Anketa:
Honda predstavila nožné radenie na automatické dvojspojkové prevodovky DCT
ZdieľaťPridané: 20.02.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23404 [Technika - Elektrika]
Značka Honda má už nejaký ten rok na trhu model VFR 1200 DCT, ktorý ako prvý ponúkol zákazníkom možnosť automatickej dvojspojkovej prevodovky s možnosťou manuálneho radenia na ľavej rukoväti. Honda teraz predstavila nožné radenie ako doplnkové príslušenstvo.
O tejto novinke som sa nedozvedel nikde inde ako tu v šŠpanielsku na predstavení nového modelu Crostourer 1200, ktorý je rovnako dostupný vo verzii s dvojspojkovou prevodovkou DCT. Zajtra ráno by sme mali mať možnosť okrem iného osedlať aj jeden kúsok vybavený týmto nožným radením.
Hondu VFR 1200F DCT sme už v našej redakcii testovali. Boli sme na nej dokonca v Alpách a ja som ju jazdil dokonca aj na okruhu v Brne. Vždy som sa však zhodol na tom, že klasická prevodovka je pre športovejšiu jazdu pre mňa lepšia. Alebo aspoň keby bolo elektronické radenie možné ovládať nohou ako pri manuálnej prevodovke. Pravdepodobne som s týmto názorom nebol sám, pretože naše prosby boli v Honde vyslyšané.
![]() |
Elektronické nožne radenie k prevodovke DCT |
Od roku 2012 bude v ponuke nové príslušenstvo pre modely Crosstourer, VFR1200F, NC700X a NC700S - nožné radenie pre DCT. Zástupcovia Hondy tvrdia, že koncept prevodoviek DCT sa na trhu dobre uchytil a neboli na neho sťažnosti. Napriek tomu je skupina (hlavne skúsených) jazdcov, ktorým radenie rukou nevyhovuje, alebo si nevedia na neho zvyknúť.
![]() |
Nožné radenie je určené jazdcom, ktorí vlastnia viacero motocyklov, jazdcom ktorí sú navyknutí na manuálnu prevodovku alebo jednoducho jazdcom, ktorí chcú radiť naďalej intuitívne nohou. Honda napriek tomu predpokladá, že v budúcnosti budú všetci jazdci preferovať radenie rukou.
Ako funguje nožné radenie:
Nožné radenie je elektro-mechanický systém, ktorý plne simuluje pocit manuálnej prevodovky. Odpor na pedále je podobný manuálnej prevodovke, taktiež pružina vracia pedál vždy do strednej polohy. Akurát mechanické prepojenie na prevodovku neexistuje. Klikací mechanizmus iba oznámi riadiacej jednotke, ktorým smerom chce jazdec radiť a tá vyšle signál do prevodovky DCT. Nožné radenie bude fungovať spolu s ručným radením.
![]() |
Nožné radenie - Honda VFR 1200 F 2012 |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Honda | Honda | Honda |
Model: | Crosstourer | VFR1200F DCT | NC 700 X | NC 700 S |
Rok: | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2012 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Športovo cestovná | Športovo cestovná | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | V4 76° (4T) | V4 (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1237 ccm | 1237 ccm | 670 ccm | 670 ccm |
Max. výkon: | 129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot. | 172.7 k (127.0 kW) / 10000 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 6250 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 126 Nm / 6000 ot. | 129 Nm / 8750 ot. | 60 Nm / 4750 ot. | 60 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 12:1 | 12:1 | 10.7: 1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 60mm | 81 x 60mm | 73 x 80mm | 73 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Unicam (4V) | Unicam (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | automatická DCT, elektrické radenie | automatická 6-stupňová (voliteľné DCT) | automatická 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 153 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 150 mm | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 6 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm | 276 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 | 190/55 ZR17MC (75W) | 160/60-17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 275 kg | 277 kg | 214 kg | 211 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 815 mm | 830 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1595 mm | 1545 mm | 1540 mm | 1525 mm |
Dĺžka: | 2285 mm | 2250 mm | 2210 mm | 2195 mm |
Šírka: | 915 mm | 886 mm | 830 mm | 760 mm |
Výška: | 1335 mm | 1220 mm | 1285 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 180 mm | 125 mm | 165 mm | 140 mm |
Objem nádrže: | 21.5 l | 18 l | 14.1 l | 14.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | 3.58 l/100km | 3.58 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 268 km | cca 295 km | cca 295 km | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Anti-hop spojka (manuálna prevodovka) Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test) Cena 08/2012: 13 190,- EUR | Cena 10/2012: 5 990,- EUR (+500EUR ABS) | Cena 02/2013 5590,- EUR, s ABS 6090,- EUR |
Pridané: 20.02.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Honda Integra 2016 – v sedle kríženca v Andalúzii - Awia
- King of the road two times - test Honda Gold Wing Tour 2018 manuál aj automat - Herghott
- Honda NC750X 2016 – rande s automatom v Andalúzii - Awia
- Najlepší deň v roku - s Hondou CRF1000L Africa Twin DCT 2017 v piesku - Awia
- Honda GL1800 Goldwing Tour DCT 2019 - luxusný šesťvalec trochu inak - Awia
- Známy pracant Honda NC750X v našich neúprosných paprčiach - zvláda naozaj všetko! - Muli
- Honda CTX 700 DCT ABS 2014 - Kam to bude, pane? - datadive
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!