Anketa:
50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti 3/4
ZdieľaťPridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 45088 [Vaše stroje]
X-motos 140 ccm – 4T
Rýchly rast potomka a limitujúci podvozok vyprovokoval kúpu ďalšej motorky. Jednoznačné inklinovanie syna k štvortaktom zúžilo výber a znovu kupujem funglovku z Číny. Motor koncepčne identický s predošlým, s objemom 140 ccm, výkon 14 koní, 4 kvalty. Tu sa jednalo o vyššiu kvalitu (japonská licencia) a pribudol na počudovanie účinný chladič oleja. Spúšťame pruženie na minimum, oceňujeme perfektný zvuk a začíname jazdiť.
Motor
Znovu osvedčená licenčná Honda, ale viac vyšpikovaná. Chladenie valca je vzduchové, dodatočné olejové zabezpečuje normálny chod aj v horúčavách. V lete sa osvedčilo. Ostatné po starom – 4 rýchlosti, 2 ventily, CDI zapaľovanie, naprd karburátor aj filter. 14 koní, znovu malá spotreba aj pri stálej ostrej jazde. Štartovanie opäť vynikajúce, sýtič má 3 polohy. Pribudla novinka – motor je citlivý na optimálnu teplotu, preto ho treba dlho zahrievať. Potom šliape. Pozornosť treba venovať karburátoru, je možnosť viacerých druhov. Mali sme originál japonský, ale nie top a motor pri prudkom pridaní z voľnobehu dusilo. Natrápil som sa, ale tento fakt som úplne neodstránil. Výfuk super, aj zvuk.
Rám
Nastali výrazné zmeny oproti 125-ke. Silný ľahčený rám nesie stopy reálneho krosového vzoru. Opäť so zaveseným motorom, prednou prevrátenou vidlicou a zadným centrálom, všetko nastaviteľné (predok skôr symbolicky). Nádrž 3,5 litrová, zadný pohon reťazou. Kotúče na oboch kolesách, k tomu pancierové hadice. Ráfy 17“ vpredu a 14“ vzadu, pneumatiky a duše tenučké ako papier. Defekt dostanete aj na konáriku z agátu. Dizajn dobrý, spracovanie konečne na úrovni, akurát zvary rámu sú stále také polohrubé čínske, ale pevné.
Hodnotenie
140-ka je vážna motorka. Výkon dobre dávkovaný, silný krútiak a celkom dobrý rám znamenali pre syna výrazný posun vpred. Jazda po priemernej krosovej trati už nie je problémom, motorom sa dajú robiť drifty aj strmé výjazdy. Vadia malé zdvihy predného perovania a mizerné struny v nich. V prípade dlhšieho vlastníctva by prišlo k ich výmene. Zadok bol O.K.
Spôsob jazdy - aj nešetrný - sa motorky akoby netýkal. Rám s motorom konečne tvorili vyvážený celok a Adam (už nie Adamko) začína pravidelne otravovať ohľadne jazdenia. Rád sa nechám pravidelne ukecať. Okrem mizerných brzdových platničiek, reťaze a klzáku rám nebolo treba upravovať.
Na tomto zázraku čínskej techniky možno pustiť dieťa s určitými skúsenosťami. Silný motor a nekompromisný podvozok môžu pre ľahkého neskúseného dengľavca predstavovať problémy. Motor je spoľahlivý, pokiaľ nejaký citrón nezabudne dotiahnuť maticu na prídavnom zotrvačníku motora. My sme mali to šťastie, od vibrácií sa 2x odlomila skrutka na stojane (drží aj stupačku) a to sme v poli neopravili. Po odstránení tejto banality motor bežal super. Neutrál znova občas blbne, aspoň syn cibril cit v nohe.
Motorka je určená jazdcom vo veku 11-14 rokov s určitými skúsenosťami. Jazdili sme v lete na zatáčkovú pieskovú minitrať da Jatova a na Hrušťov. Tam Adam do nemoty krúžil a skúšal ozajstné jazdy s dostatočným výkonom na obstojnom podvozku. Motor sa neprehrieval ani pri dlhom trápení na prvých dvoch prevodových stupňoch. V stupačkách sa dá jazdiť dlho predlho, predné pruženie preverí silu jazdca v trapézach a ramenách. Vzhľadom k váhe a výške stroja možno bezpečne rozoznať pripravenosť mladého jazdca pre vyššiu kubatúru. U Adama nastal tento stav zakrátko a motorku o 8 mesiacov jednoducho vyrástol nielen z dôvodu rýchleho fyzického rastu.
Napriek krátkej dobe vlastníctva a niektorým poruchám považujem kúpu za dobrú investíciu. Syn sa posunul jazdecky a hlavne nadšením tam, odkiaľ niet návratu – medzi motorkárov!!!
Poruchy – uvoľnený zotrvačník motora, takmer hneď natiahnutá žuvačkoidná reťaz, zhorené brzdové platničky, nutná výroba vlastného klzáku na reťaz, rozpadnuté tesnenie pod karburátorom, problematické nastavenie karburátoru a odpálený kábel vo vnútri bužírky (poruchu bol problém nájsť, znovu banalita), plastelínové skrutky a matice, nové duše a plášte, odtrhnuté plynové lanko.
- Doplnky – chrániče na ruky
- Váha – 78 kg
- Cena – 1.200,-€
Plusy a mínusy
cena, motor, spotreba | predné struny, množstvo banálnych chýb |
Pridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
hlopy z vychodu isli do anglicka za robotu. Nasli sebe robotu dakdze vo Welse v mesce Newport. Pan domu jim hutory. Chlopy,ja idzem na tydzen do Spanielska a za tydzen chcem mac vymalovany dom,farbu mace kupenu,najdzece ju za maštaľňu v garažu.chlopy se pocesili ze jich nichto nebudze dirigovac a kec majitel domu posol ta jeden hutory. Chlopy,idzeme nato,ale by trebalo persi daco vypic ne! Kedze nemali penezi,ta predali jedno vedro farbi. Na druhy dzen predali druhy vedro farbi,a tak to islo cali tydzen az na koncu tyzdna se prebrali a jeden znich hutory. Do piči chlopy,neska pridze pan domu a mi nepofarbyli nic a ani farbu nemame! Dalsi se postavy a hutory,sluchajce chlopy,jest tu isce das deco farby a majitel ma u maštalni koňa,ta mu nafarbime pysky a povime ze vypil farbu. No ta tak urobili,prisol pan domu a se pyta. To com dom nepofarbeny? Ta kuň vypil farbu. Pan domu zobral pušku,odjebal koňa. Chlopy se pytaju,ta com sce ho zabili? Na chuj mi takoho koňa,pred vami u mne robili Poľaci a zožral 65 mišky cimentu.