Anketa:
Na motorke v zime - stanovanie
ZdieľaťPridané: 19.01.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 9965 [Technika - Dobré Rady]
V poslednej časti nášho "zimného" seriálu sa pozrieme na činnosť najmenej zaujímavú a najmenej príjemnú - stanovanie.
Seriál článkov - Na motorke v zime:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Tému "Na motorke v zime" sme rozdelil do štyroch článkov:
Prespávanie vonku v zimných teplotách totiž s motorkami takmer nijako nesúvisí. Ale ok, berme to tak, že väčšina z nižšie uvedených rád sa dá aplikovať aj pri stanovaní v lete, pretože aj vtedy vie nočná teplota klesnúť pekne hlboko, najmä v horách. Zároveň sa dá predpokladať, že takmer jedinou príležitosťou, kedy sa motorkár na zimný outdoorový nocľah podujme, je zimný motorkový zraz, z čoho vyplýva, že motorkárov s podobným úmyslom tam bude viacero, a tak si viete navzájom pomôcť.
Ľudstvo síce dokázalo vymyslieť koleso, motorku, internet a podlahové kúrenie, ale doteraz nedokázalo vynájsť lepší tepelný izolant než je obyčajná slama. A to je super, pretože slama je lacná a dostupná takmer všade. Tým chcem povedať, že pri zimnom stanovaní je slama zlatým základom. Samozrejme, prežiješ aj bez nej, ale v oveľa menšom komforte (vyskúšané na vlastnej koži). Na stane samotnom, celkom paradoxne, záleží asi najmenej. V stane za 300 éčiek ti nebude o nič teplejšie než v tom za stovku. Len nech prosím vás nikomu z vás nenapadne obhádzať stan snehom, že tak v ňom bude teplejšie :) Určite nebude, iba sa v ňom trošku začnete dusiť (aj to už je empiricky dokázané; nech sa protagonista sám prihlási v diskusii, hehe).
Ale aby som len neskákal a neomáčkoval, čo najpolopatistickejšie spíšem do bodov, ako by mal vyzerať ideálny podklad na zimné stanovanie:
- ak je prvotným podkladom sneh, tak sa ho snažiť podľa možnosti upraviť do roviny, udupať
- ak je takýmto podkladom bežná tráva či nejaká lesná zem, dať pozor najmä na ostré výrastky či predmety, ktoré by mohli prederaviť spodok stanu
- na takýto povrch vysypať slamu podľa pôdorysu stanu
- výška slamovej vrstvy záleží od dostupného množstva, ale ideálne asi 10 - 20 cm
- priamo na slamu postaviť stan bežným postupom
- je vhodné dať do stanu na spodok deku
- potom už rovno karimatku
- na karimatku spacák
- zohriať sa pri ohni a dať si poldeci (tento bod je vhodné niekoľkokrát zopakovať)
- zaliezť do spacáka iba v termoprádle
- nezabudnúť dať si čiapku a rukavice! Cez hlavu uniká najviac tepla!
- stiahnuť spacák okolo tváre, aby trčala iba tvár
- a dobrú noc!
Áno, nech to znie akokoľvek neuveriteľne, v spacáku by mal byť človek takmer nahý, resp. maximálne s termoprádlom (plus ponožky, čiapka a tenké rukavice). Dôvod je jednoduchý - keďže spacák nedokáže teplo vyrobiť, iba ho izolovať, cítiť ho budeš najviac vtedy, keď medzi vami bude čo najmenej vrstiev (zjednodušene povedané: veľa odovzdáš - veľa dostaneš). Termoprádlo nielenže spríjemňuje dotyk s najprv studeným spacákom, ale aj efektívne bráni úniku povrchového tepla, pričom nezabraňuje pocitu tepla "odrážaného" od spacáka. Najdôležitejšie však je ísť do spacáka suchý a vyhriaty. Inak hrozí, že sa v ňom už nedokážeš zohriať. To znamená mať neďaleko stanu ohníček a stráviť pri ňom nejaký čas, plus sa pred spánkom trochu rozhýbať, rozprúdiť krv. Parádnou vychytávkou je vloženie fľašky s teplou vodou do spacáku trebárs ku nohám, či viacerých fľašiek podľa potreby, prípadne rôzne chemické teplá.
Nuž a potom, keď sladučko zaspíš v teplúčku, ťa zobudí istá potreba. A nemusí to byť zrovna malá potreba:) A to je to pravé mrazivé peklo :)
Dá sa povedať, že pri zimnom stanovaní záleží najviac práve na kvalite spacáku. Určite neodporúčame ísť niekomu stanovať do mínusových teplôt s nejakým ľahkým letným spacáčikom. Aj keby si mal iba slamu a dobrý spacák (a teoreticky by v noci nesnežilo, nefúkalo), vyspíš sa dobre. Ak by si však nemal slamu, nároky na karimatku aj spacák by boli oveľa vyššie.
Všetci vieme, že matka príroda je občas nevyspytateľná, a určite sa nás práve nebude pýtať, či náhodou nestanujeme tisíc kilometrov od domu a či nám nie je zima. Podľa mňa najhoršou možnou variantou zimného stanovania je tá na blate. Všade vlhko, všetko špinavé... Blato je skutočne horšie než ľad a sneh. Treba však byť pripravený na všetko - nezabúdať ani na ohnisko, okolo ktorého sa všetko roztopí. To má však aj takú výhodu, že so sebou nemusíš nosiť žiaden varič. A zas naopak, chlad dovoľuje so sebou voziť aj potraviny, ktoré by sa inak cestou pokazili.
Čo sa týka samotného "hardvéru", teda vybavenia a oblečenia, tam je dnes na výber z toľkých možností, že určite bude najlepšie poradiť sa s odborníkom, ktorý ti ponúkne veci takpovediac na mieru. Ty sám musíš vedieť, či hrubý spacák dokážeš využiť aj inde, či jeden zimný zraz bude len taký výstrelok, alebo chceš navštíviť všetky a si rozhodnutý ísť aj ďalšie roky...
Z redakcie prajeme šťastné zimné kilometre a noci! :)
Pozri si video |
Elefantentreffen 2010 |
Pridané: 19.01.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Seriál článkov - Na motorke v zime:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Na motorke v zime - ako jazdiť - Herghott
- Ako prežiť na cestách bez ujmy na zdraví - Herghott
- Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime... - Harly
- ZRUŠENÉ: 7. Stretko ľadových medveďov 29. 1.2022, Brezno - Awia
- Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu - Awia
- Elefantentreffen 2018 - MathiasMH
- Vyskúšané na Elefante: Oxford Hot Hands Carbon - vyhrievané rukoväte (návleky) bez nutnosti montáže gripov - Awia
- Nezimuj - jazdi: Zimné pneumatiky na skútre - Awia
- Otestovali sme DexShell Overcalf Merino - nepromokavé podkolienky v ľade aj na Elefantentreffen-e - mikulec
- Pozvánka: Stretko / Preteky ľadových medveďov 24. - 25. 1. 2015 - zimný motozraz - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora