Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1958 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29882
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17653)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12229)
Hodnotenie: (30 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tam kde Európa končí, alebo ako bača pohnal svoje kozy na sever 2/3

 Zdieľať

Pridané: 20.09.2010 Autor: Ivan Sklenár - ivanxr125l
Čitatelia: 11534 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

5. deň

Budíček nás budí o trošku skôr ako po ostatné dni, nechceme sa totižto zúčastniť rannej špičky, preto padáme skôr z hostela a čo najskôr sa snažíme vymotať z obrovského mesta. Potom už len pokračujeme smer Lappeenaranta – Fínsko. Kúsok pred hranicami stojíme na poslednej pumpe kde napojíme naše kone. V tom sa zjaví džíp s neskutočným airbrush-om!

Ten paint mi dal pamiatku na celý život!

 Auto Ruského vlastenca
Auto Ruského vlastenca

Potom už len zopár km na hranice a opäť to chce kvapku trpezlivosti no do hodinky sme vybavený a už sme aj pod tabuľou Suomi – Finland.

 Suomi-Finland
Suomi-Finland

Akonáhle zbadáme prvé jazero nedá sa odolať a letíme hneď do vody. Príjemne chladná voda nás osviežila a mohli sme pokračovať v ceste. Pokračujeme smerom na sever, jazero strieda jazero a pomaly sa začínajú objavovať soby. Soby sa neobjavujú len pri ceste kde sa pasú, ale objavujú sa čím ďalej tým častejšie aj v strede cesty. Skúšam na nich trúbiť no s nimi to nič nerobí. Vtom Vlado púšťa svoj sirénový klaksón ktorý prednedávnom namontoval. Sob spozornel, pozrel odkiaľ daný zvuk vychádza a púšťa sa do behu! Nanešťastie neuteká dolu z cesty ale uteká vedľa mňa po ceste. Znovu sa ozve siréna a až vtedy zbehne dolu z cesty a beží do lesa. Dostávame sa až k mestu Kuopio kde si dávame na ABC pumpe vynikajúci oneskorený obed a skorú večeru. Fajnový obed/večera sa však po pár km na motorke začína dosť krútiť v žalúdku tak okamžite stojíme a pretekáme sa všetci traja k 2-kabínkovej latríne. Kto prvý príde prvý mele – v tomto prípade, kto prví príde, ten prvý ...e ! Odľahčený opäť sadáme na mašiny a mierime k zapadajúcemu slnku. Niekde pri Siilinjarvi nachádzame parádne jazero tak stojíme a rozkladáme stan. Vliezame do pomerne teplého jazera a užívame si dovolenkovú pohodu. Pohodové válanie sa vo vode ruší až Faraon ktorý na mňa kričí že sme dostali z domu SMS v ktorej máme aj meninové želania. Večer zakončujeme menšou meninovou oslavou v spoločnosti s uja Jima Beama.

6. deň

Ráno nás budia teplé lúče ostrého slnka tak vstávame a hneď aj využívame možnosť rannej rozcvičky v jazere. Voda je však oproti včerajšiemu večeru o dosť studenšia no na prebratie akurát. Po nasadnutí na mašiny pokračujeme smerom na polárny kruh. Kúsok Za Lapinlathi riešime otázku či ísť na Oulu a okúpať sa cestou v Botnickom zálive alebo to zobrať vnútrozemím – smerom na Pudasjarvi a Ranua. Zhodujeme sa na myšlienke ísť vnútrozemím a sľubujeme si, že Botnický záliv navštívime cestou späť. Nami zvolené vnútrozemie sa nesie stále v znamení teplého vzduchu a stále príjemného počasia. Počasie sa však náhle mení s príchodom do Rovaniemi kde Nás zasahuje vlna studeného vzduchu. Stojíme však až za mestom na polárnom kruhu a v dedine Santa Klausa.

 Dedina Santa Klausa
Dedina Santa Klausa

 Polárny kruh
Polárny kruh

Dávame si chvíľku pauzy – užívame si vianočnej atmosféry v strede leta – Niečo dosť nezvyčajné. Po chvíľke vianočnej atmosféry ideme priamo k polárnemu kruhu kde sa symbolicky fotíme s jednou nohou pred a za Polárnym kruhom. Potom rýchlo na seba obliekame nejaké teplejšie oblečenie a pokračujeme v ceste. Nestihneme sa však poriadne usadiť do sedla motorky keď tu zrazu vidíme pred nami čierno čierne mračno. Zatiaľ pokračujeme v ceste priamo k mračnu no až jeho prvé kvapky Nás donútia obliecť na seba nepremoky. Čas odkedy sme obliekli na seba nepremoky pokračujeme v hustom lejaku ďalej smerom na Sodankylä. 4 hodiny strávených v hustom lejaku Nás presvedčujú o tom, že dnes to nebude stan ale musíme si nájsť nejaké ubytko. Niekde za Sodankylou dážď ustáva a spoza mrakov vykukne slniečko. Dážď, chlad a hodiny si však nevyberajú tak stojíme hneď v prvom kempe na parkovisku kde sa chceme popýtať o ubytko. Recepcia je spojená s reštikou tak vyrážam tým smerom, no na terase ma zastavuje fúzatý pán na BMW ktorý sa so smiechom pýta prečo mám na sebe nepremoky. Vravím mu o 4 hodinovej jazde v daždi. On sa čuduje a vraví, že to nemôže byť pravda, že tým smerom odkiaľ ideme, že prší, pretože on tam potrebuje ísť a, že nemá so sebou nepremoky. Takisto ma varuje, že v tomto kempe je to strašne drahé! Mal pravdu, pýtali za chatku pre 4 osoby 90€ - v cene chatky aj sauna a výrivka. Pre nás však zbytočný luxus, tak odmietam a vraciam sa na terasu popýtať sa uja či nevie o niečom inom. Ten bez akýchkoľvek slov vyťahuje neviem odkiaľ mapu a vysvetľuje mi kde nájdem iný kemp. Po asi 40tich km nachádzame spomínaný kemp kde platíme za chatku pre 3 osoby 30€! Chatka malá, no má všetko čo potrebujeme. 3postele, chladnička a dvojplotenka. Sprchy a WC 10 krokov od chatky. Vyzliekame mokré veci a sušíme kde sa len dá. Dávame teplú sprchu na rozmrznutie a líhame do postelí. Neviem kedy som stihol zaspať no zrazu ma len zo spánku vyruší Faraón. Sú 2hodiny ráno a slnko svieti ako o život. Stretáme sa teda s Polárnym dňom a svietiacim polárnym slnkom.

7. deň

Ráno vstávame do toho istého slnka aké svietilo pred spaním, v noci. Veci ktoré sme sušili po celej chatke sú suché okrem rukavíc. Vyberám preto z bočného kufru rezervné nech jazdím v suchu. Potom pozerám na topánky – akosi sa začala podrážka z boku odlepovať – mám aspoň vetranie, teda miesto kadiaľ sa mi môže dostať na nohu voda a zima. Obúvam preto termo ponožky, na ne obúvam tesco igelitky a navrch samotné topánky. Potom ako sa na mojich topánkach dosmiali Faraon s Vladom môžeme vyraziť na posledný najsevernejší bod našej trasy – Nordkapp. Dnešným dňom vstupujeme aj do Laponska – drsnou krajinou kde sú husté lesy a obydlia sú od seba vzdialené na cca 100km. Tu nájdete aj benzínky, obchody... Jediný okoloidúci ktorých stretávame sú ľudia ktorý mieria k jazeru Inari alebo hore do Nórska. Úzka,rovinatá, sem tam výškovo zladená cesta nás vedie hustými Laponskými lesmi a stálu spoločnosť až po Nórske hranice nám robia všadeprítomné soby. Zastávku si robíme pri jazere Inari – kde Vlado chcel doplávať na malú skalu cca 50m od brehu. Pomaly vliezame do vody no dostaneme sa po kolená a vieme, že ďalej to nepôjde. Vlado mi neverí a dáva hlavičku s rozbehom. Dopadol do vody, ponoril sa a zrazu len VUAAAA! A už aj bol z vody von. Chlapci, žiadna skala nebude! Dávame teda dosucha mokré nohy – niektorý aj celého človeka a pokračujeme v ceste. Netrvalo dlho a pri ceste sa objaví malá žltá tabuľa Norge.

 Norge
Norge

Prvá Nórska pumpa, odbočka na Nordkapp a je to tu! Jedna cesta tam a tá istá cesta späť. Začíname po úzkej, sem – tam kľukatej ceste popri mori s malými tunelmi. Nakoniec sa dostávame k samotnému tunelu na Nordkapp ktorý ide do nehoráznej hĺbky a je nehorázne dlhý. Po 6,8km strávených v tuneli pod morom sa dostávame konečne na ostrov. Tu platíme 70 NOK za vstup na hlavu a pokračujeme na samotný Nordkapp. Čím sme bližšie k Nordkappu tým je väčšia zima. Napokon sa dostávame k rampe pred samotným Nordkappom. Tam platím 150 NOK za vstup a Faraon s Vladom platia po 215NOK za hlavu. Akonáhle však zaparkujeme mašiny napriek silnému vetru a zime sa Nám javí úsmev na tvári. Dosiahli sme vrchol – najsevernejší bod Európy a zároveň aj najsevernejší bod našej cesty.

 Nordkapp
Nordkapp

 Severnejšie to už nejde!
Severnejšie to už nejde!

Odteraz pôjdeme stále už len južnejšie. Nordkapp – prešli sme si múzeom, zažili sme atmosféru v St. Johannes kaplnke ktorá sa slovami ani nedá popísať. Stretli sme sa s jedným Francúzom, ktorý išiel Gibraltar – Nordkapp. Celkom slušná štreka, no keď som sa s ním rozprával čudoval sa ak som to mohol zvládnuť na 125ke. Po chvíľke rozpravy prichádzame až k železnej guli kde si robíme fotku, no počasiu sa nepáči koľko si užívame tak nám púšťa hustý dážď. Rýchlo obliekame nepremoky a vydávame sa cestou dolu – preč z Nkpp. Dážď a zima sú stále hustejšie a hustejšie a ďalej sa ísť nedá tak sme to zapichli v Russenes v kempe v malej chatke. Ešte sa pýtam recepčnej na pumpu no tá vraví že zajtra je Nedeľa a že pumpu majú otvorenú od 16-18hod. ,,Welcome to Lappland“ ! Benzínku teda neriešime a ideme radšej spať. Zajtra bude na riešenie problémov viacej síl.

< >

Pridané: 20.09.2010 Autor: Ivan Sklenár - ivanxr125l Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (30 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »