Anketa:
Iná Amerika, iný svet 7/8
ZdieľaťPridané: 14.03.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 14404 [Mototuristika - Amerika - Cestopis]
Na chvíľu som zabudol, že v známej Zátoke Svíň (áno, to je to miesto, kde sa zlí Kubánci pokúsili vylodiť kontrarevolúciu) sa môžem pripáliť aj vo februári. Kubánci nie. Tí sem cez deň nechodia:
![]() |
Tí prídu až večer. Všetci. Zaplnia celú pláž a telefonujú. Teda telefonovali by, keby v ich vlasti existovali mobily. Ale ani táto nutnosť sem ešte nedorazila. Oni počúvajú Ameriku. Tú dnešnú. Nezaujíma ich Hlas Ameriky, ale to, čoho my už máme po krky. Americká hitparáda. Keď si chcú imperialistickú kultúru užiť naplno, tak presne tu naskáču do všakovakých plavidiel a pokúsia sa absolvovať 120 kilometrov, aby zas revolúciu vylodili na Floride. Ak sa im ale nepodarí dotknúť prvého suchého imperialistického kamienka, tak ich Fidelovci pekne-krásne zadarmiko vyložia opäť na Ostrove Slobody. Je to vlastne len taká hra, lebo Fidel im za to, že sa chceli vzdať slobodného života, neskriví ani vlások na hlave.
Ale nielen kultúrou je človek živý. Potrebuje sa aj najesť a obliecť. Kubánci sú veľmi praktickí. Všetko chcú mať pekne pokope:
![]() |
Aby to za nákupmi nemali ďaleko, tak sa často stretnete s tým, že sa na ceste I. triedy:
![]() |
rozloží obchodník s hocičím a to vám ponúka priamo do auta. Tak isto, ako je to zaužívané aj v tej Správnej Amerike v McDonalde. My sme sa skúšali aj pásť. Nie z hmotnej núdze pán Fico, ale zo zvedavosti, ako chutí cukrová trstina. Sladko. Lepšie chutí rum, ktorý sa z nej vyrába.
Pridané: 14.03.2004 Autor: Vadim Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!