Anketa:
50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti 3/4
ZdieľaťPridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
[Vaše stroje]
X-motos 140 ccm – 4T
Rýchly rast potomka a limitujúci podvozok vyprovokoval kúpu ďalšej motorky. Jednoznačné inklinovanie syna k štvortaktom zúžilo výber a znovu kupujem funglovku z Číny. Motor koncepčne identický s predošlým, s objemom 140 ccm, výkon 14 koní, 4 kvalty. Tu sa jednalo o vyššiu kvalitu (japonská licencia) a pribudol na počudovanie účinný chladič oleja. Spúšťame pruženie na minimum, oceňujeme perfektný zvuk a začíname jazdiť.
![]() |
Motor
Znovu osvedčená licenčná Honda, ale viac vyšpikovaná. Chladenie valca je vzduchové, dodatočné olejové zabezpečuje normálny chod aj v horúčavách. V lete sa osvedčilo. Ostatné po starom – 4 rýchlosti, 2 ventily, CDI zapaľovanie, naprd karburátor aj filter. 14 koní, znovu malá spotreba aj pri stálej ostrej jazde. Štartovanie opäť vynikajúce, sýtič má 3 polohy. Pribudla novinka – motor je citlivý na optimálnu teplotu, preto ho treba dlho zahrievať. Potom šliape. Pozornosť treba venovať karburátoru, je možnosť viacerých druhov. Mali sme originál japonský, ale nie top a motor pri prudkom pridaní z voľnobehu dusilo. Natrápil som sa, ale tento fakt som úplne neodstránil. Výfuk super, aj zvuk.
![]() |
Rám
Nastali výrazné zmeny oproti 125-ke. Silný ľahčený rám nesie stopy reálneho krosového vzoru. Opäť so zaveseným motorom, prednou prevrátenou vidlicou a zadným centrálom, všetko nastaviteľné (predok skôr symbolicky). Nádrž 3,5 litrová, zadný pohon reťazou. Kotúče na oboch kolesách, k tomu pancierové hadice. Ráfy 17“ vpredu a 14“ vzadu, pneumatiky a duše tenučké ako papier. Defekt dostanete aj na konáriku z agátu. Dizajn dobrý, spracovanie konečne na úrovni, akurát zvary rámu sú stále také polohrubé čínske, ale pevné.
![]() |
Hodnotenie
140-ka je vážna motorka. Výkon dobre dávkovaný, silný krútiak a celkom dobrý rám znamenali pre syna výrazný posun vpred. Jazda po priemernej krosovej trati už nie je problémom, motorom sa dajú robiť drifty aj strmé výjazdy. Vadia malé zdvihy predného perovania a mizerné struny v nich. V prípade dlhšieho vlastníctva by prišlo k ich výmene. Zadok bol O.K.
Spôsob jazdy - aj nešetrný - sa motorky akoby netýkal. Rám s motorom konečne tvorili vyvážený celok a Adam (už nie Adamko) začína pravidelne otravovať ohľadne jazdenia. Rád sa nechám pravidelne ukecať. Okrem mizerných brzdových platničiek, reťaze a klzáku rám nebolo treba upravovať.
![]() |
Na tomto zázraku čínskej techniky možno pustiť dieťa s určitými skúsenosťami. Silný motor a nekompromisný podvozok môžu pre ľahkého neskúseného dengľavca predstavovať problémy. Motor je spoľahlivý, pokiaľ nejaký citrón nezabudne dotiahnuť maticu na prídavnom zotrvačníku motora. My sme mali to šťastie, od vibrácií sa 2x odlomila skrutka na stojane (drží aj stupačku) a to sme v poli neopravili. Po odstránení tejto banality motor bežal super. Neutrál znova občas blbne, aspoň syn cibril cit v nohe.
Motorka je určená jazdcom vo veku 11-14 rokov s určitými skúsenosťami. Jazdili sme v lete na zatáčkovú pieskovú minitrať da Jatova a na Hrušťov. Tam Adam do nemoty krúžil a skúšal ozajstné jazdy s dostatočným výkonom na obstojnom podvozku. Motor sa neprehrieval ani pri dlhom trápení na prvých dvoch prevodových stupňoch. V stupačkách sa dá jazdiť dlho predlho, predné pruženie preverí silu jazdca v trapézach a ramenách. Vzhľadom k váhe a výške stroja možno bezpečne rozoznať pripravenosť mladého jazdca pre vyššiu kubatúru. U Adama nastal tento stav zakrátko a motorku o 8 mesiacov jednoducho vyrástol nielen z dôvodu rýchleho fyzického rastu.
Napriek krátkej dobe vlastníctva a niektorým poruchám považujem kúpu za dobrú investíciu. Syn sa posunul jazdecky a hlavne nadšením tam, odkiaľ niet návratu – medzi motorkárov!!!
![]() |
Poruchy – uvoľnený zotrvačník motora, takmer hneď natiahnutá žuvačkoidná reťaz, zhorené brzdové platničky, nutná výroba vlastného klzáku na reťaz, rozpadnuté tesnenie pod karburátorom, problematické nastavenie karburátoru a odpálený kábel vo vnútri bužírky (poruchu bol problém nájsť, znovu banalita), plastelínové skrutky a matice, nové duše a plášte, odtrhnuté plynové lanko.
- Doplnky – chrániče na ruky
- Váha – 78 kg
- Cena – 1.200,-€
Plusy a mínusy
cena, motor, spotreba | predné struny, množstvo banálnych chýb |
![]() |
Pridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!