Anketa:
GAS GAS Randonne 125 - Ani "trialka" z vás trialistu nespraví, ale...
ZdieľaťPridané: 10.03.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 9143 [Testy a predstavenia - Test]
...ale pri troche trpezlivosti, veľa hodinách strávených tréningom a popritom zažitej kope zábavy, posuniete svoje motozručnosti oveľa ďalej. A ešte stihnete pobehať všetky vybavovačky nielen v meste.
Už v názve a úvode prezrádzam presne to, o čom táto motorčeka je. Nečakajte žiadne zázraky a kúzla. V základnej verzii so sedlom vyzerá celkom civilne. Také obyčajné mestské vozítko. Ale stačí odskrutkovať jednu skrutku M6, zhodiť tento praktický doplnok a hneď sa pozeráte na trialku. Áno, ešte ten motor by mohol byť na pohľad trochu „športovejší“ a bolo by to skoro dokonalé. Pretože všetko ostatné je tu určené na trial a nie na civilnú jazdu.
Širokánske rajdy, dozadu posunuté stúpačky, radička ďaleko pred špičkou, malinký predný celo krytý kotúč s brzdičom hore pred vidlicou. Zadný minikotúčik s úplne schovaným strmeňom, stojan na „nesprávnej“ strane a napínač reťaze. A samozrejme „lepkavé“ trialové papučky. Toto všetko potrebujete, ak chcete trošku trialovať. A čo nepotrebujete, to určite veľmi rýchlo poodpadáva.
Chápem že na schválenie tu musia byť smerovky a svetlá, ale Randonka akoby ich ani nechcela. Ešpézetku ani len nedokážete namontovať. Respektíve ju namontujete, ale len čo nasadnete, zadné koleso ju popapá a s ňou ide aj držiak a hneď aj celé zadné svetlo plus smerovky. Ak ale značku nenamontujete, držiak aj svetlo vydržia o niečo dlhšie. Minimálne po prvé nerovnosti, kde zadný tlmič v dobrej viere ochrániť svojho jazdca pred natrasením povolí zo svojho zdvihu do druhej polovice. Vtedy to spraví chrap chrap a držiak ide rýchlosťou priamoúmernou k obvodovej rýchlosti kolesa do preč. Ak nejakou náhodou zadné svetlo stále drží na dvoch karosárskych nitoch, nič nezúfajte, prvý bunny hop na chodník sa o to postará. Konečne to vyzerá ako má. Už stačí trčiacu elektriku niekam prilepiť a môžeme ísť trénovať. Toto všetko by sa dalo spraviť aj v dielni, ale trvalo by to určite dlhšie ako za jazdy.
Randonne nie je špeciálne určená do mesta, ani na trial a ani do terénu. Ale o to viac to je práve na všetko. V sérii je moto osadená 38 zubovou rozetou, ale osobne by som tam dal hneď príbalovú 46 zubovú. Vtedy by to mohlo byť parádne vozítko na učenie kraviniek. Takto to ide niečo nad sto na zaradenej päťke. Päťka je tu asi na spotrebu, s ňou sa už nezrýchľuje. Udržuje sa len konštantná rýchlosť a nízka spotreba na rovinkách a v prípadných klesaniach. Veď si vypýtala pouhopouhé slabé dva litríky na stovečku. Takže väčšia rozeta by tomu určite neublížila, skôr prospela. To si mimochodom ešte vyskúšame a samozrejme o tom napíšem. Teraz je aj jednotka hrozne slabá a dlhá.
Na zadáčka to ide presne ako staré dobré pinčle. Plyn na nerváka a rázom pustiť spojku. Inak sa to ani neodlepí...aj keď neskôr niečo dopomohlo premiestňovanie tela čo najviac dozadu, ale stále to nie je také, ako by som chcel.
A stoppie je na tom tak isto, ale v opačnom garde. Na všemožné brzdenie v premávke brzdy stačia úplne s rezervou. Pri hmotnosti suchých 86 kilos sa nie je ani čo čudovať. Aj pri poskakovaní na mieste a iných blbinkách stačí. Ale dať motorčeku na predné je trochu náročnejšie. Pri tomto kúsku zabudnite na stláčanie brzdy dvoma nedajbože jedným prstom. Normálka klasika štvorprstová technika. A aby to nebolo také jednoduché, treba sa riadne zaprieť kolenami do nádrže, nahnúť sa dopredu a keď sa stlačia predné trubky, až vtedy dobrzdiť na doraz. Inak to asi nepôjde. Možno sa to zdá ako veľké mínus, čo som si zo začiatku myslel aj ja, ale neskôr som si to rozložil na drobnejšie.
Toto si nekúpi trialista, ktorému by chýbala razancia brzdy. Aj keď on by stoppie urobil aj bez prednej brzdy...ale poďme späť k nám bežným.
Randonne je skôr pre mladých, ktorí ju zoberú ako takú „všehochuť“ motorku a vtedy je tá brzda v poriadku a pre takých, ktorí si ju kúpia ako moto do mesta a na vyblbnutie, či naučenie, to je práve dobré. Ak sa totiž naučíte na tomto jazdiť po prednom, tak techniku máte zmáknutú a na veľkej ťažkej moto to už pôjde samo. A ten kto si ju kúpi okolo chaty niekde na samote, ani len nezbadá, že tej motorke niečo chýba a už vôbec nie, že predná brzda by mohla byť agresívnejšia. Popravde asi si tiež všimne, že by potreboval trochu pomalšiu prevodovku, takže tiež siahne po väčšej rozetke z príbalu. Tejto motorke by určite stačila maximálka do deväťdesiat. Vtedy by bola jednotka presne ako má byť. Skoro zbytočná.
A čo ja? Ja som sa vrátil znova v čase do doby, keď som na biku robil blbiny po meste. Vôbec ma nezaujímajú cestovateľské schopnosti. Tie mimochodom otestoval Filip pri presune BA-SE a späť. Bral ju o 16:00 v predajni a do Senice prišiel pred obedom na druhý deň. Trochu že pršalo a bolo okolo 5 stupňov. Tak sa stavil u kamoša na kávu a zrazu z toho boli tri fľaše vína. Že drahé vozenie, skonštatoval. Lebo na sto kilometrov je spotreba benzínu menšia ako spotreba vína. A ochrana pred vetrom a dažďom nula bodov. Ale inak dobré, až na nenamontované späťáky. Ale zas, aspoň sa nemusel sťažovať na ich nefunkčnosť. Inak všetko ostatné chválil. A že by túto „trijalku“ zobral ako mestské vozítko. Lebo sa s tým perfektne dá kľučkovať, nezľakne sa ani prípadných skratiek cez chodník, alebo nejaké tie schody. Vlastne ešte skritizoval možnosť krádeže. Lebo motorčeka má síce integrovaný zámok v okulári, ale jej hmotnosť je taká, že keď ju chytia dvaja chlapi tak ide s nimi...
A mne ani toto nevadilo. Aj tak musím jazdiť s batohom, kde mám ešpézetku, tak som k nej hodil aj veľký účkový zámok. Aspoň mám väčšie závažie na chrbte a lepšie to ide na zadné
:-D
Čo ma ale zaujímalo najviac a na čo som sa aj zameral boli jej trialové schopnosti. Ak sa teda moja snaha byť trialistom aspoň na chvíľku podarila, tak môžem skonštatovať, že Randonnka je aj na učenie „trialu“ vhodná. Jasné, že na vážny trial to nie je ani omylom, to sa ani nesnažím povedať, ale pre nás civilistov to môže byť dobrá učiteľka. Vždy keď som ju zobral na jazdu, zvrtlo sa to v tréning. Ani raz to nebolo niečo na štýl idem sa pozrieť tam či hentam, alebo idem niečo vybaviť.Vlastne bolo, ale nakoniec to dopadlo inak. Po meste sa preskákať a to doslova čo najrýchlejšie k odľahlému parkovisku, prekladisku štrku, medzi garáže, poza bytovky...a tam už len vrnkať na jednotke a donekonečna stláčať spojku. Na zadné, na predné, otočka na prednom, otočka driftujúcim zadným, bunny hop cez obrubník, zoskok z krypty pri smetiakoch...a ďalších asi tristošesť rôznych trikov. Viem nie je to trial ako sa patrí, ale ja som sa pri tom zabával, zabudol som na všetky možné povinnosti a popri tomto som sa nielen že fyzicky odrovnal, ale niečo som znova natrénoval na ostatné moto.
Už v úvode som písal o jej univerzálnosti a neskôr aj ako sa pre jej vlastnosti hodí okolo chaty. Randonnka je nenáročná, relatívne lacná motorečka s vysokou využiteľnosťou a prejazdnosťou aj pre „neenduráka či nekrosára“. Ovládanie je vďaka malej hmotnosti, nízkemu ťažisku a „slabému“ motoru úplne na parádu. Rajdy sa otáčajú skoro v 180 stupňovom uhle a sú perfektne široké. S týmto sa dokonalo manévruje nielen medzi autami, ale aj medzi kameňmi či stromami. A páduvzdornosť je taktiež ukážková. To, čo tu bolo navyše (držiak značky a blikače) je už otrhané a zvyšok je už nepoškoditeľný. Takže ani predpokladané časté pády neublížia motorke a určite ani jazdcovi. Stačí dať nohy na zem a motorka nech sa váľa.
Servis predpokladám pre „nízky“ výkon motora asi „nulový“, je to vzducháč, tak ani chladiče nemáte kde potrhať. Spotreba taktiež skoro žiadna a hlučnosť je taká, povedzme že trochu hlučnejšia ako nenamastený bicykel.
Stále tu ako jediné mínus vidím sériovú 38 zubovú rozetu. Na moto mohla byť v sérii 46ťka a ako príbalová 38čka. Všetko ostatné je podľa mňa dobré. Možno ešte tak cena (3 590,-). Keby bola tak do troch litrov...
Konkurencia
S privretým jedným slepým a druhým škuľavým okom to vidím na KTM Freeride. Či už tripade alebo dvapade, jazdil som obe a ovládaním sa mi sem skôr hodí dvojdobá dvapade. Je ale viac endurová a menej trialová. Každopádne je ale oveľa drahšia a fakt je určená na niečo iné. Dávať sem ostré špeciál trialky je asi ale väčšia blbosť, ako sem dať toho Freeride. A teoreticky sem prikladám aj Betu Alp 125. Tú by som rád dostal do rúk a porovnal ju s Randonkou v priamom súboji.
Plusy, mínusy
ovládateľnosť, fun factor, spotreba a všestrannosť | malá rozeta, cena |
Pozadie / Wallpaper:
Čo by ťa mohlo zaujímať:
GAS GAS Randonne 125 2013:
Servisný interval | rôzne podľa tabuľky údržby |
Spotreba | 1,9 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 4 l |
Cena motorky | 3 590,- EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | GAS GAS | KTM | Beta |
Model: | Randonne 125 | Freeride 250R | ALP125 |
Rok: | 2013 | 2014 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||
Kategória: | Trial | Enduro | Trial |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 123.3 ccm | 249 ccm | 124 ccm |
Max. výkon: | 25.02 k (18.40 kW) / ot. | ||
Kompresný pomer: | 10.0:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.0 mm | 66.4 x 72.0 mm | 54.0 x 54.0 mm |
Palivový system: | karburátor | ||
Chladenie: | vzduchom | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | ||
Zdvih vzadu: | 280 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 185 mm | 260 mm | |
Pneu vpredu: | 2,75x21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 150 mm | 210 mm | |
Pneu vzadu: | 4x18 | 120/90-18 | 120/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 86 kg | 92.5 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 98 kg | ||
Výška sedla: | 820 mm | 915 mm | 835 mm |
Rázvor: | 1330 mm | 1418 mm | 1370 mm |
Dĺžka: | 2085 mm | ||
Šírka: | 827 mm | ||
Výška: | 1120 mm | ||
Svetlá výška: | 315 mm | 380 mm | |
Objem nádrže: | 4 l | 5.5 l | 6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 1.9 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 157 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | nie | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 09/2013 6 899,00,- EUR |
Pridané: 10.03.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- Yamaha YZ 125 verzus KTM 520 EXC verzus Beta ALP 200 - Ifk0
- Beta Alp 200 - Preč s predsudkami - mikulec
- Beta Urban 200 Special - Pekná, pracovitá, nenáročná... - mikulec
- GAS GAS TX Randonne 200 2014 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora