Anketa:
Slovenské úsporné vozidlá smerujú do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2017
ZdieľaťPridané: 12.04.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4601 [Technika - Design]
Slovenskí študenti technologických odborov aj tento rok predvedú svoje vízie o tom, ako môže vyzerať mestská mobilita budúcnosti. Tri študentské tímy prijali pozvanie na festival inovatívnych myšlienok Make the Future v Londýne, ktorého súčasťou sú aj preteky Shell Eco-marathon Europe 2017.
Spolu 192 študentských tímov z 27 krajín rieši otázku, ako navrhnúť a zostrojiť energeticky úsporné vozidlo. Z toho sú až tri slovenské. Študenti bratislavskej Strojníckej fakulty STU a košickej Strojníckej fakulty TUKE sú ostrieľanými hráčmi s dlhoročnými skúsenosťami z pretekov. Nováčikovia zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa po minuloročnej úspešnej premiére na kvalifikačných pretekoch Shell Eco-marathon Challenger v Le Mans zúčastnia pretekov v Londýne prvýkrát.
Tím bratislavskej STU sa zapojí do súťaže s vozidlom na CNG pohon. Skúsenosťou najstarší tím z Košíc s tradíciou od roku 1994 pripravuje nové vozidlo na benzínový pohon a nováčikovia z Trnavy pripravujú nový model na elektrický pohon.
„Preteky Shell Eco-marathon Europe predstavujú pre nás príležitosť ukázať študentom reálnu vývojársku prácu, ktorá ich môže čakať ak sa rozhodnú aj pre vysokoškolské štúdium technologických odvetví. Sme veľmi radi, že aj takáto reálna príležitosť ich môže ovplyvniť v rozhodovaní o ich budúcnosti,“ vysvetľuje Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.
Festival Make the Future spolu s pretekmi Shell Eco-marathon Europe 2017 sa bude konať 25. mája až 28. mája v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne. Návštevníci tak počas 4 dní uvidia energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré na jeden liter paliva prejdú stovky až tisíce kilometrov. Festival okrem toho prináša vízie o budúcich zdrojoch energie a spôsoboch, ako budeme v mestách žiť, pracovať či cestovať.
„Splniť prísne pravidlá a kritéria pretekov Shell Eco-marathon si od študentov vyžaduje veľa úsilia a motivácie. Preto som veľmi rád, že slovenské tímy každoročne prejdú náročným procesom prípravy a dokážu sa nominovať na finále pretekov,“ vysvetľuje Petr Šindler, manažér komunikácie SHELL Slovakia s.r.o.
Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich inovátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 28 krajín vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.
33. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 25. mája - 28. mája 2017 v anglickej metropole Londýn za účasti 192 tímov z 27 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií.
Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou so súťažami v Európe, USA a Ázii. Shell Eco-marathon Americas sa uskutoční 27.-30. apríla v Detroite v USA, Shell Eco-marathon Asia 16. - 19. marca v Singapure.
Pridané: 12.04.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Slovenskí študenti sú medzi európskou špičkou mladých konštruktérov vozidiel - Shell Eco-marathon Europe 2016 - Redakcia
- Shell Eco-marathon 2015 - zo Slovenska štartujú 2 extrémne úsporné vozidlá - Redakcia
- Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!