Anketa:
Triumph Tiger 800 XCx 2015 - prítulné zvieratko na cesty aj necesty 1/2
ZdieľaťPridané: 18.05.2015 Autor: datadive
Čitatelia: 18351 [Testy a predstavenia - Test]
Na testovanie "malého" tigra som sa naozaj tešil. Presne takto si predstavujem cestovné enduro. Rozumný objem motora, 21 palcové koleso vpredu, dobrý podvozok a užitočná elektronika. Okrem toho som očakával, že druhá generácia bude mať vychytané detské chybičky, ktorými trpí nejeden nový model. Ako to dopadlo si prečítajte v našom krátkom teste.
Kde sa vzal, tu s vzal
Prvý krat sme písali o Triumph Tiger 800 Xc v roku 2010. Odvtedy už pretieklo veľa N95-ťky a časom sa aj vydarené stroje, ktorým tigrík určite je inovujú, aby držali krok s novými technológiami a trhom. Prvý krát bola vynovená verzia Triumph Tiger 800 XC pre rok 2015 oficiálne predstavená na EICMA 2015. Triumph na výstave v Miláne predstavil hneď štyri verzie XR, XRx, XC a XCx , neskôr k nim pridal ešte dve a to XRT a XCA. Takže aj ten najmlsnejší cestovateľský jazýček by si mal prísť na svoje. Triumph týmito modelmi bezpochýb zamiešal karty na trhu, kde mali doteraz hlavné slovo značky KTM a BMW. Viac o jednotlivých rozdieloch medzi modelmi si môžete prečítať v Feri Zubal - zeON-novych bleskovkách.
Okukávačka
Mne sa do rúk dostal pre mňa najzaujímavejší variant XCx. Ako vždy som si dopredu naštudoval, do čoho idem a vyzeralo to výborne. V MotoCorse ma čaká tigrík so 46km páchnuci novotou a oblepený "new" nálepkami.
Prvý dojem z tigríka je "kua to je vysoké", aby som sa na neho vyštveral, musel som trochu zmeniť štýl vysadania. Navaliť sa na riaditká a až potom prehodiť nohu. Po zahniezdení sa na veľmi pohodlnom sedle (je ozaj mäkučké) zisťujem, že úplne v pohode dočiahnem a hneď ho dvíham šíkovným udelátkom pod sedlom ešte o 2cm vyššie. Pri tejto príležitosti objavujem aj miesto pre lekárničku.
Kukám po tlačítkach, tie čo na prvý pohľad poznám sú tam kde majú byť, tie čo nepoznám, si nechávam vysvetliť a k tomu dostávam aj mini školenie o elektronike. Dozvedám sa, že naľavo mam tlačítka Up/Down a "i" (Set), napravo + / - (Select, Reset) a tlačítko pre tempomat.
Elektornika obsahuje okrem asistenta vypínania smeroviek, ovládanie ABS, TTC (Triumph Traction Control) v režimoch ON, OFF a OFF-ROAD aj štyri palivové mapy ROAD, OFFROAD, RAIN a SPORT. Nechávam ROAD a všetkých asistentov zapnutých. Ovládanie je intuitívne a aj napriek nulovej skúsenosti mám bajk do piatich minút aj so školením nastavený.
Prístrojovka typická pre Triumph, čitateľná, logicky usporiadaná, klasika. Obsahuje dve tlačítka. Jedno pre zmenu prednastavenej palivovej mapy a asistentov, ROAD, OFFROAD a plne programovateľného módu RIDER, druhé zapína výstražné smerovky. Palubný počítač hýri informáciami. Dozviete sa o spotrebe, dojazde, prejdenej vzdialenosti (dva trip metre), teplote, čase, motohodinách, koľko km ostáva do servisnej prehliadky. Samozrejmosťou je indikátor zaradenej rýchlosti, teplota motora a hladina šťavy v 19 litrovej nádrži.
Riaditká široké, to ja rád, plynová rukoväť by mohla klásť väčší odpor, je to Ride by Wire, ale to je otázka zvyku. Potešili aj chrániče na ruky, chápem, ze do nich nevmontovali smerovky, predsa len v enduro svete je to spotrebák. Stupačky štandartne enduro zubaté s odnímateľnou gumenou vložkou. Jemne krivým držku nad pevným plexi, v tejto triede by som očakával výškovo nastaviteľné. (dá sa dokúpiť ako doplnková výbava).
Ešte pár povinných čísel, ktoré si ako itečkár nemôžem odpustiť a sľubujem, že už pôjdeme jazdiť ...
Motor, vodník, 800vka, radový trojválec s výkonom 95 koní / 70kW pri 9250 otáčkach a ťahom 79Nm pri 7850 otáčkach. Vyladený na nižšiu spotrebu a hladší chod. Prevodovka šesť rýchlostná (že vraj z Daytony 675), zadné koleso hnané reťazou. Plne nastaviteľný podvozok White Power (WP), vpredu 43 mm so zdvihom 220 mm, vzadu monoshock s externým rezervoárom a zdvihom 215 mm. Prednú 21notku (90/90) brzdia dvojpiestiky Nissin na 308 mm kotúčoch, zadnú 17tku (150/70) jednopiestik Nissin na 255 mm kotúči. Výška sedla 84 alebo 86 cm. Hmotnosť 221 kg s náplňami . Z dizajnovo - účelových vychytávok spomeniem chrániče prednej USD vidlice, úzku stavbu, kapotáž bez zbytočných plastových bublín, pekný trubkový rám, ktorý celú motorku opticky prevzdušňuje, centrálny stojan, ochranný rám motora, dve 12V zásuvky (jedna vedľa spínačky, druhá na ľavej strane podsedlového plastu, funkčné madlá pre spolujazdca a zadné LED svetlo (neviem prečo nedali LED aj smerovky). Dostupné farebné prevedenia: Crystal White (v teste), Caspian Blue a cukrík Phantom Black.
Vyhliadková jazda mestom
Po naštartovaní, pri vymáčknutej spojke, sa ozve tiché švitorenie trojválca, pripomína mi to štvorválcový vysávač (norma Euro3). Na YouTube som videl video, kde na tigra 800-vku chlapík šupol Arrow koncovku a to sa mi rozhodne páčilo viac. Rozbeh nie je ničím výnimočný, všetko ide hladko. Výkon je výborne a plynulo dávkovateľný, Ride by Wire nesklamal. Akurát radenie rychlostí by mohlo byť hladšie, neskôr mi bolo povedané že po zábehu a prvej výmene oleja sa zjemní. Prepletám sa mestom, užívam si výšku a pohodlnosť posedu. Ovládateľnosť super, až to láka k trialovým kúskom pri čakaní na zelenú.
Zrkadlá vysoko funkčné, bez vibrácií len umocňujú pocit dokonalého prehľadu diania okolo mňa. Podvozok hltá bratislavský tankodrom ako medveď maliny po zimnom spánku, bez zaváhania, obrubník, retárdér všetko jedno. Suniem sa vpred pomedzi autá na upchatom obchvate a uvedomujem si, že šírka riaditok (865mm) je len optický klam v porovnaní so šírkou kapotáže. Keďže nemám kufre žiadne obmedzenie šírkou nepociťujem. Autá ma púšťajú a ja by som im aj blikol smerovkami na znak poďakovania, keby ovládač nebol na prístrojovke, tj. mimo dosah palcov. Na rovnaký problém narážam aj pri signalizovaní upchatej cesty, potrebujem mať poruke spojku, brzdu, plyn a nie hľadať gombík na prístrojovke. Svetlomety sú ľahko nastaviteľné a odvádzajú výbornú robotu, vidím a je ma vidieť, režim diaľkových svetiel by kľudne zniesol označenie RTG. Svietia oba naraz, žiadne také ako pravý denné, ľavý diaľkové
Skúšam, čo potiahne motor a na šestke, 30km/h zvláda bez reptania. Cestu domov sme dali v pohode, par krát som nachytal asistenta vypínania smeroviek, dlhé tialhle odbočovanie, odbočovanie v nízkej rýchlosti a pri zmene jazdného pruhu. Predtým ako som dal tigríka buvať, testujem či ma potiahne aj na voľnobehu. 10kmh pri zaradenej jednotke a 900 rpm nieje problém. Po prvom zvezení mam z tigríka dobrý pocit, akurát aspoň minimálny odkladací priestor mi chýba a prilbu si tiež nemám kam povesiť. Palubný počítač mi ukazuje spotrebu 6,4L/100km
Na druhý deň musím do práce a poobede tigríka pofotiť. Normálne by som šiel po obchvate, ale v rámci testovania, volím presun mestom. Dobrý pocit z rozhľadni na kolesách, mi kazia na môj vkus až moc mäkké brzdy. Chytrák predomnou sa rozhodol, že na oranžovú vyhodí kotvu a keby som si nepomohol zadnou brzdou, neviem neviem akoby to dopadlo. Chápem, že úzka 21-tka sa brzdí ťažšie ako 17-tka a aj to že stroj je ešte v zábehu, ale aj tak som mierne sklamaný z brzdného účinku prednej brzdy. Keby tigríkovi dali kusadla z väčšieho brata .. keby. Riešim to väčším odstupom od áut. Zopnúť zadnou brzdou ABS-ko nie je problém, prednou sa mi to podarilo iba na roletách a bordeli na kraji cesty.
V práci som pár kolegov nahovoril, nech si na to skúsia vyliezť, kto mal pod 175cm mal smolu, nedočiahol na zem (ja mám 193cm). Po práci pádim po poloprázdnom obchvate smer Čunovo a hrám sa s tempomatom. Zapnúť sa da od 50kmh vyššie, štve ma umiestnenie tlačítka a on/off systém. Keby ho vymenili so štartérom nemusel by som si pomáhať ľavou rukou, keď sa ho snažím dočiahnuť pravým palcom neviem udržať požadovanú rýchlosť. Veľmi sa mi páči možnosť nastavovať si tempomatovú rýchlosť tlačítkami +/- na pravej rukoväti, na tie dočiahnem. Tempomat sa vypína vymáčknutím spojky, brzdou alebo opätovným použitím tlačítka. Väčšinou som ho vypol brzdou, keď som chcel znova zapnúť, musel som šťukať dva krát. Riešenie tempomatu považujem za dobré s deckými chybami.
Kochačka mimo mesta a mimo cesty
Za Blavou sa plne prejavuje to cestovné z názvu triedy cestovné enduro. Pohodlie a odvod tepla od motoru, ktorý je ešte rozhorúčený po mestskom presune, zvládli angláni na výbornú. Vajcia natvrdo nehrozia a prdel tiež nebude otlčená ani po dlhšej ceste. Posed je neutrálny (ruky netrpia) a vzpriamený, nohy nie sú pokrčené tak, aby to časom trápilo. Nevidím prekážku v dennej 800 kilometrovej porcii, čo pri 19 litrovej nádrži predstavuje dve tankovania. Plexi by mohlo byť o kúsok vyššie, alebo ja o kúsok nižšie. Súčiastky hmyzu, ktoré rozmení plexi na drobné mi končia rovno na visore. Určite by som si dokúpil vyššie turistické plexi, ktoré je v ponuke doplnkového vybavenia.
Výkonu má motor dostatok, predbiehanie do 150km/h je otázkou myšlienky a okamžiku, ale nie je to urevaný trhač rúk, skôr kamoš pre všetko. Mašina so zaradenou šestkou pri 4000 ot. ide 90kmh, 5000ot. ukáže na tachometri 110kmh a 6000 ot. atakuje diaľničnú 130tku. Neodpustil som si vyskúšať opatrne celé otáčkové spektrum (ale pssst!). Prekvapil ma, by som povedal až konštantný ťah a absencia efektu tvz. druhého motor pri dosiahnutí vyšších otáčok. Motoru ozaj nieje čo vytknúť a už ste si mohli všimnúť, že rozmazávam každú prkotinu. Spotrebu mimo mesta mi ukazuje palubný počítač 5,9 l/100km.
Naozajstná zábava začína mimo asfaltu. Mačkám "M", volím mapu off-road, rozbliká sa kontrolka ABS a TTC. V rámci fotenia ponaháňam srnky po poli, keby nemenili tak rýchlo smer, zahrám si s nimi "si to!" :). Juraj Odin Klačko z toho moc nadšený nieje, lebo som mu pred fotením statiky celú mašinu zaprášil, ale čo už. Mimo asfalt je tento stroj prudko zábavná záležitosť, aj pre amatéra ako som ja. Podvozok na oráčine a poľných cestách funguje perfektne. Na pohodlnú jazdu v stúpačkách by som potreboval vyššie riaditka, takže väčšinou sedím a aj tak sa žiadne rodeo nekoná. Mašina sa správa výborne a predvídateľne. Elektronika pomáha a neobmedzuje. Na výmoľoch som síce dokázal motorku rozhúpať tak, že jemne škrtla spodok, ale to ani nestojí za reč, vyslovene som testoval koľko znesie.
Behám po dunajskej hrádzi hore dole, piesok, prach, štrk a nič nie je problém. 21-tka prereže, 17tka sa len vezie a udeľuje rýchlosť. Až teraz si uvedomujem, že tá motorka ide po asfalte len preto aby sa dostala mimo cestu. Toto je prostredie, pre ktoré je primárne určená, o tom niet pochýb. Vec čo mi ťahá oči pri offroadových ambíciách tigríka je pomerne odkrytá nádobka pre brzdovú kvapalinu zadnej brzdy, asi o 1,5 cm pretŕčajúce prepákovanie zadného tlmiča pod úroveň hliníkového ochranného krytu. Ďalej, smerovky sú dosť na rane a pri vážnejšom položení by cena za rám, ktorý je jedného kusu, tiež nebola najlacnejšou položkou (viď. stupačky spolujazdca). Jazdu mimo asfalt by som zhrnul do vety: Čistá radosť, s drapákom by to bolo ešte viac sexi. Spotrebu mi tigrík hlási číslami 6,0L/100km
Dvaja v pohode, ale pod krk ma nechytaj
Po návrate domov vravím frajerke: poď ideme skúsiť, ako sa na tom jazdí vo dvojici. Na moje prekvapenie celkom ľahko vyhupla za mňa. Na pezinskú ideme po obchvate a diaľnici, predvádzam jej elektroniku, v dedinách sa neunúvam ani podradiť. V rekreačnom tempe sa vyvezieme k bufetu. Bol som zvedavý či sa jej bude lepšie držať mňa, ako keď ideme na mojej motorke, alebo uprednostní držiaky po stranách sedla spolujazdca. Prednosť dala držiakom a vďaka tomu, a tiež výkonnému motoru, som ju za sebou vôbec neregistroval, ani pri štveraní sa hore babou, ani keď som s ňou vbehol do lesa, že ideme pozrieť na zjazdovku. Neskôr som sa jej pýtal na pohodlie, odpovedala, že na ničom pohodlnejšom sa zatiaľ neviezla. Za mňa a aj za frajerku dávam jazde vo dvojici palec hore.
Pri sólo jazde som sa snažil pritlačiť podvozok na hranu. Dávam mapu Sport. Smerom dolu, pri plných brzdách, sa mi správanie podovozku až tak moc nepáči. 21-tka uskakovala a vo vracákoch mala tendenciu sa zatvárať. Úzky profil gumy, mi na pocite istoty tiež moc nepridal, ale to bol skôr strach ako technický limit. Motor som sa snažil držať do 6000 ot., čo si vyžadovalo trochu viac preraďovania. Chod prevodovky sa mi zdal jemnejší a presnejší ako keď som sa na to zameral po prvý krát. Brzdy boli stále na môj vkus moc mäkké, ale tiež sa to o chlp zlepšilo. Smerom hore ma vydesilo len zvuk škrkajúcej stupačky a jemné pridvihnutie predného kolesa na jednom výjazde zo zákruty. Riadenie presné, kam ho namieriš tam ide a aj napriek úzkej gume zvláda slušné náklony. Ale aj tak mám pocit, že tigrík nemá rád, keď ho držíte pod krkom a ešte dolu hlavou :) Zvieratka proste radšej ako po asfalte, behajú po poliach, po lúkach a po lese.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 18.05.2015 Autor: datadive Zdieľať
Súvisiace články:
- MV Agusta Turismo Veloce 800 2015 – Luxusné Grand Turismo - Awia
- Triumph Tiger 800 - turistická šelma z ostrovov - Awia
- Novinky 2015: Triumph Tiger 800 XR, XRx, XC a XCx - vyberte si tigríka podľa vašich predstáv - zeON
- Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer 2015 - rozvážny dravec a spoľahlivý turista - zeON
- Suzuki chystá ostrého naháča - GSR1000 predstaví pravdepodobne už túto jeseň - datadive
- Triumph Tiger 800 XC - adventure po Anglicky - Awia
- Najuniverzálnejšia motorka súčasnosti? Triumph Tiger 800 XCA 2018! - Herghott
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
- KTM 1290 SuperAdventure 2015 - S(A)nehuľka na steroidoch - datadive
- MV Agusta Turismo Veloce 800 - novopečený turista z Varese - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Speed Triple 1050 S 2016 - chuligán nám dospel
- Nový Ducati Superbike s V4 motorom?
- Nová Jawa 350 OHC?
- Intermot 2016: Harley Davidson s novými motormi
- Intermot 2016: Horex predstavil retro klasiku s VR6 motorom
- Intermot 2016: Novinky značky Indian
- Boli sme na siedmom ročníku Honda Fest, Lipno - Šumava 2016
- Vyskúšali sme šidlá pre vodičáky A2: Hondu CB500X a Hondu CB500F
- Boli sme na BMW Motorrad Fest 2016 v Poľsku
- Harley-Davidson Praha druhý krát Kráľom Customov
- ... zobraz všetky články od tohto autora