Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1013 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28424
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16937)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11487)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (44)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013 - športovec na dlhé trate 3/3

 Zdieľať

Pridané: 17.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 23593 [Testy a predstavenia - Test]

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

Practe sa z cesty Capko letí. Tento talian je znovu raz dôkazom toho, že papier toho veľa znesie. A že 125 koní u jedného nieje to isté ako u druhého. Papierovo ma extra neohúril. Lepšie to bolo naživo v Miláne, ale to najlepšie bolo keď som vysadol do sedla a naštartoval. Už dávnejšie som na krátko v Alpách vyskúšal Dorsoduro a vedel som, čo sa v tomto talianskom dvojvalci skrýva. A Capko nesklamal.

Ten motor je proste šupa, nedá mi to inak. Zatrasie, naskočí a ten zvuk z výfuku. Akoby mali taliani výnimku v normách. Ten pocit keď si len tak pre radosť zvukovodov vrnkneš do plynu... Čistá božská rapsódia. Potom tam kvaltneš za jedna a ide to tam, na taliana, až podozrivo ľahko. Spojka, aj keď je kvapalinová, sa zas ovláda nejako priťažko, to ti je ale v tom momente egal lebo už valíš...

Motoricky je Caponord ako dávka nejakej zakázanej látky, ale pritom "Street legal". Pod 3000 otáčok sa s tebou veľmi nebaví, ako to bývalo u športových dvojvalov aj v minulosti, ale potom sa už hrabe s génmi športovca, vibruje, letí do otáčok a pýta si viac a viac. Ako nejaká nymfomakna, ktorá nemá nikdy dosť, rýchlostné limity na cestách sú ako zlý žart. Toto je jedna tvár Caponorda 1200.

Tá druhá je turistická. Prepnutie mapy je poriadne citeľné, nie je to len nejaký prepínač, po ktorom si jazdec ani len nevšimne zmenu. V turistike to jazdí kultivovanejšie, Capko nie je až taký pažravý po otáčkach a dá sa jazdiť na kochačku. Aj tak ho ale nechcite nasrať, nemá to rád. Turista dostáva navyše neskutočný podvozok. Ako jediný v segmente nastavuje automaticky aj predpätie podľa zaťaženia zadného tlmiča. Fungovalo to skvele, no ja by som továrenské nastavenie mierne pritvrdil. A tak som jazdil skôr s nastavením 1 osoba s batožinou a podvozok v automate. Ten je neskutočný, istota s akou žerie všetko čo mu pod kolesá nasypete zaváňa až nerealitou. Plexi je nejaké nízke, na nastavenie potrebujete obe ruky. Dosť na mňa fúkalo, ale prekvapivo fungovalo rovnako pri 130 aj 200km/h a mušky šli ponad. Predná maska rozmerná, svetlá v noci geniálne svietia, kufre sú veľké a perfektne ladia s dizajnom motorky, nádrž taktiež veľká. Turista dostane veľa, dosť na to aby sa cítil rozmaznaný.

OK, má aj svoje chyby. Spojka ide ťažko, nedá sa nastaviť výška sedla, palubný počítač nemeria spotrebu, tie plastové nádobky pre kvapaliny na riaditkách... Ale to sú detaily. Caponord 1200 je jedna z najostrejších a najšportovejších mašiniek v segmente, na ktorej sa budete baviť a nikdy vás to neomrzí. Vysoko vhodná pre športovo zameraných jazdcov.

vynikajúci točivý motor, skvelé brzdy - monobloc Brembo, aDD podvozok, citeľné palivové mapy nižšie plexi, vyššia papierová hmotnosť, nenastaviteľná výška sedla

Konkurencia

Konkurencia je bezpochyby široká. Od "klasických" cestovných endúr až po športovejšie mašiny s posedom ako na cestovnom endure. Priamou konkurenciou je v zásade tá druhá skupina motoriek (konkurenti s reťazou), no tieto modely motoriek takpovediac kradnú zákazníkov aj z radov poškuľujúcich po tej prvej skupinke motoriek (konkurenti s kardanom).

Najväčším konkurentom Aprilie Caponord 1200 bude zrejme ďalšia Talianka a to Ducati Multistrada S vo verzii Touring, ktorá ma tak isto bočné kufre, semi-aktívny podvozok DSS a mnoho ďalších elektro pomôcok. Má aj viac koníkov, vyšší krútiaci moment avšak nemá tempomat a stojí o 4010,-EUR viac, čo sa mi zdá ako priepastný rozdiel.

Podstatne lacnejšou voľbou oproti Aprilii sa zdá byť Kawasaki Versys 1000 vo verzii Grand Tourer za 10.995,-EUR. Kawasaki v tejto cene prichádza s trojicou kufrov avšak k dispozícii nie je semi-aktívny elektronicky ovládaný podvozok. Niekoho osloví práve štvorvalcový motor a niekto by práve kvôli tomuto motoru siahol radšej po Aprilii Caponord 1200.

Podobne ako Caponord je zameraný aj Triumph 1050 Sport. Pohodlný, no predsa len športový motocykel však neposkytuje ani zďaleka takú výbavu ako Aprilia. Kto však nepotrebuje elektronické vychytávky ako semi-aktívny podvozok siahne po tomto anglánovi s cenovkou 11.440,-EUR. Za kufre si majiteľ Triumphu bude musieť síce priplatiť, no v konečnom dôsledku nejaké to euro ušetrí.

Rakúsky konkurent KTM 1190 Adventure je oproti Caponordu 1200 Travel Pack drahší iba o 60,-EUR. To sme už ale pri konkurencii z radov cestovných endúr aj keď KTMka so svojími 150-timi koňmi určite prevetrá nejedného cesťáka. Výkon KTM-ky je však akýsi hluchý oproti tomu čo prináša Aprilia. Ak by som nepoznal tabuľky s technickými parametrami, jednoznačne by som tvrdil, že Caponord 1200 je ďaleko výkonnejší stroj než KTM 1190 Adventure. KTM-ka je však off-roadovejšie zameraná, aj keď postoj v stúpačkách mi sedel viac na Aprilke. Aprilia Caponord 1200 Travel Pack však má v cene aj bočné kufre a elektronicky ovládaný podvozok je semi-aktívny, zatiaľ čo KTM má len elektronicky nastaviteľný podvozok. KTM-ke chýba aj tempomat.

S trojicou písmen KTM môže Caponordu určite konkurovať aj model KTM 990 SMT. Charizmatická motorka ponúkne jazdcovi možno o čosi viac adrenalínu než Caponord 1200 avšak pri cestovaní na tom bude Aprilia predsa len o čosi lepšie. Deficit elektroniky však bude hrať asi veľkú rolu pri výbere medzi týmito dvoma motorkami. Cena KTM-ky je síce priaznivá, je lacnejšia o 2090,-EUR, avšak bavíme sa o motorke bez kufrov, semi-aktívneho elektronicky nastaviteľného podvozku...

S motorom V4 sa o zákazníkov bije Honda Crosstourer. Motor má točivý charakter podobne ako ten v Aprilii, no neoslovil ma až tak ako talianske eLko. Honda je však pri pomalej jazde kľudnejšia, nevábi jazdca k vystrájaniu, čo sa dá hodnotiť ako plus aj ako mínus. Najväčšou výhodou Crosstourera je možnosť dokúpiť si k nemu automatickú prevodovku DCT. Cestovatelia určite ocenia aj náhon kardanom. Aj Honde ale chýba semi-aktívny podvozok, je ponúkaná bez kufrov, no je o rovných 1.500,-EUR lacnejšia než Caponord 1200 Travel Pack.

Kráľom tohto segmentu je bezpochyby BMW R1200GS. Konkurent z Nemecka je však vyslovený turista. Áno zvláda aj športovú jazdu na asfalte ale... Aprilia Caponord 1200 Travel Pack je predsa len obratnejšia motorka. Navzdory tomu, že nový čiastočne kvapalinou chladený motor boxer, už nie je zďaleka tým nudný ťahúňom, točivý motor Aprilie má skrátka športovejšie gény a je ďaleko viac zábavnejší. Všetko ale ide na úkor pohodlia počas dlhých ciest a tieto dve aspekty sú hlavnými rozdielmi medzi Apriliou a BMW. Pretože čo sa týka elektronickej výbavy sú na tom obe motorky podobne, teda pokiaľ si danú výbavu k BMW dokúpite. BMW tak s podobnou výbavou (semi-aktívny podvozok, ovládanie palivových máp, tempomat...) ako má Aprilia Caponord 1200 Travel Pack stojí približne o 1.500,-EUR viac, avšak toto je cenový rozdiel pri GéeSe bez kufrov a chráničov rukovätí. Opäť musím spomenúť náhon kardanom ako plus pre BMW.

Potenciálny zákazník by si ešte mohol vyberať medzi motorkami ako Triumph Tiger Explorer, Moto Guzzi Stelvio či Yamaha Super Ténéré. Tieto motorky však neponúkajú takú bohatú možnosť zvolenia si elektronickej výbavy.

Záver

Aprilia Caponord 1200 je o jazdení, nemyslím jazdu kedy sa človek len presunie z bodu A do bodu B. Myslím jazdu počas ktorej si jazdec užíva vytáčanie motora, poriadne náklony, akceleráciu, zvuk motora... Jazdu kde nezáleží až tak na okolí v ktorom sa práve pohybujete ale ste tam len vy a motorka pod vami. Alpské priesmyky s parádnym asfaltom, či iné podobne zakrútené trasy, avšak s rozbitým podkladom, znamenajú v sedle tejto motorky more zábavy. Capko svojho pána na dané miesta dovezie v pohode a potom poskytne ten pravý výbuch motorkárskych emócií.

Na otázku či by som si túto motorku kúpil by rozum, ktorému záleží na pohodlnom bezpečnom cestovaní odpovedal: „Hmm, čo ja viem, aj hej. Rozhodne nie je zlá.“ Keby sa otvoril náhubok srdcu, tak to by bez váhania vyšplechlo: „Shut up and take my Money!“ Otázkou teda je, kde nahrabem 14.890 europeňazí.

Plusy, mínusy

Dizajn, Motor, Prevodovka, Podvozok so systémom aDD, Ochrana pred vetrom, Brzdy, Spotreba, Emócie, Tempomat, Citeľný rozdiel medzi palivovými mapami, Pohodlie spolujazdca, Bočné kufre, Zvuk Ťažký chod spojkovej páčky, Sálanie tepla od motora a výfuku, Motor by mohol mať kľudnejší chod pod 3.000 ot., Rovnako blikajúce kontrolky smeroviek a tempomatu

Video

Video: Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013

Video: Aprilia Caponord 1200 2013 - oficiálne video

Pozadie / Wallpaper:

Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013
Aprilia Caponord 1200 2013

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013:

Servisný interval 10.000 km
Spotreba 5.9 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 24 l (5 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 322 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2.500 ot. (4.st) / 3.200 ot. / 4.900 ot.
Cena motorky 14.890,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Kufor topcase s nosičom 260,- EUR
Nosič bočných kufrov + kufre v sérii
Príplatok ABS v sérii
Tempomat v sérii
Vyhriavané rukoväte 160,- EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 7,- EUR
Stupačka 18,- EUR
Spätné zrkadlo 23,- EUR
Smerovka 19,- EUR

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť ITAL MOTO s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013 Ducati Multistrada 1200 2013 Kawasaki Versys 1000 2013 Triumph Tiger Sport 1050 2013 KTM 1190 Adventure 2013 KTM 990 SMT 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:ApriliaDucatiKawasakiTriumphKTMKTM
Model:Caponord 1200 Travel PackMultistrada 1200Versys 1000Tiger Sport 10501190 Adventure990 SMT
Rok:201320132013201320132014
Novinka:NOVINKA 2013NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroSupermoto
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)L-kový dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)Dvojválec, V 75° (4T)
Objem:1197 ccm1198.4 ccm1043 ccm1050 ccm1195 ccm999 ccm
Max. výkon:125.0 k (91.9 kW) / 8250 ot.150.0 k (110.3 kW) / 9250 ot.118.0 k (86.8 kW) / 9000 ot.125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot.149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:115 Nm / 6800 ot.118.7 Nm / 7500 ot.102 Nm / 7700 ot.104 Nm / 4300 ot.125 Nm / ot.97 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:12 : 110.3 :111.7:111,5:1
Vŕtanie x Zdvih:106 x 67.8106x67.9mm77 x 56 mm79 x 71.4mm105 x 69 mm101 x 62,4 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mmvstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:167 mm170 mm150 mm140 mm190 mm160 mm
Zdvih vzadu:150 mm170 mm150 mm150 mm190 mm180 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvojkotúčováBrembo štvorpiestikový, radiálne uchytený strmeň
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm300 mm320 mm320 mm305 mm
Pneu vpredu:120/70-17120/70-ZR17120/70ZR17M/C120/70 ZR 17120/70-19120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčováBrembo plávajúci strmeň, plávajúci kotúč
Priemer bŕzd vzadu:240 mm245 mm250 mm255 mm268 mm240 mm
Pneu vzadu:180/55-17190/55 ZR17180/55ZR17M/C180/55 ZR 17170/60-17180/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:245 kg196 kg196 kg
Hmotnosť s náplňami:265 kg224 kg239 kg235 kg230 kg
Výška sedla:840 mm850 mm845 mm830 mm860 mm855 mm
Rázvor:1555 mm1530 mm1520 mm1540 mm1560 mm1505 mm
Dĺžka:2245 mm2235 mm2150 mm
Šírka:1000 mm900 mm835 mm
Výška:1440 mm1405 mm1310 mm
Svetlá výška:155 mm220 mm195 mm
Objem nádrže:24 l20 l21 l20 l23 l19 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.9 l/100km5.2 l/100km5.3 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 305 kmcca 302 kmcca 283 kmcca 308 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:nie
LED denné svetlá:áno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sérii
Iná výbava:v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.
Poznámka:
Poznámka:Verzia Travel Pack: Bočné kufre 2x29 litrov, aDD (semi-aktívny podvozok), aTC (kontrola trakcie), aCC (tempomat), ABS Cena: 8/2013 14.890,-EURCena: 02/2013 15 900 EURV sérii ABS a KTRC - tračný systém 3 módy + voľba 2. palivových máp
Cena 02/2013: 11 995,- EUR
ABS v sérii
Cena: 02/2013 11 440 EUR
V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.

Servisný interval 15 000 km

Cena 05/2013 14950,-EUR
Cena 02/2013: 12 800,- EUR
Foto:
 Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013 Honda Crosstourer 2013 BMW R 1200 GS 2013 Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2013 Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2013 Triumph Tiger 1200 Explorer 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:ApriliaHondaBMWMoto GuzziYamahaTriumph
Model:Caponord 1200 Travel PackCrosstourerR 1200 GSStelvio 1200 8VXT1200Z Super TénéréTiger 1200 Explorer
Rok:201320132013201320132013
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)V4 76° (4T)dvojvalcový boxer (4T)vidlicový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1197 ccm1237 ccm1170 ccm1151 ccm1199 ccm1215 ccm
Max. výkon:125.0 k (91.9 kW) / 8250 ot.129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.104.7 k (77.0 kW) / 7250 ot.110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot.137.4 k (101.0 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:115 Nm / 6800 ot.126 Nm / 6000 ot.125 Nm / 6500 ot.113 Nm / 5800 ot.114.1 Nm / 6000 ot.121 Nm / 6400 ot.
Kompresný pomer:12 : 112:112.5:111 : 111.0 : 1
Vŕtanie x Zdvih:106 x 67.881 x 60mm101.0 x 73.0 mm95 x 81.2 mm98 x 79.5 mm85 x 1.4
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Unicam (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinouvzduchom a kvapalinouvzduchomkvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazkardankardankardankardankardan
Zdvih vpredu:167 mm190 mm190 mm190 mm
Zdvih vzadu:150 mm200 mm190 mm194 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová, radiál 4 piestdvoj kotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm305 mm320 mm310 mm305 mm
Pneu vpredu:120/70-17110/80-R19120/70-ZR19110/80 R19110/80 19M/C 59V110/80 R19
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestik
Priemer bŕzd vzadu:240 mm276 mm276 mm282 mm282 mm282 mm
Pneu vzadu:180/55-17150/70-R17170/60-ZR17150/70 R17150/70 17M/C 69V150/70 R17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:245 kg212 kg
Hmotnosť s náplňami:265 kg275 kg238 kg257 kg261 kg259 kg
Výška sedla:840 mm850 mm850 mm820 mm845 mm837 mm
Rázvor:1555 mm1595 mm1507 mm1550 mm1540 mm1530 mm
Dĺžka:2245 mm2285 mm2210 mm2250 mm2250 mm2248 mm
Šírka:1000 mm915 mm953 mm920 mm980 mm962 mm
Výška:1440 mm1335 mm1450 mm1430 mm1440 mm1410 mm
Svetlá výška:180 mm205 mm
Objem nádrže:24 l21.5 l20 l32 l23 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.9 l/100km6 l/100km5.4 l/100km6.1 l/100km6.1 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 305 kmcca 268 kmcca 277 kmcca 393 kmcca 245 km
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:za príplatok
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:za príplatok
Tempomat:za príplatok
LED denné svetlá:za príplatok
El. Podvozok:za príplatok
Iná výbava:za príplatok LED smerovky
Poznámka:
Poznámka:Verzia Travel Pack: Bočné kufre 2x29 litrov, aDD (semi-aktívny podvozok), aTC (kontrola trakcie), aCC (tempomat), ABS Cena: 8/2013 14.890,-EURV sérii ABS, TCS, Anti-hop spojka (manuálna prevodovka)
Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT
Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test)

Cena 05/2013: 13 390,- EUR
ABS v sérii.
Doplnková výbava: dynamický systém ESA (elektronické nastavenie pruženia), ASC (automatická kontrola stability), palubný počítač, LED smerovky, tempomat, LED reflektor s integrovaným denným stretávacím svetlom, kolesá s krížovým výpletom

Cena 05/2013: 13950.- EUR
Kolesá z ľahkých zliatin
V sérii: ABS, ATC traction control
Cena 10/2011: 12 800 EUR
V sérii: Kombinovaný brzdový systém s ABS, YCC-T, kontrola trakcie, vypletané kolesá

Cena 05/2013: 14 490,- EUR
Trakčná kontrola (3 režimy), ABS (vypínateľné), Tempomat v sérii
servisný interval až 16 000 km (alebo jeden rok)
Cena 05/2012: 13 360,00 €

<

Pridané: 17.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (44)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: