Anketa:
Trnavskí študenti postavili vlastný úsporný elektromobil
ZdieľaťPridané: 02.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6876 [Novinky - Predstavujeme]
Stredoškoláci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave navrhli a zostrojili extra-úsporné vozidlo. Na medzinárodných pretekoch Shell Eco-marathon Le Mans sa postavili na trať a so svojím elektrickým vozidlom dosiahli spotrebu 158 km na jednu kilowatthodinu.
Shell Eco-marathon Le Mans patrí do kategórie pretekov Shell Eco-marathon Challenger events, ktoré slúžia ako prípravné preteky pre hlavnú súťaž vo vývoji super úsporných vozidiel Shell Eco-marathon. Stredoškoláci nastúpili na štart s vlastným vozidlom na elektrický pohon. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh majú veľkú šancu sa kvalifikovať na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.
„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu,“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu. Študenti jazdili po boku ostrieľaných tímov z európskych stredných škôl a univerzít, od ktorých získali užitočné rady a tipy. Študenti majú teraz rok na zlepšenie svojho vozidla a tiež na získanie finančných prostriedkov pre účasť na hlavných pretekoch.
Na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe sa tento rok chystajú tri slovenské tímy. Okrem skúsených študentov z bratislavskej STU a košickej TUKE, ktorí preteky poznajú z minulých ročníkov, sa po prvýkrát na štart postaví aj tím zložený zo stredoškolských študentov Spojenej školy Tvrdošín.
23.02.2016 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 7003 [Technika - Design]

Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016
Tri slovenské študentské tímy dostali tento rok pozvánku na európsku časť súťaže vo vývoji super úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 v Londýne. Pri ostrieľaných tímoch Strojníckej fakulty STU a Strojníckej fakulty TUKE sa tento rok predstavia aj nováčikovia – stredoškolský tím Spojenej školy Tvrdošín. Prvýkrát tak slovenskí študenti postavia na štart až tri vozidlá.
O súťaži Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 28 krajín vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.
31. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 30. júna - 3. júla 2016 po prvýkrát v anglickej metropole Londýn za účasti 229 tímov z 28 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií.
Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou so súťažami v Európe, USA a Ázii. Shell Eco-marathon Americas sa uskutočnil 22.-24. apríla v Detroite v USA a Shell Eco-marathon Asia 3. - 6. marca v Manile na Filipínach.
Pridané: 02.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva - Redakcia
- Shell Eco-marathon 2015 - zo Slovenska štartujú 2 extrémne úsporné vozidlá - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!