Anketa:
Uhýbajte z cesty, rúti sa veľký Zed - Kawasaki Z1000
ZdieľaťPridané: 29.11.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 22665 [Testy a predstavenia - Test]
138 koní , 110Nm a 218 kilo živej váhy. To všetko za necelých jedenásť litros euros. Začal som trochu z konca a dúfam, že to nie je na škodu. Aj tak ste si už čo to mohli prečítať o tom ako sa nám jazdilo na novom veľkom Zedovi, takže sa o ňom veľa nového ani nedozviete. A predsa...
Trocha spomienok
Na Slovakiaringu si ma získal na toľko, že som sa s ním len ťažko lúčil. Nevedel som sa nejako dočkať až bude opäť pod mojou taktovkou. Získal si ma mohutným záťahom od spodných otáčok spolu s nekonečným rozsahom využiteľných točiek. Síce trochu tlstejší, bez nejakej ochrany proti vetru, ale aj tak sa mi na ňom v teň deň jazdilo asi najlepšie zo všetkých.
Opäť v sedle
Teraz ho preberám skoro po päť týždňovej prestávke po páde, ktorý si našťastie odniesla len ľavá noha. Boli to len ponaťahované šľachy a tie ma bolia stále. Teraz by som skôr privítal nejakého čopra, alebo ešte lepšie cruisera, na ktorom sa dá radiť päta špička. Len tak tak prehodím nohu cez sedlo, skúšam zaradiť kvalt a už sa aj ozýva ľavý členok. Tak to bude ešte zaujímavé. Naštastie, že sa začína stmievať. Jazdu po tme zbožňujem. Vtedy si úplne najlepšie prečistím celú hlavu zamarasenú starosťami a problémami.
Kto je tu pán?
Zed vyráža vpred, opäť mi dáva poznať kto je ten silnejší a mne nezostáva nič iné, len to rešpektovať. Priznám sa, vôbec nemám tendenciu zvádzať boj s takýmto sumom. Len nech ma pekne v pohode dovezie domov. Široké rajdy sa starajú o perfektné držanie a niekde v polovici cesty som už akýsi oťukaný, hrebienok mi začína rásť a podpichujem Zeda, že šak nech sa predvedie. Doteraz som z prevodovky využil tuším iba jednotku na rozjazd a potom už len šestku. V obci si poprdkáva na dvoch tisícoch presne na hranici povolenej päťdesiatky. Potom stačí len otočiť pravým gripom a na štyroch tisícoch si to frčíte deväťdesiat priamo cez nočnú krajinu. Svetlo krásne prerezáva tmu nočnej krajiny, iba cez bielu horu treba prepnúť na diaľkové kvôli náklonom. Aj vďaka dobre pracujúcim svetlám sa cítim tak nejak neohrozene.
Tak toto zvládaš pekne, ale čo trochu rebelskejší prejav?
Nech sa páči, nakopať to s kľudom do dvojky, helfta točiť skoro na doraz a zrazu si veľmi rýchlo rozmyslíte ako bude vaša cesta pokračovať . Zvlášť po takej prestávke a s bolesťami v nohe ktorou šaltujete. Prevodovka ide o niečo tvrdšie ako by som si práve želal. Takže sme zas nohami na zemi, šestka zostáva permanentne zaradená a o všetko sa musí postarať Zed. Preto si ma tak veľmi získal už na okruhu. Motor s obrovským záťahom v akýchkoľvek otáčkach. Nenechá svojho jazdca v štychu ani keď zabudnete podradiť pred zátačkou či stúpaním. Bez zaváhania či stonania ťahá jazdca z každej „brindy“. Dáva mi pocit ako by sme spolu tvorili nepremožiteľnú zdojicu pouličných bitkárov. Aj keď niečo prepísknem on ma hneď zachraňuje.
Naháč na okruh
Celý čas mám pocit, že tento naháčik bol postavené skôr na machrovinu a jazdu na okruhu. Na Slovakii mu to tak vyhovovalo, že je až škoda s ním jazdiť na slabučkých dvadsať percent jeho možností. Z lútosti a trochu aj zo zvedavosti mu každý určite skôr či neskôr prevetrá svalmi obalené telo a teraz je na mieste otázka, koľko komu ostalo v hlave rôsolovitej hmoty po okruhových dňoch strávených na tomto satanovi. Motor vás dovedie bez problémov vysoko nad povolené rýchlosti, geometria rámu zabezpečí ľahučkú ovládateľnosť, gumky po dobrom zahriatí podržia, teda pokiaľ to na výjazde neprepísknete. Ale každého určite prekvapí a zaskočí časté rozkmitanie riadidiel, už pri menšej nerovnosti na ceste. Koľko stojí tlmič riadenie? Vlastne to nie je otázka na mieste. Pretože nie je podstatné koľko stojí, totiž bez neho to je o držku. Kaliť plný kotel na „hrbaciňe“ je proste na draka. Prečo tu nie je už v sérii? To sa na tom nikto nevozil? Skoro všetko je gút, možno z menšími výhradami na tvrdšiu prevodovku, absolútne nulovú ochranou pred vetrom, ale toto? Neva, kúpiť tlmič a je to OK!
Podpásová skúška?
Počas týždňa sme sa ešte trocha civilne povozili, ja som sa konečne rozjazdil, tak teda šup šup smer Dunajská streda na motokárový okruh. Nech sa ukáže, aký je on veľmajster. Cestou tam nafotiť ešte trochu dynamiky, aspoň jednu zákrutu. Trochu sa pozabudnem, no a už cítim ako mi preklzuje zadná gumka. Viem, viem, sme kamaráti, ale úplne rovnocený. Máš na viac ako ja tak mi to musíš pripomínať, že? Po lepšom zahriatí gúm ho pokúšam ešte trochu a zas to pošle na výjazde rovno na zadné. Nedá sa len tak oklamať a podriadiť sa. Potom sa už v "kľudnom" tempe dovalíme na okruh, ja si musím dať aspoň trochu pauzu, s tohto doterajšieho "boja" kto je lepší. Pred obedom dávame prvé kolečka na zahriatie a už sa ukazujú Zedove vlastnosti prečo ho nebrať na takýto okruh. Mnou tak chválený motor je pre toľkú zásobu výkonu skoro nepoužiteľný. Bojujem s ním na výjazdoch, nech sa mi neodtrhne zadok ako na veľkom okruhu, na rovinke mám čo robiť aby som udržal predné koleso na zemi a v náklonoch škŕkam dlhočizné tŕne zo stupačiek. Niektoré zákruty sa mi zdajú byť na dvojku pomalé a na jednotku mám potom stiahnutú zadnicu, ako na vojne v spoločných sprchách. Začínam byť dosť nervózny, obzvlášť keď presadám z Versysa. Navzdory tomu, ako sa Zed ľahko ovládá a preklápa, je cítiť že toto nie je presne jeho šálok káwy. Na celom okruhu by som si vystačil s jednotkou a dvojku. Trojku dávam len tak symbolicky na najdlhšej rovinke, kde sa rútime okolo 120, čo je na požičanej nepoistenej motorke už na hranici zdravého rozumu. A keď k tomu prirátam nedávný tunajší pád...:-) Našťastie sa dá na Zeda spoľahnúť. Brzdy odvádzajú svoju prácu znamenite a aj z maximálky to brzdia skoro na nulovú rýchlosť bez najmenšieho zaváhania. Počas celej dvadsať minútovky stačí jeden prst, čo len prispieva k lepšiemu a bezpečnejšiemu úchopu. Zadnou sa mi chtiac nechtiac sem tam podarilo čo to napísať a máličko aj skrútiť motorku pred zákrutou. Viem že to nebolo nič svetaborné, ale radosť mi to urobilo. A o tom tento okruh je. No a takéto blbnky mi vykompenzovali predimenzovaný motor, z ktorého ide stále rešpekt. S podvozkom som problém nemal, ale určite by som buť zodral stupačkové tŕne, alebo trochu pritvrdil prednú vidlu. Široké rajdy sú ale jednoznačne lepšie do bežnej premávky ako sem na okruh. Rád by som si pri náklonoch oprel lakeť o nádrž. Tu som ale natiahnutý a ešte k tomu aj s blbým pocitom. Viac ako o polovicu slabší Versys mu bez problémov stíha, ba čo viac.
Konkurencia
Ak by som to mal tak letmo porovnať s konkurenciou, tak FZ1 za 10.700 mi nesadla, ako som už písal v článku s okruhu. Mal som možnosť priameho porovnania na Slovakiaringu a tam som skúsil aj veľkého Horneta (CB1000R). Ten nie je zlý, alebo slabší, ale je taký na môj vkus až priveľmi civilný. Tak isto je ale lacnejší od Káwy. Kúpite ho za 9.750. Ale aj tak by som bral určite to najdrahšie z tejto trojice.
Konečný verdikt
Staré otrepané „u mně dobrý!“ tu nemôžem použiť. Ja som totiž spokojný nadmieru. Kolega do zapeklitých situácií, kde si kolegujem o ranu pred každým barom. Stojí pri mňe a ja sa naň ho môžem spoľahnúť. Neviem či by som ho ale bral na dlhší výjazd aj s partnerkou niekam na dovolenku. Tam by som mu až tak neveril, či nebude mať tendenciu zbaliť moju kočku alebo nebude na ňu žiarliť a obdarí ju neskutočným "komfortom". Takže do trojky len výnimočne. No a každopádne to chce tlmič riadenia a už by mi ani nevadili dva prebytočné valce :-)
Plusy, mínusy
motor, brzdy, posed | neprítomnosť tlmiča riadenia, privítal by som aspoň malý veterný štítok |
Pozadie/Wallpaper
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Názov motorky a ročník:
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 6,5 l/100km |
Objem nádrže | 15 l |
Otáčky motora pri 50, 90 kmh | 2000 ot. / 4000 ot. |
Cena motorky | 10995,- EUR |
Ceny vybraných doplnkov:
Príplatok ABS | 600 EUR |
Nálepka na nádrž | 31.40 EUR boky + 41.50 EUR stred |
Cena LSL padakov | 79,95 EUR sada + 49,95 EUR štuple |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy | 79,43 EUR |
Spätné zrkadlo | 54,11 EUR |
Stupačka (komplet aj s pružinou a čapom) | 83,06 EUR |
Smerovka | 38,64 EUR |
Svetlomet | 665,24 EUR |
Brzdový pedál | 79,43 EUR |
Bočný plast na nádrži | 63,00 EUR + 33,33 EUR nálepka |
Radiaca páčka | 52,11 EUR |
Spojková páčka | 17,16 EUR |
Predný blatník | 172,84 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | Yamaha | Honda |
Model: | Z 1000 | FZ1 | CB1000R |
Rok: | 2010 | 2010 | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2010 | NOVINKA 2010 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1043 ccm | 998 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 137.4 k (101.0 kW) / ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 11000 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 110 Nm / ot. | 106 Nm / 8000 ot. | 99 Nm / 7750 ot. |
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 11.5:1 | 11,2 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77.2 x 50.9 mm | 77.0 x 53.6 mm | 75 x 56,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (5V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 128 mm | |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 245 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-17 | 190/50 ZR17M/C (73W) | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 198.2 kg | 217 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 220 kg | ||
Výška sedla: | 815 mm | 815 mm | 825 mm |
Rázvor: | 1460 mm | 1445 mm | |
Dĺžka: | 2095 mm | 2140 mm | 2105 mm |
Šírka: | 805 mm | 770 mm | 785 mm |
Výška: | 1069 mm | 1205 mm | 1095 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 130 mm | |
Objem nádrže: | 15 l | 18 l | 17 l |
Pridané: 29.11.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- Kawasaki Versys 1000 2012 - Veľký zed trochu inak - mikulec
- Kawasaki oslavuje štyridsiate výročie modelovej rady Zed - zeON
- Pripravuje Kawasaki pre rok 2012 Versys 1000? - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora