Anketa:
Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016
ZdieľaťPridané: 23.02.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 7001 [Technika - Design]
Tri slovenské študentské tímy dostali tento rok pozvánku na európsku časť súťaže vo vývoji super úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 v Londýne. Pri ostrieľaných tímoch Strojníckej fakulty STU a Strojníckej fakulty TUKE sa tento rok predstavia aj nováčikovia – stredoškolský tím Spojenej školy Tvrdošín. Prvýkrát tak slovenskí študenti postavia na štart až tri vozidlá.
Z 229 študentských tímov, ktoré dostali tento rok pozvánku prezentovať svoje predstavy o energeticky efektívnych vozidlách budúcnosti, budú tri slovenské. Na štart súťaže Shell Eco-marathon Europe 2016 sa okrem skúsených študentov z bratislavskej STU a košickej TUKE, ktorí preteky poznajú z minulých ročníkov, postaví aj tím zložený zo stredoškolských študentov Spojenej školy Tvrdošín.
„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.
Súťaž Shell Eco-marathon Europe 2016 sa presunula z ulíc Rotterdamu do Londýna. Preteky sa budú konať 30. júna až 3. júla 2016 v areáli Queen Elizabeth Olympic Park a sú súčasťou festivalu Make the Future, ktorý návštevníkom priblíži najnovšie inovácie a nápady pre riešenie energetických otázok budúcnosti. Londýnčania tak uvidia približne dvesto futuristických vozidiel snažiacich sa prejsť čo najviac kilometrov s použitím minimálneho množstva paliva. Rekordný výsledok dosiahol francúzsky tím so spotrebou 1l benzínu na 3 771 km, čo predstavuje približne cestu z Londýna do Ríma a späť.
Tím bratislavskej STU sa zapojí do súťaže už štvrtýkrát za sebou s vozidlom na CNG pohon. Košický tím TUKE so súťažnou tradíciou od roku 1994 spolu s oravskými nováčikmi postavia vozidlá na klasický benzínový pohon.
Viac informácií nájdete na www.shell.sk/aboutshell/shell-eco-marathon.html alebo na Facebook profile.
Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 28 krajín vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.
31. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 30. júna - 3. júla 2016 po prvýkrat v anglickej metropole Londýn za účasti 229 tímov z 28 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií.
Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou so súťažami v Európe, USA a Ázii. Shell Eco-marathon Americas sa uskutoční 22.-24. apríla v Detroite v USA, Shell Eco-marathon Asia 3. - 6. marca v Manile na Filipínach.
Pridané: 23.02.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva - Redakcia
- Shell Eco-marathon 2015 - zo Slovenska štartujú 2 extrémne úsporné vozidlá - Redakcia
- Trnavskí študenti postavili vlastný úsporný elektromobil - Redakcia
- Slovenské úsporné vozidlá smerujú do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2017 - Redakcia
- Shell Eco-Marathon Europe 2014: Okolo zemegule s 12,5 litrami paliva v nádrži - Redakcia
- Slovenskí študenti chcú na jeden liter paliva prejsť stovky kilometrov - Redakcia
- Spustené hlasovanie - Fotografie do knihy Motorky na slovenských cestách - hlasuj a môžeš ju vyhrať! - Redakcia
- EUROPE STARS SUPERCROSS TOURNAMENT 2016 opäť v Košiciach - datadive
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!