Anketa:
Shell Eco-marathon 2015 - zo Slovenska štartujú 2 extrémne úsporné vozidlá
ZdieľaťPridané: 16.05.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4874 [Technika - Design]
Študenti slovenských technických univerzít už o niekoľko dní zabojujú o titul najúspornejšieho auta Európy na jubilejnom 30. ročníku súťaže Shell Eco-marathon Europe. Tím bratislavskej STU pri treťom štarte „presedlal“ z benzínového pohonu na stlačený zemný plyn CNG. Technická univerzita v Košiciach sa do súťaže vracia opäť po 6 rokoch.
Medzi tromi tisíckami študentov uvidíme v dňoch 21. až 24. mája 2015 v holandskom Rotterdame aj slovenských. Študenti zo Strojníckej fakulty STU sa tento rok predstavia v novej kategórií pretekov: vozidlá s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). „Pohon na stlačený zemný plyn považujeme za perspektívny smer v automobilovej doprave a preto sme sa rozhodli nájsť riešenie pre čo najúspornejšie spaľovanie,“ hovorí kapitánka tímu Daniela Welnitzová.
Na preteky sa pripravuje aj Technická univerzita v Košiciach, ktorá je v pretekoch už poriadne ostrieľaná. V rokoch 1994 – 2009 totiž postavila každý rok na štart štyri vozidlá. Tento rok vsadila na benzínový pohon.
„Súťaž Shell Eco-marathon prešla od roku 1985 veľkým vývojom. Kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto prototypov z najmodernejších materiálov s futuristickým dizajnom v kategóriách Prototypy a vozidlá mestského typu, tzv. UrbanConcept,“ hovorí Petr Šindler z organizačného tímu súťaže Shell Eco-marathon Europe. Kým prvý víťaz, švajčiarsky tím Henry, prešiel na liter benzínu 680 kilometrov, minulý rok zvíťazil francúzsky tím Microjoule La Joliverie s rovnakým množstvom paliva v rekorde 3314,9 kilometra.
Viac informácií o slovenských tímoch nájdete tu.
Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 30 krajín Európy a Afriky vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách.
Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.
30. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 21. - 24. mája 2015 po štvrtý raz za sebou v holandskom Rotterdame za účasti 230 tímov z rekordného počtu 30 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií.
Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou so súťažami v Európe, USA a Ázii. Shell Eco-marathon Americas sa uskutočnil 9.-12. apríla v Detroite v USA a Shell Eco-marathon Asia 26. februára - 1. marca v Manile na Filipínach.
Pridané: 16.05.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva - Redakcia
- Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Slovenské úsporné vozidlá smerujú do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2017 - Redakcia
- Shell Eco-Marathon Europe 2014: Okolo zemegule s 12,5 litrami paliva v nádrži - Redakcia
- Trnavskí študenti postavili vlastný úsporný elektromobil - Redakcia
- Slovenskí študenti chcú na jeden liter paliva prejsť stovky kilometrov - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!