Anketa:
Ako prežiť na cestách bez ujmy na zdraví
ZdieľaťPridané: 08.12.2004 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 163235 [Mototuristika - Európa - Dobré Rady]
Určite je mnoho skúsenejších než ja, ale nič nepíšu. Tak sa vám pokúsim priblížiť, ako s Gabikou prežívame dlhé kilometre od domova.
Preskočím zbytočné omáčky okolo výberu stroja, prilby a oblečenia, pretože je to tak úzko subjektívna vec, že nemá zmysel niekomu tlačiť do palice moje názory. Zameriam sa skôr na veci, ktoré sa dejú po zosadnutí z motorky – rozbalenie stanu, príprava na nocľah, varenie, plánovanie trasy a podobne.
Stan – v zloženom stave by mal byť čo najmenší, v rozloženom najväčší. Pre dvojčlennú posádku je vhodný trojmiestny až štvormiestny, aby ste sa tam popratali aj s tým neporiadkom, ktorý so sebou veziete. Veľmi praktická vec je predsienka, do ktorej môžete uložiť nejaké veci, prípadne tam variť.
Dnes už sú takmer všetky stany dvojplášťové, čiže vnútorná vrstva je z priedušného materiálu, vonkajšia z nepremokavého. S tou nepremokavosťou je to relatívne, celonočný lejak s vetrom nevydržia asi ani najrenomovanejšie značky. To však nie je nič tragické, zvyčajne iba navlhne vnútorná vrstva a tým to končí, žiadne jazierka ani vodopády v stane nečakajte. Na stan si priprav 1000 – 7000,- Sk.
Spacák – výber je obrovský. Namiesto dekového si kúp ten s výplňou z dutých vlákien, sú totiž omnoho skladnejšie a v noci je v nich teplejšie. Všeobecne sa dá povedať, že spacák do 0°C by mal v lete stačiť, ak necestujete na Sibír alebo Nordkapp. Praktické sú tie, ktoré sa po boku dajú rozopnúť zipsom a ak kupuješ dva, tak si zober pravý a ľavý a skontroluj, či sa dajú spolu zozipsovať. Oceníš to, keď bude v noci prítulkyňa drkotať zubami od zimy, spí sa tak totiž teplejšie. Spacák ťa vyjde na 500 – 3000,- Sk.
Karimatka alebo nafukovačka – k moru stačí karimatka, do Álp radšej vezmi nafukovačku. Karimatky sú lacné, okamžite pripravené, ale neskladné a v chladnom počasí takmer nefunkčné. Nezabúdaj ani na to, že tvoja prípadná prítulkyňa je na nachladnutie oveľa citlivejšia, preto nafukovačka vychádza ako optimálne riešenie. Pri dobrom zbalení zaberie menej miesta než jedna karimatka, ale je vhodné si k nej kúpiť kompresor. Ten zapojíš do zásuvky na motorke, ak ju nemáš, tak káblami rovno na baterku a do minúty máš na spanie pripravené. Pri balení tábora kompresor prepneš na opačný chod a nafukovačku vyfúkne takmer na vákuum, potom bude skladnejšia. Malou nevýhodou je fakt, že kompresor zaberá nejaké miesto a je neskladný. Ušetríš však čas, pľúca a budeš spať pohodlnejšie.
Za karimatku vysolíš okolo stovky, za dvojmiestnu nafukovačku 500 – 700,- Sk a kompresor 250 – 700,- Sk.
Varič – k dispozícii je veľký výber, viac informácií nájdeš tu. Na variči spravíš jedlá od výmyslu sveta, cestoviny, ryžu, pokiaľ máš miesto na panvicu tak aj hranolky, pečené mäso a podobné dobroty. Čaj a polievku ani nespomínam, to je štandard. Priprav si 700 – 5000,- Sk.
Občas zvykne byť trochu neporiadok... |
Čo sa týka samotného stanovania, záleží len od teba, či rozložíš tábor v kempe, alebo kdesi nadivoko. V kempe máš k dispozícii toalety, sprchy, umývadlá, drezy, neraz aj práčky, sušičky a podobné veci uľahčujúce mototuristov život. Spanie vo voľnej prírode je síce zadarmo, ale v niektorých krajinách nie je tolerované, tak si to vopred dva krát premysli. Za jednu noc pre dve osoby a motorku zaplatíš v civilizovanej Európe od 7 do 25 Euro, na niektorých privátoch a dokonca aj hoteloch zaplatíš sumu podobnú, alebo o niečo vyššiu – avšak iba mimo turisticky vychytených oblastí.
Keď už si v kempe najedený a osprchovaný, asi si skontroluješ trasu plánovanú na ďalší deň. Mne sa osvedčili malé itineráre, kde som si napísal tranzitné mestá, kedy a kam odbočiť, čísla ciest a podobné drobnosti. Itinerár mám stále na očiach buď na tankvaku, alebo nalepený na plexi. Nemusím tak sedemnásť krát denne vyťahovať mapu. Čo sa týka plánovania trasy, odlišuje sa tvojimi nárokmi a krajinou. Diaľnice sú síce najrýchlejší spôsob prekonania trasy, často sú však platené a nenájdeš na nich nič zaujímavé. Pravú tvár krajiny, ktorou prechádzaš, uvidíš na vidieckych cestách, na mape často označených žltou a bielou farbou. Tie sú však najpomalšie, tak treba zvoliť určitý kompromis. Pri dodržiavaní predpisov, dobrých cestách, normálnych prestávkach a peknom počasí sa podarí dosiahnuť asi podobné priemerné rýchlosti:
- iba diaľnica, rýchly presun: 80 – 95 km/h
- diaľnica + hlavné ťahy, iba presun: 70 – 80 km/h
- hlavné ťahy, častejšie prestávky: okolo 55 km/h
- hlavné ťahy + vidiecke cesty, obzeranie krajiny: 30 – 40 km/h
- vidiecke cesty, pokojná jazda: pod 30 km/h
Uvedené priemerné rýchlosti platia pre sólo motorku, ak ide v skupinke viac než dva stroje, priemerné rýchlosti sa znižujú.
Čo si zbaliť zo sebou:
Na záver spomeniem zopár vecí, ktoré sú pre mňa na cestách užitočné:
- zdravotné poistenie (!!!)
- deka sa zíde vždy, je skladná, zvyknem ju dávať pod spacáky
- veľký igelit o rozmeroch aspoň 2x2 metre na núdzové zakrytie stanu, prístrešok...
- termoska je výborná vec nielen na teplý čaj, ale aj studenú vodu, zmrzlinu
- aspoň dva hrnce na varenie (jeden na polievku, druhý na druhé jedlo)
- nôž
- kompletný príbor
- soľ a korenie na ochutenie jedál, dobre sa skladujú v obaloch z fotofilmov
- dobré baterky na svietenie
- pevná šnúra na prádlo
- štipce na prádlo
- prací prášok (do pohára od detskej výživy)
- saponát na riad (do pohára od detskej výživy, do toho ponoriť hubku)
- igelitové tašky na smeti, špinavé a vlhké veci atď...
- prikrývka (pelerína) na motorku – odvďačíte sa jej tak za dlhé kilometre a ráno nemusíte sadať na mokré alebo zarosené sedlo
- palubné náradie má byť samozrejmosťou + náhradné poistky (väčšina motoriek ich má v poistnej skrinke), ak má tvoja motorka vpredu a vzadu len po jednej žiarovke, tak aj náhradné žiarovky
- náhradné kľúče od motorky
- aspoň meter drôtu na upevnenie zlomených, odlomených vecí a podobne
- izolačná lepiaca páska
- sekundové lepidlo
- toaletný papier (!!!), veľmi dôležitá vec, tvoj metabolizmus sa môže kedykoľvek rozhodnúť rýchlo sa zbaviť svojho obsahu
- lekárnička je samozrejmá vec, úrazy sa stávajú aj mimo motorky. Okrem jej bežného obsahu tam prihoď Ibuprofen, Paralen, Fenistil gél (na uštipnutia a alergie), Smectu (na podráždený žalúdok) a Endiaron (na upravenie stolice – zíde sa).
- pálenku na podráždený žalúdok
- nabíjačku na telefón (s koncovkou do zásuvky, ak ju máš)
- dve kópie všetkých dokladov, ktoré so sebou máš, jednu kópiu schovaj do motorky, druhú nos pri sebe
- defektový sprej, alebo opravnú sadu na defekt
- energetické nápoje (Red Bull, Semtex...), pretože celodenné hrkotanie na motorke vie byť únavné
- ak máš reťaz spojenú rozopínacou spojkou, zober so sebou aj jednu náhradnú, alebo aspoň prednú sponku
- olej do motora (v závislosti od dĺžky plánovanej trasy), je nepríjemné v polovici dovolenky zistiť, že hladina je pod ryskou
Takto to vidím ja, ide o môj subjektívny pohľad a názor. Predpokladám, že majitelia troch kreditiek Visa Gold sa nad riadkami vyššie iba pousmejú. Ale mňa, nevyliečiteľného paranoika, naučili voziť všetko so sebou a rád sa cítim nezávisle (okrem čerpacích staníc, že...). Preto ma niekedy stretnete aj s piatimi litrami pitnej vody – bez srandy!
Ešte zopár užitočných liniek:
- www.eurocampings.net – všeobecný zoznam kempov v Európe
- www.interhike.com - všeobecný zoznam kempov v Európe
- www.campingfrance.com – zoznam kempov vo Francúzsku
- www.alpineroads.com – všetko pre vyznavačov alpských passov
Štastné cesty prajem!
Pridané: 08.12.2004 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!