poškodený diel po nehode vymenili alebo namontovali dodatočne...
  • Nemáte žiadnu povinnosť uľahčovať poisťovni obhliadku vozidla! Máte povinnosť len obhliadku umožniť! Nemáte ani žiadne časové obmedzenie ohľadom termínu obhliadky. Je ale samozrejme vo vašom vlastnom záujme umožniť ju čo najskôr.

  • Niektoré poisťovne vám predložia dotazník s otázkami, kde sa vás detailne pýtajú, čo ste robili pred, počas a po nehode. Do dotazníka nikdy nevpisujte údaje o ktorých nie ste na 100 % presvedčení. Na príklad namiesto 60-kilometrovej rýchlosti uvediete 55-kilometrovú a poisťovňa predloží súdnoznalecký posudok, že nehoda sa pri 55-kilometrovej rýchlosti nemohla stať tak, ako vy uvádzate. A súd dá poisťovni za pravdu.
  • (Moja vlastná skúsenosť je taká, že zamestnankyňa poisťovne si so mnou dohodla stretnutie na mieste nehody. Okrem iného sa ma pýtala na to, kde presne prišlo k stretu vozidiel (pred desiatimi mesiacmi, v noci a za dažďa). Ja som si už nevedel spomenúť a ona toľko naliehala, až som povedal predpokladané miesto. Asi som sa o nejaký ten meter pomýlil, pretože súdny znalec po jedenástich rokoch (dnes už tá križovatka ani neexistuje) napísal do posudku, že keby sa vozidlá stretli tam, kde som uviedol, nehoda by prebiehala inak.

  • Vyhýbajte osobným dohodám a hádkam so zamestnancami poisťovne. Osobné dohody sú pre nich úplne nezáväzné a v mnohých prípadoch ani nie sú kompetentní ich naplniť. Hádky môžu spôsobiť práve opačný efekt, ako ste pôvodne chceli – založia váš spis úplne na spodok, (imaginárnej) kopy.
  • Ja vám odporúčam, aby ste svoje sťažnosti neriešili osobne, a už vôbec nie telefonicky, ale vždy len úplne oficiálne písomne a na dva stupne ich hierarchie. Sú povinní vám písomne aj odpovedať!

  • Ako som už spomínal v predošlých častiach, osvedčenou taktikou poisťovní je vyžadovať stále ďalšie a ďalšie doklady. Nespoliehajte sa preto na ich aktivitu a sami sa písomne zaujímajte, aké doklady budú od vás vyžadovať. Ak budú neskôr vyžadovať ďalšie, použite toto ich vyjadrenie ako argument, pri sťažnosti na ich liknavý prístup.
  • Vyvarujte sa pocitu, že poisťovňa je váš partner – ako to poisťovne rady uvádzajú v platenej inzercii v médiách. Poisťovňa je strana, ktorá má platiť! A platenie je činnosť, ktorú nikto z nás nemá rád!

Je možné, že sa vám zdá že toho, čo musíte a čo nesmiete je naozaj priveľa. Navyše ak ste zranení, v časovej tiesni a rozumom vám poletujú myšlienky na to, koľko energie a peňazí vás bude stáť oprava. V tom prípade si určite v ďalšej časti prečítajte moju radu, ako sa týchto starostí zbaviť už pred nehodou.

BULDOG motocykle. Článok vyšiel v Motomagazíne.

Pridané: 12.06.2007 Autor: Vadim Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »