Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3309 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29869
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17646)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12223)
Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5447 [Technika - Design]

Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. Od 30. júna – 3. júla 2016 tak budú v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť ostrieľaní pretekári z bratislavskej strojníckej fakulty STU a strojníckej fakulty TUKE, ale aj úplní nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín.

Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtýkrát, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Spojenej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1kWh.

4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016
4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016

Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín, ktorí tvrdo pracujú na posledných úpravách svojich úsporných vozidiel tak, aby uspeli v náročnej konkurencii na londýnskej trati. Súťaž motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Bratislavský tím druhý rok s pohonom CNG

Študenti bratislavskej STU nie sú žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtý krát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry Slovenskej technickej univerzity. Asi najdôležitejším faktorom úspornosti vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom.

STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016
STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016

„Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu, Tomáš Milesich.

Legendy z TUKE opäť na trati

Košický tím, ktorí sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát, stavia tohtoročný úspech na benzínovom vozidle z minulých rokov. Vozidlo však v roku 2016 prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. Pri návrhu vrchného krytu brali študenti do úvahy možnosti materiálu z ktorého je vyrobený, a zároveň optimalizovali aerodynamiku pre dosiahnutie čo možno najlepších aerodynamických vlastností pri čo najnižšej hmotnosti a zachovaní potrebného výhľadu pre vodiča.

TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016
TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov - hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.

Ostrý štart pre Spojenú školu Tvrdošín

Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňal aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.

SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016
SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.

Úspech vozidla SPŠD Trnava v Le-Mans

Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans - Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/hod s dojazdom približne 50 kilometrov.

SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016
SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu.

Viac informácií o podujatí Make the Future London a Shell Eco-marathon Europe nájdete na www.makethefuture.shell.

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »