Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 902 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | BIKE ROKA 2019 | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Sumoto Brno

Anketa:

Mal by sa podľa teba Dakar vrátiť do Afriky?

Spolu odpovedi: 677
Áno, to sú terény kam patrí: 60% (409)
Nie, južná amerika je super: 40% (268)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3618 [Technika - Design]

Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. Od 30. júna – 3. júla 2016 tak budú v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť ostrieľaní pretekári z bratislavskej strojníckej fakulty STU a strojníckej fakulty TUKE, ale aj úplní nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín.

Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtýkrát, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Spojenej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1kWh.

4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016
4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016

Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín, ktorí tvrdo pracujú na posledných úpravách svojich úsporných vozidiel tak, aby uspeli v náročnej konkurencii na londýnskej trati. Súťaž motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Bratislavský tím druhý rok s pohonom CNG

Študenti bratislavskej STU nie sú žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtý krát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry Slovenskej technickej univerzity. Asi najdôležitejším faktorom úspornosti vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom.

STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016
STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016

„Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu, Tomáš Milesich.

Legendy z TUKE opäť na trati

Košický tím, ktorí sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát, stavia tohtoročný úspech na benzínovom vozidle z minulých rokov. Vozidlo však v roku 2016 prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. Pri návrhu vrchného krytu brali študenti do úvahy možnosti materiálu z ktorého je vyrobený, a zároveň optimalizovali aerodynamiku pre dosiahnutie čo možno najlepších aerodynamických vlastností pri čo najnižšej hmotnosti a zachovaní potrebného výhľadu pre vodiča.

TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016
TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov - hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.

Ostrý štart pre Spojenú školu Tvrdošín

Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňal aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.

SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016
SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.

Úspech vozidla SPŠD Trnava v Le-Mans

Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans - Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/hod s dojazdom približne 50 kilometrov.

SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016
SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu.

Viac informácií o podujatí Make the Future London a Shell Eco-marathon Europe nájdete na www.makethefuture.shell.

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

BIKE ROKA

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Adamoto KTM

Motocykel 2019

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal: milovin
Slovenčina a matematika sú úzko prepojené:
Úvod do problematiky: Kanibali chytia Američana, Rusa a Slováka.
Náčelník hovorí: "Máte týždeň na to, aby ste mi povedali také číslo, aké som ešte v živote nepočul.
Inak vás zožerieme."
Po týždni predstúpi Američan a vraví: " 500 miliónov kvardiliriárd biliónov."
Náčelník: "Uff, to bolo dobré, ale už som to počul, preto ťa zožerieme."
Rus: "Nekonečno tri." Náčelník: "No, to bolo lepšie, ale aj to som už počul, preto aj teba zožerieme."
Slovák: "Pokokot." Náčelník: "Pokokot? A to je koľko?" Slovák: "To je odtiaľto až hentam do piče."
Vedecky pohľad na vec: " POKOKOT" Slovo pokokot , napriek prvému dojmu nie je žiadna nadávka .
Slovo "pokokot" je jedným zo slov, ktorým sa vďaka bohatému fondu slovenského jazyka dá vyjadriť matematická hodnota, ktorá nie je ani číslo, ba ani prvočíslo.
Slovo pokokot znamená niečo medzi veeeľa až nekonečnom. Je to zároveň slovo, ktoré nám, Slovákom, môžu iné kultúry iba závidieť a môže sa označiť ako skvostný slovenský slovný endemit. Na západnom slovensku, najmä v Bratislave sa ako miernejšia forma používa slovo "mrťe" (dôraz na mäkke Ť).
Inak slovom pokokot sa dá napríklad vyjadriť aj výška napadnuté ho snehu, prípadne hĺbka vody...
Už pred 60-timi rokmi mali prostí ľudia pokokot problémov a životných priekov, s ktorými sa museli deň čo deň zaoberať . Slovo " pokokot" sa tak časom rozšírilo po celom Slovensku. Najnovšia správa zo sveta hovorí, že populárna slovenská fyzikálna jednotka " pokokot" bude v krátkej dobe zaradená do medzinárodnej SI sústavy základných fyzikálnych jednotiek.
Zistilo sa totiž, že sa bez nej nezaobíde Európa ba ani Amerika. Európsky parlament má napríklad " pokokot " poslancov a berú "pokokot " peňazí, americký prezident má pred voľbami " pokokot " sľubov a o uplatnení v Číne ani nehovorím, je ich proste ...... pokokot ......
Prajem Ti pokokot krásnych dní.
ešte mi napadlo - 100 pokokotov = plnápiča Tak to je parádne až pokokot !

Ďalšie vtipy »