Anketa:
Svetový motokros opäť na Slovensku!
ZdieľaťPridané: 17.07.2008 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 9991 [Šport - Motocross]
Areál svetoznámeho Národného kroscentra vo Sverepci sa už o niekoľko dní, cez víkend 19. a 20. júla 2008 stane dejiskom nezabudnuteľného motokrosového divadla.
Slovensko tak má opäť po roku vzhliadnuť špičku motokrosových jazdcov z celého sveta na Veľkej cene časopisu Svet motocyklov. Jedná sa o vrcholové svetové podujatie - Majstrovstvá sveta v triede MX3 budú obohatené o Majstrovstvá Európy triedy MX2. „Trať a celý areál Národného kroscentra v týchto dňoch žije poslednými úpravami, chceme jazdcom, ale aj divákom pripraviť čo najlepšie podmienky. Prísne predpisy Medzinárodnej motocyklovej federácie hovoria jasne...“, prezradil Peter Turányi, šéf organizačného tímu.
![]() |
Na trati nebudú chýbať ani naši jazdci. Podľa pravidiel FIM a UEM pre motokros má usporiadateľská federácia nárok prihlásiť v oboch šampionátoch až 10 jazdcov. V MX3 sa na štart svetových pretekov chystá nastúpiť desiatka: Slováci Tomáš Bučenec, Jozef Kulhavý, Radek Bohuslav, Andrej Bilčík, Martin Tóth, Vladimír Poduška, Vladimír Kasala, Peter Pipich, Pavol Silárd a český jazdec s licenciou SMF David Kulhavý. V európskom šampionáte EMX2 budú štartovať piati slovenskí jazdci: Martin Kohút, Tomáš Šimko, Štefan Cirbus, Filip Klamo, Richard Szolga. Ich rady doplnia zahraniční jazdci s licenciou Slovenskej motocyklovej federácie – dvaja Belgičania Tommy Rau a Kenji Nouwen, Čech Jiří Kotrla a Maďar Balasz Deczi.
Orientačný časový harmonogram Veľkej ceny časopisu Svet motocyklov – MS a ME v motokrose:
- Sobota, 19. júla 2008:
- 10.30 - 14.50 voľné tréningy
- 15.15 - 18.00 kvalifikačné jazdy
- Nedeľa, 20. júla 2008:
- 09.30 - 10.45 Voľné štarty
- 12.00 - 1. finálová jazda ME MX2
- 13.30 - 1. finálová jazda MS MX3
- 15.30 - 2. finálová jazda ME MX2
- 16.30 - 2. finálová jazda MS MX3
Ceny vstupného a doprava
- Dospelí:
- Sobota ; 150,- Sk
- Nedeľa ; 250,- Sk
- Deti nad 130 cm
- Sobota ; 100,- Sk
- Nedeľa ; 150,- Sk
Pre návštevníkov bude premávať bezplatná kyvadlová linka:
- Považská Bystrica - Sverepec a späť a to nasledovne:
- sobota 19.07.2008:
- odchod - parkovisko Manín:12:00,13:00, 14:00
- odchod - NKC Sverepec:12:30,13:30,14:30
- nedeľa 20.07.2008:
- odchod – par. Manín: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 hod.
- odchod - NKC Sverepec: 10:30, 11:30, 12.30, 13:30, 14:30, 15:30, 16:30, 17.30 hod.
Všetky dôležité informácie o Veľkej cene časopisu Svet motocyklov nájdete na webovej stránke www.mx3.sk.
Pridané: 17.07.2008 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Dni BMW Motorrad Slovensko 2017, Jasná
- Chceš získať unikátny kalendár?
- Pionier Cross Budimír - záverečné preteky Pionierov
- Strašidelné zľavy na mototekvice v Motosvete
- Prvý zásielkový servis prilieb Shark
- 14.6.2014 obsadia Pioniere Kysak
- Nové Piaggio MP3 500 2014
- Momodesign Minimomo - talianský dizajn a kvalita
- Akciová ponuka Motosvet
- Pioniere všetkých obcí, spojte sa!
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!