Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1419 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28424
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16937)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11487)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Beta Urban 200 Special - Pekná, pracovitá, nenáročná...

 Zdieľať

Pridané: 19.11.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 14788 [Testy a predstavenia - Test]

To je jaká preparáda? Toto mňa baví, jak sa patrí, aš na to zabíháňí a asi aj tá maximálka bude slabá, ale zas čekám nula celá nula spotrebu. V mjesce zatát jedno z naj, ovládaňí úplňe na vysokej úrovňi, brzdy keré nebrzdzili úplňe že ňic, tak fčil brzďá aj na stopí, ale treba stlačit rádňe páčku.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Toto som si sem napísal ako poznámky, aby som nezabudol to podstatné po prvom zvezení. Teraz na to pozerám a nechám to ako úvod. Už stačí len dopísať čo-to z jazdy a sme vybavení.

Prvý očný kontak sme mali úplne opačne ako pri Alp 200. Ten sa mi moc nepoluboval, ale hneď ako som videl Urban na fotkách a na druhý deň naživo, tak ma dostal. Normálne si ma Urbanka kúpila. A nakoniec som zistil, že ma aj úplne pokazila. Z fotiek to tak možno nevyzerá, ale do terénu som ju ani nechcel brať. Bolo mi jej strašne ľúto. Riziko pováľania v teréne je vysoké, a to mi srdce nechcelo dovoliť. A ani zablatiť som ju nemal v pláne. Ale človek mieni...

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Urban má v sebe presne ten istý motor ako Alp 200fka. V podstate slabučký, bezúdržbový poprdkávajúci štvortak s päťkvaltom. Aj tu je jednotka pomalá a maximálka je niekde nad 110. Spotrebu som fakt predpokladal že mizernú, to som sa trochu okabátil, ale treba dodať, že sme sa vozili nie len s Alp 4.0 a Alp 200, ale aj s EXC 450. Aby Urbanka stíhala silnejším moto, bolo treba aj trochu gazovať. A tak sme gazovali a spotreba nakoniec prekvapila. V teréne si zmlsne a veru jej chutí. Na ceste sme to trochu zrazili dole, ale stále, ak ju bude niekto používať tak ako my, to jest všade, po všetkých povrchoch a všetkých cestách-necestách, tak bude atakovať štyri litre len taký fukot. Niekomu sa to zdá možno moc, niekomu akurát, niekomu to je u pr..le. Nech je tak ako tak, stojí to aj za viac ako štyri litre na stovku.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Pretože už len keď prídete k motorke, tak vás poteší jej sexepíl. Nie, nejdem to inak nazvať, je proste krásna. To mi nevyhovorí nikto. No a ďalej to rozpisovať ani nejdem, znelo by to tak klišé. Že naštartujete a nič sa nestaráte, len sa vozíte. Ale je to tak. Parkujem na prvom poschodí pred dverami bytu, kým zídem troje schodiská, tak je motor zohriaty tak akurát, len suseda je rozpálená do nepríčetna. Ona fajčí a mne to ide do bytu, čo mi ako nefajčiarovi s dvomi malými deťmi vadí. Prečo teda jej vadí, keď ja idem preč na moto z bytu? Zvuk je ten istý ako keď ona fajčí, akurát Urbanka menej smrdí a vôbec nedymí. Nechápem ale nevadí.

Vyštrikujem sa teda von a už aj vybavujem po meste čo treba. Samozrejme, jazdím skoro presne tade, kade aj na bicykli. Jéjda, zabudol som doma mobil, neva, brzda šmyk, jednotka otočka driftom okolo nohy a frčím späť. Na ktorej moto toto robím bežne na počkanie? Okrem krosy na žiadnej. Možno blbosť, ale mňa to potešilo.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

No a v bežnej premávke po cestách to môže byť už len lepšie. Vrnk vrnk,medzi autami, sem-tam kuk do výklopných endurových speťákov, z ktorých si len 10% zakrývate telom. To, že je motor tak trochu slabý, v bežnej premávke nevadí. Zrýchľuje lepšie ako skoro každé auto, brzdí tiež lepšie a manévruje lepšie ako ktorákoľvek iná motorka. Nízke sedlo dodáva istotu bezpečia pri manévrovaní, široké rajdy pridajú trochu na lepšej ovládateľnosti a nekonečný rajd vám dovolí prechádzať medzi autá, ako si len zmyslíte. Spomínať nejakú šírku stroja je asi blbosť. Tu sa to nevolá šírka, ale úžka. Čo by mohlo pri jazde po meste u niektorých jedincov pôsobiť negatívne, tak je absencia akýchkoľvek odkladacích priestorov. Tie tu nehľadajte, tu nemajú čo robiť.

A áno, motorka je na sedenie fakt malá. Ak som jazdil sám, tak som si polohu nájsť vedel, ale keď som musel odviesť aj fotografa, tak to bolo pre neho utrpenie a pre mňa strašne nepohodlné. A ešte som sa cítil aj trápne. Jak taká sociálna bukva...ešte aj podhustená pneu pripravená do terénu išla skoro na ráf. No a zadný tlmič? Chudáčik... Takže na jazdu v dvoch alebo pri hmotnosti jazdca nad 140 radšej zabudnite. Nie je to ono.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Ale zato sám a nedajbože v teréne, to už je iná báseň. To, že je v meste dobrá, ba priam výborná, to vieme. To by sa dalo aj podľa názvu očakávať. To, že si vyhopsne schody skoro tak dobre ako Alp 200 so svojími trialovými Mitaskami by sa tiež dalo očakávať. Ale to, že v teréne absolútne nič nezaostávala za ostatnými (Alp 4.0, Alp 200 a EXC450) ba dokonca v niektorých pasážach mala aj na vrch, to už som zostal trochu kukať nielen ja. Najprv sme mali pneu natlačené na dva a dvajedna, ale stačilo po prvý vážnejší výjazd. Tam sme fúkli dole, a potom ešte raz pri ďalšom extréme a páni aj s dámami, neverili by ste, čo to vyšplhá. Hodne robí vždy jazdec, o tom žiadna, potom pneu, potom hmotnosť, potom odvaha a potom výkon a ďalšie blbinky. Pri Urbanke ale treba povedať, že veľakrát najviac robila moto a potom jazdec. Hlavne teda, že za rajdami sa cítite na hociaký kopec. Na druhej moto by ste to možno ani neskúšali, ale tu je ovládateľnosť taká, že veríte tomu, aký ste dobrý. Ani vás nenapadne, že toto je fakt dosť, a ten na tej druhej, silnejšej a "lepšej" moto to myslí s vami dobre. Potom ale kuká aj on a nakoniec si aj Urbanku neveriacky skúša. :-)

Na začiatku som si do poznámky napísal, že nebrzdí úplne že nič. Motorečku sme dostali na test nie že s nula kilometrami, ale ešte aj nikdy nenaštartovanú. Proste novučká, voňavučká, neochytaná, neoslintaná motorečka. To sa málokedy podarí kupcovi pri funglovke. Nie to ešte že do testu vám niekto dá takú moto. To ma trochu prekvapilo. Už som ale nie jednu motorku zabiehal, tak aj tu som sa pustil do tejto nevdačnej úlohy. Brzdy boli ale že tak hluché, že s tým som sa stretol akurát pri kotúčkach na bajkoch. Vždy keď montujem niekomu kotúče, tak mu ich aj zabrzďujem, lebo to proste nebrzdí ako má. Vlastne to nebrzdí vôbec, a tu to isté. Ale poradili sme si aj s tým. Brzdy som zabrzdil a čuduj sa svete, brzdia krásne. To bude tými pancierkami...viem, že nie, ale trochu nadsádzky nezaškodí. Kiežby takéto brzdy mali aj niektoré "veľké" moto.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Názor druhého redaktora:

RHplusB:

Urban je príklad toho, ako sa z tej istej motorky dá spraviť aj stroj, ktorý okrem svojich úžitkových vlastností púta pozornosť okolia svojím pekným dizajnom. Neviem vymyslieť kategóriu, do ktorej by som ju zaradil, ale predstavujem si ju pre človeka, ktorý na nej chodí dennodenne pár kilometrov do roboty/do školy, a keď treba, tak pomachruje na sídlisku. Môže to byť aj iba pekné premiestňovadlo po cestách, keďže ide vyše 100km/h. Jej doménou však bude mestský terén - schody a múry. Na moje prekvapenie zvláda aj dosť ťažké enduro terény. V malých rýchlostiach je veľmi obratná a limitujú ju len “cestné” gumy.

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Prepletačky medzi stromami v hustom lese s troškou blata a na skalách - na jedničke, tam je obratnejšia než ostré enduro. Kto si s ňou prvýkrát vyskúša schody, tak zistí, že oveľa pohodlnejšie sa tade chodí na motorke aj pre obyčajného človeka. Vôbec netreba byť Cody Webb. Tak nejak sa tam cíti prirodzene, vôbec nemáte pocit, že by to bolo silené.

Ešte jedna, myslím si, dôležitá vec. V malej rýchlosti, asi 30km/h, som ju položil. Avšak vzhľadom na to, že Urban je civilná motorka s blinkrami, svetlami a milión ovládačmi na riaditkách, tak som čakal škody na majetku. Nič sa neurvalo, neohlo, nepoškrabalo, tak som ju zaradil do šuflíka poctivých motoriek, čo aj voľačo vydržia.

Záver

Urban 200 Special je asi trochu drahý. Je síce len o stovku drahší ako obyč Urban, čo by som priplatil už len teda za tie farby, ale bežnému zákazníkovi sa 4.390,- bude zdať veľa. Preto je aj tu upravená cenníková cena na uvádzaciu 4.095,- . A pritom je to premakané vozenie. Nie je to na extra turistiku, aj keď taká Dominika Gawliczková niečo pojazdila na podobnej. A nie málo! Takže aj turistikovať sa dá. A zrejme si to aj viac užíva ako bežný turista na veľkej moto. Ale späť k Urbanke. Ja by som ju prednostne tiež na turistiku nevolil. Staré známe nomen omen platí aj tu. Ale bola by škoda nejazdiť urbanku aj mimo mesto, a hlavne mimo asfalt. A nakoniec, ajtak na to príde každý sám. Možno bude neskoro, ale príde... no a spotreba bola nakoniec v priemere niekde okolo trojky. Na to, že to bol surový motor, nie až také zlé.

Plusy, mínusy

zábavná, obratná, všestranná možno tá jej malosť

Pozadie / Wallpaper:

Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special
Beta Urban 200 Special

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Beta Urban 200 Special:

Servisný interval 6.000 km
Spotreba 3,5 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 6 l (1,5 l rez.)
Uvádzacia cena 4.095,- EUR
Cena motorky 4.390,- EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 31,60 EUR
Stupačka 27,60 EUR
Spätné zrkadlo 25,50 EUR
Smerovka 14,80 EUR
Svetlomet 69,00 EUR

Text: Milan Mikulík - mikulec, RHplusB
Foto: Filip Kalka - Masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Beta Urban 200 Special 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:Beta
Model:Urban 200 Special
Rok:2014
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:199 ccm
Kompresný pomer:9,4:1
Vŕtanie x Zdvih:66.0 x 58.2 mm
Palivový system:karburátor(y)
Rozvod:SOHC
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:170 mm
Zdvih vzadu:185 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:245 mm
Pneu vpredu:80/100-19
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm
Pneu vzadu:120/90-16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:110 kg
Výška sedla:830 mm
Rázvor:1345 mm
Dĺžka:2010 mm
Šírka:800 mm
Výška:1110 mm
Svetlá výška:300 mm
Objem nádrže:6 l

Pridané: 19.11.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: