Anketa:
KTM 1290 Super Adventure S - moja recenzia
ZdieľaťPridané: 20.11.2019 Autor: nevo
Čitatelia: 14134 [Vaše stroje - Moja motorka]
Tomuto môžeš veriť. Je to stroj, na ktorom už ja nezdravím motorkárov idúcich oproti.
Čo som nevybral:
- Yamaha Tracer 900GT – na moju postavu malá; má veľa nedostatkov, s ktorými sa človek stretne pri každom výjazde, ale dizajn a cena u mnohých vyhrá;
- Triumph Tiger 800 XRT – zvuk pekný, plexi nepoužiteľné od 70 km/h; necitlivé tlačítkana riaditkacha motor mi nedával viacej ako terajšia moto;
- Triumph Tiger 1200 XRX, Kawasaki Versys 1000 SE – excel tabuľkové hodnoty vysokej prevádzkovej hmotnosti proste nepustili;
Toto nebude len suché tabuľkové predstavenie moto, ale užívateľský napísaná recenzia.
Video: Life with KTM 1290 SAS
Tomuto môžeš veriť. Je to stroj, na ktorom už ja nezdravím motorkárov idúcich oproti alebo postávajúcich pri ceste, ale oni zdravia mňa. A nemám vypnutú ľavú smerovku, lebo v kuse niečo obieham (a v KTM mi ako naschvál na to nainštalovali samovypínateľné smerovky :) ).
Je rozumné prejsť síce už zo starej, ale len 60 koňovej moto na niečo čo má 160 koní? Áno, má to význam a nebolo na výber. Cenový vývoj som sledoval 1 rok a vedel, kde sa hýbu ceny Triumphov, čo ponúkajú iní predajcovia a KTM s ich akciami to vyhrala. Mohol to pokaziť len príchod noviniek 2020 a to inovovaný Triumph Tiger Sport a KTM 1090 Adventure SS (moja predstava farebný displej, ideálny výkon, ľahšia a so semiaktívnym podvozkom). Nič také sa ale nestalo a tak výber určite dobrý. Previezol som na nej dvakrát pred kúpou, ale je jasné, že 30 minútová testovačka neodhalí to, na čo by človek prišiel pri 300 km jazde v kuse. Pri statickom posede (skúšané na výstave s desiatkami moto) sa mi najlepšie sedelo na Tigerovi 800, ale až pri jazde som si uvedomil, že KTM je najväčšia a poskytuje mi dostatočnú vzdialenosť riaditka-sedadlo.MOTOR
Všade sa píšu len chvály naň. Kde je nápis LC8 to musí byť zázrak! Na testovačkách si to človek ani neuvedomí, proste to ide. Až ako majiteľ si to pochváliš. Na starej XJ600 som pri 200 m dlhom obiehacom manévri začal na 85 km/h a zaradil sa na 95 km/h. A všetko okolo si si uvedomoval, ako tráva rastie pri ceste, tam zas veverička lúska oriešok. Na KTM pri 200 m dlhom obiehacom manévri začneš na 85 km/h a zaraďuješ sa pri 125 km/h. A medzitým blackout. Až vo svojom pruhu po zaradení si uvedomíš, že zas treba uvoľniť rukoväť a spomaliť na bezpečnú medzimestskú rýchlosť. TONEZRÝCHĽUJE, TO ŤA ODPÁLI! Na starej moto som najlepšiu pohodu (kombinácia rýchlosti, hluku motora a prúdiaceho vzduchu) cítil pri 84 km/h. Na SAS je to až pri 104 km/h. Rozdiel výrazný.
Vibrácie sú jemné, ani si to neuvedomujem, nič rušivé. Všade kde som zvyknutý na štvorvalec a určitú zaradenú rýchlosť, prejde aj tento dvojvalec rovnako. QS je parádička (to na novej moto muselo byť za každú cenu), trošku cukne pri radení hore, smerom dolu je jemný. Často počujem ako je plyn jemný na pomalé rýchlosti, to áno, pri pridanom plyne. Ale keď idem v zápche na jednotku, dvojku či trojku, bez plynu, len nech to ťahá samotné vstrekovanie, tak to cuká. Tam by to chcelo vo fabrike doladiť, proste tie zápchy v mestách sú. Prevodovka sa správa ako na Jawe. Za pohybu N nájdeš ľahko, pri stojacej moto, je to horšie. Čítal som o tom v niektorých tu uvedených recenziách a je to tak. Uvedomil som si to aj na predvádzačke, tak to bude asi na každom jednom kuse.ERGONÓMIA a FUNKČNOSŤ
Začnem od predu. Svetlá. Zvyknutý a odkojený z halogénov, toto je o svetelný lúč ďalej. Pri prvej nočnej jazde si hneď uvedomíš, ako to dobre osvetľuje pravú stranu. Prisviecovanie do zákrut tiež pomáha (jeden z dôvodov pozitívneho výberu moto pre turistickú jazdu). Už ťa nepresviecujú autá idúce zo zadu či oproti. Plexi štít. V pohode nastaviteľný za jazdy, pre r. 2019 ešte upravili ružicu štelovania pre lepšie uchopenie. Ale originál plexi je nevhodné. Iste som ešte nešiel na cendure, kde by bolo funkčné od výroby. Vysoké by bolo dosť, ale je úzke. Všetok vietor mi ide okolo helmy a ohlušuje to moc. Nepomôže ani prikrčenie sa. Do 90 km/h sa to dá, rýchlejšie a zdĺhavé presuny (na diaľnici) sú otravné. To bude chcieť výmenu (všetci doplnkoví predajcovia ponúkajú väčšie rozmery, vidím to na Givi – ale rád by som to počul od nejakého majiteľa, že to fakt pomôže).
Displej palubky je veľký, dobré čitateľný, má nastaviteľný sklon, krajší v nočnom režime. Čísla rýchlosti sa zväčšujú od 160 km/h. A ak to je dôležité, nabieha 8 sekúnd. Späťáky sú málo funkčné. Buď to kazia moc široké riaditka, alebo nízke nožičky. Pri správnom nastavení v nich vidím v polovici len ruky. Nádrž je dostatočne veľká, kde na starej moto som jazdil tak 300km na nádrž, tu to je 420km. Ináč spotreba. Som turista, sem tam využijem to zrýchlenie a spotreba 5 l/100km. Môže byť. Sedadlo som skúšal aj to bežné (príjemné tvrdé na prvý posed, ale po 150km som sa už presúval), na komfortnom sa hemžím tak pri 300km v kuse, dá sa napísať dvojnásobný komfort. Tiež chválim nastavenie stupačiek, pohyb riaditok, či posun výšky sedadla. Bočný stojan sa mi zdal pri testovaní nepraktický na manipuláciu v moto čižmách (chýbal mi tam navarený kolík ako ma R verzia), ale je to v pohode. Hlavný stojan trošku ergonomicky odflákli. Čo musím vyzdvihnúť a je základ turistickej moto, tak vyhrievané rukoväte. Na jeseň využívané stále. Nechtiac mám aj vyhrievané sedadlo. Je síce zospodu obalené AL vrstvou, ale to teplo je cítiť pri statí na mieste a pomalom pohybe v meste. A to som zatiaľ jazdil pod 22°C, cez leto to bude asi peklo. Čo je moderné na dnešných moto oproti roku 2000-2005, sú tenké zadné časti. Ale stačí dážď a už to také pekné nie je. Zadné koleso je slabo kryté, zatiaľ len raz som dal asi 80km po vode a mal som to až na bunde. Fŕka to strašne vysoko, na spolujazdcovo sedadlo a až na bundu. A vrchný kufor neplánujem kupovať. Zadná kyvka je nepraktická na umývanie (ako jednoduchý štvorhranný jokel), ale je krásna. Nikdy som si to neuvedomil z foto či videa, až keď chytím špongiu a umývam to. Priestoru pod sedadlom je žalostne málo, pochované euro krabičkou. Lekárničku a dodávanú sadu náradia k moto tam nedám. Jedine zámok na kotúč a malé uni reklamné náradie. Je to škoda.
JAZDA
Až na to málo funkčné plexi by bolo všetko OK. Pri svojej výške (195 cm) a robustnosti nemám problém s manipuláciou, vytlačím či zacúvam to do kopčeka. Za jazdy to je obratné, reaguje to na povel zovretia polovice zadku (ako stará 200 kg motorka). Naklápa sa to s ľahkosťou. Všade sa píše a hovorí, váhu na mieste cítiť, za jazdy už nie. Sú to keci a práveže tu je to opačne. Na mieste nič necítim (asi 170cm a 55 kg jazdci budú mať problém). Za jazdy som si musel trošku zvykať na valiacu sa hmotu a vyššie ťažisko – ale to len pri vyšších rýchlostiach, na ktoré som nebol zvyknutý.Plánovaným modelom 2020 a s nádržami čo najnižšie a po stranách asi tento problém dosť eliminujú. Jazdím na dažďový mód a komfort podvozok. Vždy hovorím, moto, kde párkrát do roka sa dostaneš na koniec pootočenia plynu nie je bezpečná (najmä pri obiehaní) a dostatočná. Toto bude moto s rezervou, kde prvá tretina plynu sa už zahráva s prekročením povolených rýchlostí. Sport podvozok dávam len cez horské kľukaté cesty. Riaditká sú 81 cm široké. Asi dosť a až moc na mňa.Čo viem, tak 76cm mi bohate stačí, od 80cm už má človek neprirodzene roztiahnuté ruky a zbytočne ho viacej ofukuje. Brzdy brzdia, aj tak väčšinou využívam brzdenie motorom, takže si tie nahodené monobloky a značku Brembo ani neuvedomujem. V návode sa píše o nejakom duálnom brzdení (kedy predná brzda by mala brzdiť aj zadné koleso). No neviem, či to je tak. Smerovky sú samovypínateľné po 150m jazdy – pre zabúdlivcov. Tlačítok na riaditkách je málo, majú dostatočný odpor na stlačenie v rukaviciach a podsvietenie v noci len prispieva k dokonalosti. Nemôžem ešte zabudnúť na praktický plastík na konci kyvky na odkladanie reťaze pri zhadzovaní zadného kolesa. Všimol som si pri umývaní to zubovanie, ale až pri prečítaní návodu som pochopil na čo to je. Ináč celkovo má moto veľa týchto simplyclever riešení. A ten čo presunul prepínanie diaľkových z hornej časti ľavého plastu držiaku tlačítok (ako mali moto v 20. storočí a nevedel som, či to prepínať palcom, či ukazovákom) má veľkú pochvalu. Dať to do tlačítka, kde bežne bývalo len prebliknutie je paráda, je to po ruke (alebo skôr po prste) a ľahko prepínateľné z tlmených na diaľkové a späť.
Časom som zvedavý na kilometrovú výdrž pneumatík. Obával som sa, že pôjdu na výmenu každých 7000km, ale videl som ešte originál gumy na jazdenkách s 10000 km ODO a neboli ešte na vyhodenie. Takže niečo v rozsahu 12000-15000km dojazdu bude paráda na turistický stroj.
Nemám rad testy bez nejakej info o negatívach moto. Každá jedná ich má a sú viacej viditeľné, keď sadnem hneď zo starej na novú. Takže tie zásadné z každej strany.
Plusy a mínusy
1. motor – koľko otočím, toľko to ide a nežerie; 2. veľkosť moto – pohodlný posed pre vysokých a príjemná ovládateľnosť; 3. ergonómia za riaditkami a simplyclever riešenia pre každodenný príjemný výjazd; 4. cena – pri akciovej cene je to jedna z tých lacnejších objemovo nadlitrových motoriek /popri Yamahe Super Ténéré a Suzuki V-Strom 1000/; |
1. veľkosť plexi – to jej neodpustím, nechápem, ako to mohli tak odfláknuť, pri každej jazde si to uvedomíš, že ťa to slabo chráni; 2. spätné zrkadlá – majú krátke držiaky, v polovici si vidím ruky a aby som videl za seba, tak sa musím nakloniť a zohnúť ruku; 3. je tam pár takých drobností, čo som spomenul aj v recenzii, ale nie každý deň či pri každom výjazde sa s nimi stretneš, takže až tak nevadia (teplo od motora, hlavný stojan, miesto pod sedačkou, slabé krytie zadného kolesa pri jazde na vode, ...) |
Dúfam, že viac info už budúceho majiteľa nemôže zaujímať. Ak áno, tak si už len vymýšľa prečo ju nekúpiť.
Pridané: 20.11.2019 Autor: nevo Zdieľať
Súvisiace články:
- Prvá oficiálna fotografia KTM 1290 Super Adventure - zeON
- Ku KTM 1290 Super Adventure S prichádza verzia R - Herghott
- Test KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S na Sicílii - Awia
- Prečo som si kúpil KTM 1190 Adventure? - Varan
- KTM - každý týždeň malér - nevo
- KTM 1290 SuperAdventure 2015 - S(A)nehuľka na steroidoch - datadive
- Spionážna fotografia: KTM 1290 Super Adventure - zeON
- Prvé info - KTM 1290 Super Adventure S a 1090 na Sicílii - Awia
- Očakávaná KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021 odhalená - Awia
- V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Yamaha XJR 1300 – jesenná jazda
- Od Jamesa Bonda po Harryho Pottera - ŠKÓTSKO 2024
- KTM - každý týždeň malér
- Rýchlovka Nórskom
- GOODWOOD – Festival of Speed, UK 2022
- Veľkonočné Chorvátsko
- Desatoro správnej jazdy na motorke.
- Need for POWER! Alebo kde sa zastaví maximálny výkon motocyklov?
- Need for SPEED! Alebo kde sa mala zastaviť maximálna rýchlosť?
- Balkán október fest
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!