Anketa:
Iná Amerika, iný svet 6/8
ZdieľaťPridané: 14.03.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 14403 [Mototuristika - Amerika - Cestopis]
Kubánci si veľmi vážia prácu. Ale veľmi to na nich nevidieť. Pri pohľade na pracujúcich sme mali strach, že každú chvíľu zaspia. Ale keď už niečo vyrobia, tak to vyrobia veľmi zručne ručne a o to viac si to vážia. Na Kube nie sú odpadky. Všetko sa musí zúžitkovať. Z tapacírov paluboviek Žigulákov, ktoré sa tu považujú za vrchol luxusu sa (ešte počas ich života) vyrábajú futrále na cigary, zo železného odpadu monumenty, a tak. Ale nie každý monument je odpad. Tieto dva (mimochodom nestoja pred múzeom, ale pred rekreačným strediskom):
![]() |
sú napríklad pripravené na boj. Kto si ale myslí, že Kubánci sú nejakí militantní, ten sa mýli. Všimnite si tieto dievčatá:
![]() |
Ešte aj tú minerálku popíjajú na ulici ako naše. A keď vyrastú, tiež sú prítulné, ako tie naše. A chlapci? Tí sa vedia tešiť z maličkostí, ako my, ešte pred pár rokmi. Drobná minca ich rozveselí viac, ako mladého Mečiara nové lietadlo. Ich otcovia už majú bokovky v dolároch. Vlastne v dolári. Za dolár pre vás pracujú celú noc. Ako informátori, sprievodcovia, bodyguardi, manageri „masážnych“ služieb, skrátka urobia všetko, čo vám vidia na očiach. Ako vlastné mamy.
Ale keď príde ráno, to už sa musíte spoľahnúť sami na seba. A tak aj dopadnete. Ako varená kreveta. Aha:
![]() |
Pridané: 14.03.2004 Autor: Vadim Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!