Anketa:
Úspech Slovákov na HunGarian Baja 2018
ZdieľaťPridané: 13.08.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3968 [Šport - Rally]
V dňoch 10.-11.8.2018 sa v maďarskom Veszpréme uskutočnilo tretie a zároveň posledné podujatie seriálu Svetového pohára Bajas. Veľmi úspešne nás tu reprezentovala dvojica jazdcov – Štefan Svitko, ktorý zvíťazil medzi motocyklistami a Juraj Varga, ktorý sa umiestnil na 2. priečke v kategórii quad.
Silný dážď v piatok večer zatopil množstvo úsekov trate a tak museli byť obe sobotňajšie etapy skrátené. Avšak ani zmena terénu, či dĺžky etáp nezabránili suverénnemu víťazstvu nášho Štefana Svitka. Po 310 km dokončil Štefan 2 etapy HunGarian Baja s náskokom 4 min a 32 sekúnd pred druhým Marcom Patraom z Portugalska a s náskokom 21 min a 47 sekúnd pre tretím českým jazdcom Janom Brabcom. Konečné poradie seriálu Svetového pohára Bajas nájdete na: www.fim-live.com/en/sport/sport/bajas/
Juraj Varga si v kategórii quad vybojoval vynikajúce 2. miesto. Víťazom tejto triedy sa stal Portugalčan Arnoldo Martins a na tretej priečke sa umiestnil Arkadiusz Lindner z Poľska. Konečné poradie seriálu Svetového pohára Bajas Quad nájdete na: www.fim-live.com/en/sport/sport/quads-bajas/
Vo Veszpréme štartovala aj voľná trieda International, kde sa na prvých troch priečkach medzi motocyklistami umiestnili slovenskí jazdci v poradí Vladimír Preis, Jozef Oprchal a Martin Benko.
Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke podujatia: www.hungarianbaja.com/en/
Pridané: 13.08.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- 15. ročník „HunGarian Baja“ aj so slovenskou účasťou - Redakcia
- HunGarian Baja 2017 - mega foto galéria a Motomix XL Enduro Cup - Awia
- HunGarian Baja 2019 – Slováci na stupni víťazov - Redakcia
- Úspechy Slovákov na Rally Albania 2018 - haro007
- Greece rally 2020 po 4. etape – Štefan Svitko jasným lídrom - Redakcia
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov - haro007
- Motoshop Žubor XL Enduro Cup 2018 - celkové poradie seriálu po sezóne - Awia
- Dakar 2018 - 8. etapa - Svitko piaty, celkovo už siedmy, 9. etapa zrušená - Uyuni - Tupiza - Awia
- Motoshop Žubor XL Enduro Cup 2018 - Novinky a termíny pretekov - Awia
- Úspech Slovákov na Baja v Maďarsku – Svitko víťaz Svetového pohára a Preis víťaz Majstrovstiev Európy - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!