Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1440 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29741
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17584)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12157)
Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Demänovská dolina

 Zdieľať

Pridané: 19.03.2004 Autor: cabo79
Čitatelia: 8921 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Výlet]

17.máj 2002

Trasa: L. Sliače – Part. Ľupča – Lipt. Mikuláš – Demänová – Jasná (a späť)
Spotreba: 6,5 l
Vzdialenosť: 90 km
Motocykel: Kawasaki GPZ500S

Krásne ráno a piatok, keďže som bez povinnosti a všetci známi resp. potencionálny spolucestovatelia sú v práci rozhodol som sa urobiť si kratší výlet osamote. Pozriem do mapy čo také zaujímavé sa nachádza tak do vzdialenosti 100 km, nakoľko na výlet mám len pol dňa. Spomenul som si, že ako malý som bol v Dämenovskej doline a zdalo sa mi, že to tam bolo celkom pekné tak som sa rozhodol, že pôjdem tam. Hodím do seba raňajky, oblečiem sa do chladného ranného počasia a idem si pripraviť bike. Pri odchode som sa ešte raz vrátil pre foťák čo ak sa niečo naskytne odfotiť. Tak a už kontrolujem základné časti motocykla všetko je ok tak zahrievam. 3 km trasu zo Sliača využívam na jazdu v nízkych otáčkach a na zahriatie motora.

Tak odbočujem na hlavnú cestu smerom na Lipt. Mikuláš. Hneď za zátačkou sa snažím rýchlou akceleráciou dostihnúť autá v dohľade, ale táto športová jazda ma rýchlo omŕza keď vidím tú krásnu jarnú kvitnúcu prírodu vôkol. Tak tam hodím cestovnú rýchlosť 90 km/h a už som aj na začiatku diaľnice do LM. Na nudnú diaľnicu kašlem a odbočujem už na začiatku na Part. Ľupču. Tu je celkom kvalitný asfalt, kľudná cesta a to všetko cez mierne kopce ponad polia. Celkom pekná cesta. Vchádzam do LM prechádzam okruhom a hurá na cestu do doliny. Na začiatku ešte predbieham pár pomalých áut, ale opäť znižujem rýchlosť tentoraz na 60 km/h lebo ten rozhľad popri ceste sa začína výrazne skrášlovať. Cesta dolinou je nádherná, dookola sú strmé svahy, skaly a nadovšetku potok popri ceste celý čas. Ako tak hlavou krútim od úžasu dokola zrazu mi začne lietať predné koleso zo strany na stranu a hneď nato aj zadne, v šoku chytám riadidlá pevnejšie a zovieram nádrž nohami. A je to tu z ničoho nič vyfrézovaná cesta (samozrejme žiadna tabuľa atak.).

Ani nestíham pribrzdiť len plávam s motorkou a plynom pomaly znižujem rýchlosť a v duchu si vravím len aby to bolo len kúsok. Našťastie to bolo len asi 400 m a pri mojom slimačom tempe ma dostihol aj autobus čo som pred chvíľou predbiehal. No paráda cesta je uzučká a ja celý čas musím čumieť do späťákov či sa ten magor nerozhodne ma predbiehať späť. Po chvíľke zastavujem pri akomsi plese, krásny výhľad na okolité štíty. (viď . foto).

 Výhľad na dolinu
Výhľad na dolinu

Na chvíľu zastavujem a porozhliadam sa. Keďže všade okolo sú pokračujúce cesty dávam sa po nich, ale na moje zdesenie každá končí po asi 50 m. Potom nachádzam jednu strašne posypanú (je tam iba štrk a trošku asfaltu) a idem po nej je to samá prudká zátačka. Po asi 1,5 km do strašne strmého kopca po štrku rozmýšlam ako zídem dole ale to je jedno chcem vedieť kde sa až dostanem. Nakoniec cesta končí tesne pod vysokým štítom, na ktorý zrejme v zime premáva obrovský vlek. Oddychujem a kochám sa výhľadom a výškou, ktorá tu už podľa môjho skromného názoru môže byť niečo cez 1400 m.n.m. Po krátkej prestávke cesta späť. Tu je už len komplikovaná cesta po štrku a potom dole dolinou až do LM. Ako spiatočnú cestu volím inú trasu, už nie cez Part. Ľupču, ale cez Lipt. Trnovec a okolo priehrady Lipt. Mara. Táto cesta je naozaj nádherná, kvalitný asfalt popri priehrade proste nádhera.

Pridané: 19.03.2004 Autor: cabo79 Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »