Anketa:
Dakar 2012 so štvoricou Slovákov: Svitko: „Rád by som si zlepšil výsledok“
ZdieľaťPridané: 23.11.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5305 [Šport - Rally]
Dlho visel otáznik nad účasťou trojnásobného majstra Európy a trinásťnásobného majstra Slovenska v enduro a country crossu Štefana Svitka na blížiacom sa podujatí Rally Dakar 2012.
Seriál článkov - Dakar 2012:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2012 | Nasledujúci
Bolo to doslova o päť minút dvanásť, keď padlo definitívne rozhodnutie o jeho treťom štarte na tomto podujatí. Pri svojom prvom štarte skončil na 13. mieste, vlani pre technické problémy musel predčasne odstúpiť, a to pritom atakoval prvú päťku. Aj preto má pred novým ročníkom vysoké ambície, a rád by svoje doterajšie maximum vylepšil.
![]() |
V príprave na 33. ročník Rally Dakar, štvrtého na juhoamerickom kontinente, nechce nič podceniť a netají svoje nádeje. Na tomto podujatí sa Štefan predstaví v novom tíme Oraving-Slovnaft, v ktorom mu mechanika bude robiť do tretice František Hostinský a vodičom doprovodného auta bude kondičný tréner Ivan Malárik. „Viem už, čo môžem od súťaže očakávať, ale každý ročník je predsa len iný. Aj teraz nás čakajú štyri etapy v Peru, kam sa rely dostane po prvý raz. Už teraz organizátori avizujú, že etapy budú kratšie, ale o to viac bude jazdy v púšti plnej malých či veľkých dún. Do pretekov vstupujem s veľkou nádejou, že všetko bude fungovať. Aj keď sme záver prípravy mali hektický, dali sme dokopy dobrý tím, ktorý nič neponechá na náhodu. Štartovať budem na minuloročnom motocykli KTM 450, ktorý prešiel kompletným repasom. K dispozíciu mám dva motory, ktoré boli nastavené priamo vo fabrike. Disponujeme takým technickým vybavením a náhradnými dielmi, že by nás nemalo počas súťaže nič zaskočiť. Príprave venujem naozaj maximum, aby som zvládol všetky nástrahy trate,“ povedal pred odchodom do francúzskeho prístavu Le Havre Štefan Svitko.
![]() |
Európskych jazdcov juhoamerického púštneho dobrodružstva čaká v pondelok (21.) a utorok (22. novembra) technické preberania a nalodenie techniky, ktorá sa loďou prepraví do Argentíny. „Z preberania mám doslova husiu kožu, lebo kým sa dostanem k technikom, potrebujem získať aspoň dvadsať rôznych pečiatok, čo je časovo náročné. V súčasnosti dolaďujem formu, motorka je pripravená na 100 percent. Nenajazdil som na nej veľa kilometrov aj preto, že počas pretekov dostane zabrať. Z hľadiska ambícií by som chcel aspoň zopakovať predošlé 13. miesto, na prvom mieste je však zdravie, potom cieľ a až následne konečné umiestnenie," povedal dnes pred novinármi 29-ročný Svitko.
![]() |
Počas budúcoročnej súťaže bude mať väčší komfort, keď už nebude spať v stane, ale na posteli v doprovodnom aute. Podľa slov kondičného trénera a maséra Ivana Malárika chýbať nebude ani masážny stôl. "Štefan na sebe tvrdo pracuje. V tréningoch strieda beh, plávanie, posilňovňu a pre navyknutie organizmu na ťažké klimatické podmienky aj saunu. Je to zodpovedný zverenec," povedal Malárik a dodal, že Svitko absolvoval aj špeciálnu operáciu predlaktí, ktorá má zabrániť tuhnutiu svalov, veď práve tie sú počas pretekov extrémne namáhané.
![]() |
"Štefan je talentovaný a skromný jazdec, ktorého výsledky sú dôkazom toho, že húževnatosťou a prácou na sebe sa jeho talent ešte viac rozvíja. Sme hrdí, že ho v jeho snažení môžeme podporiť a byť mu partnerom," uviedol zástupca spoločnosti SLOVNAFT, a.s. Anton Molnár.
Na záver dodajme, že štart 33. Rally Dakar 2012 je naplánovaný na 1. januára v Mar del Plata a cieľ v 15. januára v peuánskej Lime.
Kvarteto Slovákov na Rally Dakar 2012
Každoročne sa zvyšuje záujem súťažiacich absolvovať jednu z najsledovanejších a najťažších súťaži na svete Rally Dakar. Aj keď sa už nejazdí v Európe a Afrike, ale na juhoamerickom kontinente, nestratila ani to najmenej na svojom kredite prestížneho púštneho dobrodružstva.
Trať nasledujúceho 33. ročníka vytrvalostnej Rely Dakar bude viesť z argentínskeho mesta Mar del Plata na pobreží Atlantického oceánu do peruánskej metropoly Lima, ktorú obmývajú vlny Tichého oceánu. Súťaž odštartuje tradične na Nový rok a v štartovej listine bude aj kvarteto Slovákov. S nástrahami 9000 km dlhej trati budú z našich jazdcov bojovať Ivan Jakeš so štartovým číslom 31 v drese NAD-RESS Adventure teamu s motocyklom BMW, tridsaťdvojku bude mať na svojej KTM 450 Štefan Svitko z Oraving-SLOVNAFT teamu. Prv menovaný absolvuje už piatykrát túto súťaž, druhý sa postaví na štart po tretí raz. Pri prvej účasti skončil na 13. mieste a získal prestížne ocenenie „Najlepší nováčik Rally Dakar 2010". Spomínanú dvojicu doplní duo zo Slovakia Turboteamu Zaťko - Dušan Čipka (št. č. 149) a Ján Zaťko (182). Pre oboch to bude doslova krst ohňom a premiéra zároveň na tejto náročnej súťaži.
Po prvý raz v bohatej histórii súťaže sa v jednom ročníku postavia na štart až štyria motorkári z pod Tatier, čo v danej chvíli je veľký úspech. Vlani sa predstavili trojica – Jakeš, Svitko, Matoška. V celkovom súčte Slovákov na tomto prestížnom podujatí nesmieme zabudnúť na Jara Katriňáka, ktorý ako prvý Slovák absolvoval Dakar a vyhral jednu etapu v roku 1999. Ak to teda zrátame, enkláva jazdcov spod Tatier, ktorých zlákalo toto púštne dobrodružstvo, už dosiahla číslo šesť.
Jaroslav Glovičko, Foto: Štefan Glovičko
zdroj: www.enduroaktual.sk
Pridané: 23.11.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2012:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2012 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Preberanie techniky po Dakare 2012 - Le Havre - Redakcia
- Dakar 2012 - 8.etapa, Copiapo - Antofagasta - Štefan Svitko piaty v najdlhšej etape, Coma ide do vedenia Dakaru 2012 - Awia
- Dakar 2012 - 7.etapa, Copiapo - Copiapo - Coma sťahuje Despresa, Svitko 12-ty, Čipka v cieli - Awia
- Dakar 2012 - 5.etapa, Chilecito - Fiambala - Despres porazil Comu, Svitko štvrtý, no žiaľ Ivan Jakeš po technických problémoch odstupuje - Awia
- Dakar 2012 - 4.etapa, San Juan - Chilecito - Coma znovu na koni, Svitko ôsmy a Jakeš 16-ty - Awia
- Dakar 2012 - 2.etapa, Santa Rosa de la Pampa - San Rafael - Marc Coma ide do vedenia, Svitko 20-ty - Awia
- Dakar 2012 - 9.etapa, Antofagasta - Iquique - Despres vracia útok a ide do vedenia, Svitko tretí v etape a šiesty celkovo! - Awia
- Dakar 2012 - 13.etapa, Nasca - Pisco - Coma porazený Despresom, Števo Svitko zostáva v TOP5 - Awia
- Dakar 2012 - 10.etapa, Iquique - Arica - Coma stiahol Despresa, Svitko šiesty v etape, piaty celkovo! - Awia
- Sumár Dakar 2012 - 11. víťazstvo pre značku KTM, 4. víťazstvo pre Cyrila Despresa, historický úspech Štefana Svitka - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!