Anketa:
Slovenskí študenti chcú na jeden liter paliva prejsť stovky kilometrov
ZdieľaťPridané: 19.02.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4830 [Technika - Design]
Dá sa prejsť 3 000 kilometrov a minúť len jediný liter paliva? Elita študentov technických vysokých škôl z Európy v súťaži palivovej efektívnosti Shell Eco-marathon dokazuje, že to je možné.
Aj tento rok sa bude 200 tímov pokúšať prejsť na inovatívnych vozidlách na liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Aktuálny rekord, úžasných 3 688 kilometrov, by vystačilo na dovolenkovú cestu zo Slovenska na francúzsku riviéru a späť! Súťaže sa druhýkrát za sebou zúčastní aj tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
V dňoch 15. až 18. mája 2014 sa viac ako 3 000 študentov z 27 krajín Európy zapojí do jubilejného 30. ročníka medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon Europe. Obyvatelia holandského Rotterdamu zažijú na mestskom okruhu opäť po roku nevídanú „autošou“ - desiatky futuristických vozidiel budú v uliciach mesta bojovať o každý centimeter prejdenej vzdialenosti. Pretekmi vyvrcholí niekoľkomesačný vývoj a stavba vozidiel navrhnutých samotnými študentmi.
Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave bude po premiére v roku 2013 už druhýkrát zastupovať tím pod vedením doc. Ľuboša Magdolena z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU. Tím tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Minulý rok sa ich automobil dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, a nechal tak za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré závod nedokončili. Tento rok má vyššie ambície. „Pripravujeme úplne nové vozidlo, menšie a s lepším aerodynamickým tvarom. Naším cieľom je prekonať minimálne 800 km,“ vysvetľuje Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.
![]() |
Navrhované vozidlo FME Racing Tímu |
„Súťaž je pre nás ideálnou príležitosťou, ako so študentmi navrhovať a testovať úsporné riešenia, ktoré potenciálne využijú v budúcnosti v automobilovom priemysle. Minuloročná účasť bola pre nás veľkou školou a sme hrdí, že sme napriek technickým problémom dokázali prísť až do cieľa. Tento rok sa chceme zásadne zlepšiť a dokázať, že naši študenti vedia byť kreatívni aj efektívni,“ hovorí Ľuboš Magdolen.
„Teším sa z nasadenia slovenského tímu, ktorý už minulý rok ukázal veľkú vôľu a chuť po úspechu. Som si istý, že tento rok zajazdia výborný výsledok. Taktiež verím, že FME Racing Tím bude inšpirovať aj ďalších šikovných študentov zo Slovenska, ktorí sa zapoja do budúcich ročníkov Shell Eco-marathonu,“ doplňuje Petr Šindler, manažér komunikácie Shell.
Shell bude už tradične pri súťaži spolupracovať s lídrami v oblasti inovácií, výskumu a vývoja, firmami HP, Michelin, The Linde Group a Southwest Research Institute. Ich prínosom je pomoc študentom vo forme skúseností, produktov a možností spolupráce pri vývoji súťažných vozidiel, ako aj obohatenie samotného podujatia v uliciach Rotterdamu o tému zvládnutia budúcich energetických výziev.
Krátky zostrih minulého ročníka nájdete tu:
Video: Shell Eco-marathon Europe 2013 (Rotterdam)
Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 27 krajín vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.
30. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 15. - 18. mája 2014 po tretí raz za sebou v holandskom Rotterdame za účasti 200 tímov z rekordného počtu 27 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu
a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií.
![]() |
Pridané: 19.02.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Shell Eco-Marathon Europe 2014: Okolo zemegule s 12,5 litrami paliva v nádrži - Redakcia
- Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva - Redakcia
- Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Shell Eco-marathon 2015 - zo Slovenska štartujú 2 extrémne úsporné vozidlá - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!