Anketa:
Kvapalinou chladený boxer pre BMW - R 1200 GS 2012?
ZdieľaťPridané: 31.08.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10994 [Bleskovky - Novinky]
Nie je žiadnou veľkou novinkou, že sa pracuje na novom motore pre populárne BMW GS. Žiaľ, nové normy nepustia a vzduchom chladený motor by už nespĺňal kritéria normy Euro4.
Vzduchom chladený motor totiž pracuje v širokom rozsahu teplôt a je preto veľmi ťažké regulovať jeho emisie. Chladenie kvapalinou vie udržať teplotu motora v optimálnych hodnotách. V posledných dňoch unikli na svetlo sveta špionážne fotografie nového motocykla s novým kvapalinou chladeným motorom.
![]() |
Snímky dokazujú, že nové GS bude prekopané od základu a to nielen motor, ale aj prevodovka, náhon a rám. Kvapalinové chladenie umožnilo umiestniť nasávanie zvrchu a výfuk zospodu valcov. (Pri vzduchom chladenom motore museli byť výfukové ventily chladené čo najväčším náporom vzduchu a preto boli vpredu.) Takto už nebude nasávanie so vstrekovačmi na citlivom mieste a nebude ani prekážať jazdcovým nohám. Výfuky sú však vedené miernym oblúkom dopredu, asi kvôli podobnosti s predchádzajúcimi modelmi.
Takéto usporiadanie motora môže mať viacero výhod, airbox sa presunie vyššie od oblasti nádrže (vyššia brodivosť, lepšie zásobovanie vzduchom), palivová nádrž zas môže zabrať aj miesta kde bol doteraz airbox, takže pod sedlom, čo zníži celkové ťažisko stroja.
![]() |
Ďalšou zmenou, ktorú je možné si na fotokách všimnúť, je umiestnenie kardanu a výfuku na opačnej strane ako je tomu pri vzduchom chladených boxeroch. To by mohlo naznačovať aj použitie novej intergovanej prevodovky a možno aj klasickej olejovej spojky (ako u K-modelov). Pozornému oku neujdú ani radiálne brzdy.
Nový motor bude mať určite veľa priaznivcov, ale aj odporcov, ktorým vyhovovala jednoduchosť a robustnosť vzduchom chladeného agregátu.
Zdroj foto: internet, MCN, bmwmcmag.com
Pridané: 31.08.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Nový cestovateľ - BMW R 1200 GS 2013 - zeON
- Jazdili sme nové BMW boxery: R 1250 GS a RT 2019 so systémom ShiftCam - Awia
- Test BMW HP2 - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!