Anketa:
Gran Premio Marlboro de Portugal 250-tky
ZdieľaťPridané: 09.09.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 5243 [Šport - GP 250]
V 250-tkach si na štarte vybojoval pole position Harada, za ním bol Katoh, McWilliams, Nieto, Melandri, Alzamora,
Matsudo, Checa,...
![]() |
V 8. kole je prvý Katoh, druhý Melandri, tretí Harada a štvrtý McWilliams. V 10. kole si začína Melandri vypracovávať náskok pred Haradom. V 12-tom sa zdalo, že Katoh získa ďalšie výťazstvo, keď sa mu Melandri začal strácať z dohľadu. V trinástom kole vypadol japonec Sekiguchi. Deväť kôl pred koncom Melandri strácal na prvého Katoh-a už 4,4 sekundy, Harada dokonca až 13. V 18. kole Katoh predbehol o kolo Katju Poensen a Rolfo sa spolu s Nietom začali predierať dopredu a zdalo sa, že Matsudo a McWilliams mu už neutečú. V 22. kole R.Rolfo predbieha Matsudu, ktorého prebieha aj F.Nieto. Rolfo sa nakoniec dostáva na 4. miesto pred McWilliamsa. O pár kôl neskôr sa dostáva na 5. miesto F. Nieto.
V poslednom kole sa Nieto-vy prihodila dosť čudná nehoda, keď jazdil len na jednej strane motocykla.
![]() |
| Stupne vítazov |
Výsledkové listina:
1. Katoh
2. Melandri
3. Harada
4. Rolfo
5. McWilliams
6. Matsudo
7. F.Nieto
8. Checa
Celkové poradie:
1. Katoh 222
2. Harada 178
3. Melandri 169
4. Rolfo 128
5. Nieto 98
6. Alzamora 84
7. McWilliams 79
8. Locatelli 77
Pridané: 09.09.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Veľká cena Brazílie, 250ky: Padol rekord, keď to Katoh opäť dokázal - feci
- Veľká cena Talianska Mugelo - 250 cm3 - Awia
- 250-tky na GP Catalunia - Awia
- Cinzano Motorrad Grand Prix Deutschland - 250-ky - Awia
- Veľká cena Francúzska v Le Mans - 250-ky - feci
- Holandská GP 250-tiek: McWilliams triumfoval a získal svoje prvé víťaztvo. - Awia
- Gran Premio Marlboro de Portugal 125-tky - feci
- VC Portugalska - Nietov triumf v kubatúre do 250 cc - sita
- Katoh opäť potvrdzuje svoju dominanciu v 250-kách - Feci
- V kubatúre do 250 cc triumfoval Talian Melandri - sita
Ďalšie články tohto autora:
- Kawasaki zverejnila kompletné špecifikácie KLE500 2026
- Čo je FIM MiniGP World Series? prvý krok na ceste do MotoGP
- Voge predstavuje športovú dvojicu RR500S a RR660S
- Mondial Spartan 600: nový bobber pre rok 2026
- Zero Motorcycles predstavili elektro skúter LS1 s dojazdom až 170 km s doplnkovou batériou
- Harley-Davidson predstavuje Bagger World Cup: šesť pretekov v USA a Európe
- SWM Motorcycles prináša adventure Versante 550, scrambler a nové skútre
- SYM prináša Cruisym 400 a nový Jepardo: technológia, komfort a štýl pre modernú mobilitu
- Moto Morini predstavil nový V2 crossover Corsaro GT
- EICMA 2025: BSA Thunderbolt: prvé adventure enduro britskej legendy
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!








