Anketa:
Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
ZdieľaťPridané: 12.06.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 12583 [Novinky - Oznam]
V prvej a druhej časti nášho smutného miniseriálu som sa pokúsil vysvetliť, aký jednoduchý a bezrizikový biznis je inkasovanie platieb Povinného zmluvného poistenia (PZP) a uviedol som zopár príkladov toho, ako poisťovne odmietajú preplácať vzniknuté škody
Seriál článkov - Skúsenosti s náhradami škôd z PZP:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Skúsenosti s náhradami škôd z PZP
V tretej časti poradím nepripraveným, čo treba robiť po nehode, aby sme eliminovali možné zámienky na odmietnutie náhrady škody.
Na čo určite nesmiete zabudnúť:
- Takmer neprekonateľným problémom bývajú nehody, keď vinník s obeťou nehody nemali priamy kontakt. Najčastejšie sa takéto prípady stávajú v prípade oslnenia, vyhýbania sa vozidlu v protismere, alebo môže byť obeť vinníkom vytlačená z cesty, do iného účastníka cestnej premávky alebo pevnej prekážky, prípadne môže byť poškodená predmetom vyhodeným z vozidla, alebo kameňom vymršteným kolesom vozidla vinníka. Aj keď v toto prípade je označenie „vinník“ dosť nevhodné. Výstižnejšie by som ho nazval „povinne zmluvne poistený“.
- Druhou obľúbenou zámienkou k neuhradeniu škody je neprítomnosť polície na mieste nehody. Preto volajte políciu k nehode aj v prípade že je zjavné, výška škody nedosiahne „zákonný“ 10-násobok minimálnej mzdy. Prítomnosť polície vám aspoň čiastočne „zdôveryhodní“ spôsob priebehu nehody. Policajti sa k nehodám, pri ktorých je výška škody zjavne nižšia, ako „zákonná“, stavajú odmietavo a je na vás, ako ich dokážete presvedčiť že výška škody môže byť podstatne vyššia, ako je „zjavné“. Argumentovať môžete napríklad skriveným rámom motocykla.
- Trochu mimo tému, ale pre vás, ako poškodených mimoriadne dôležité: poistnú udalosť musí vinník nehody bezpodmienečne nahlásiť na príslušnom tlačive. Inak totiž poistovňa poistnú udalosť vôbec neregistruje. Vinníka nehody musíte prinútiť, aby tlačivo vyplnil a do 14-tich dní odovzdal v tej poisťovni, ktorej platí PZP. Vysvetlite mu, že tým sa zbaví akýchkoľvek finančných následkov nehody, ktorú zapríčinil. Ak nehodu nenahlási, bude namiesto poisťovne uhrádzať škodu on.
*Je veľmi dôležité, prinútiť policajta, aby aj fotograficky zdokumentoval stav vozidiel po nehode a aj miesto nehody z rôznych uhlov. V prípade jeho neochoty je nutné na to písomne upozorniť v zápise o nehode.
*V dnešnej dobe kvalitných fotoaparátov v mobiloch je užitočné nafotiť si nehodu okamžite a najradšej aj s EČV prípadných svedkov nehody. Z policajnej evidencie sa dajú majitelia týchto vozidiel bez problémov identifikovať.
*Bulvárne médiá, ktoré tak veľmi nemáme radi, sa tiež potešia materiálu, ktorý môžu odprezentovať a ktorý im zvýši sledovanosť, prípadne predajnosť. Preto si do mobilu pridajte aj tieto kontakty. Žiadna poisťovňa sa nepoteší prípadnej reportáži o nehode a následnom odmietaní preplatenia škody.
*Poisťovne s obľubou škrtajú zo zoznamu poškodených súčiastok. Ako zámienka im slúži možné poškodenie po nehode. Budú vám do očí tvrdiť že súčiastka bola poškodená už pred nehodou, alebo až po nehode. Či už úmyselne, alebo pri nakladaní, preprave alebo vykladaní z odťahového (prepravného) vozidla. V prvom prípade pomôže podrobne si zapísať priebeh nehody, kým ho máte v čerstvej pamäti. V ďalších uvedených prípadoch pomôže kamera v mobile.
*Poisťovne spravidla preplácajú diely použité k oprave vozidla podľa faktúry vystavenej servisom. V prípade vašej požiadavky (písomnej) vám preplatia diely aj bez účtov, podľa svojich tabuliek, ale budú to ceny nižšie, ako skutočné.
![]() |
Čomu sa určite musíte vyvarovať:
- V žiadnom prípade „nespojazdňujte“ vozidlo, aby ste ho mohli dopraviť do poisťovne. Mám tým na mysli núdzové lepenie chladičov, opravy alebo výmeny prerazených pneumatík, vyrovnávanie blatníkov, šúchajúcich o kolesá, atď. Jednak si tým môžete spôsobiť ďalšie škody, jednak to poisťovňa môže použiť proti vám. Môže tvrdiť, že to bolo naprávané už pred nehodou, alebo že ste si poškodený diel po nehode vymenili alebo namontovali dodatočne...
- Niektoré poisťovne vám predložia dotazník s otázkami, kde sa vás detailne pýtajú, čo ste robili pred, počas a po nehode. Do dotazníka nikdy nevpisujte údaje o ktorých nie ste na 100 % presvedčení. Na príklad namiesto 60-kilometrovej rýchlosti uvediete 55-kilometrovú a poisťovňa predloží súdnoznalecký posudok, že nehoda sa pri 55-kilometrovej rýchlosti nemohla stať tak, ako vy uvádzate. A súd dá poisťovni za pravdu.
- Vyhýbajte osobným dohodám a hádkam so zamestnancami poisťovne. Osobné dohody sú pre nich úplne nezáväzné a v mnohých prípadoch ani nie sú kompetentní ich naplniť. Hádky môžu spôsobiť práve opačný efekt, ako ste pôvodne chceli – založia váš spis úplne na spodok, (imaginárnej) kopy.
- Ako som už spomínal v predošlých častiach, osvedčenou taktikou poisťovní je vyžadovať stále ďalšie a ďalšie doklady. Nespoliehajte sa preto na ich aktivitu a sami sa písomne zaujímajte, aké doklady budú od vás vyžadovať. Ak budú neskôr vyžadovať ďalšie, použite toto ich vyjadrenie ako argument, pri sťažnosti na ich liknavý prístup.
- Vyvarujte sa pocitu, že poisťovňa je váš partner – ako to poisťovne rady uvádzajú v platenej inzercii v médiách. Poisťovňa je strana, ktorá má platiť! A platenie je činnosť, ktorú nikto z nás nemá rád!
Je možné, že sa vám zdá že toho, čo musíte a čo nesmiete je naozaj priveľa. Navyše ak ste zranení, v časovej tiesni a rozumom vám poletujú myšlienky na to, koľko energie a peňazí vás bude stáť oprava. V tom prípade si určite v ďalšej časti prečítajte moju radu, ako sa týchto starostí zbaviť už pred nehodou.
BULDOG motocykle. Článok vyšiel v Motomagazíne.
Pridané: 12.06.2007 Autor: Vadim Zdieľať
Seriál článkov - Skúsenosti s náhradami škôd z PZP:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Skúsenosti s náhradami škôd z PZP
Súvisiace články:
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - Vadim
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť - Vadim
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- Kategórie motocyklov, 2. časť: rozdelenie motocyklov - cestné enduro
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!