Anketa:
Úspech Slovákov na Baja v Maďarsku – Svitko víťaz Svetového pohára a Preis víťaz Majstrovstiev Európy
ZdieľaťPridané: 14.08.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6102 [Šport - Rally]
Uplynulý víkend v maďarskom Veszpréme na podujatí Hungarian Baja, ktoré bolo zaradené do kalendára Svetového pohára ako aj do seriálu Majstrovstiev Európy, kraľovali slovenskí jazdci.
Štefan Svitko okrem celkového víťazstva vyhral i všetky špeciálne testy.
Štefan Svitko: „V poslednej časti, v nedeľu ráno som na klzkých kameňoch 50 km po štarte spadol a neskôr, posledných 30 km, som mal problémy s brzdami. O to viac som rád, že som nielen dojazdil, ale aj vyhral tento FIM svetový pohár Baja.“
Ďalší dvaja SMF jazdci, Vladimír Preis a Martin Benko, nás reprezentovali v Európskom šampionáte, pričom Vladimír Preis bol najrýchlejším jazdcom po všetky tri súťažné dni a stal sa celkovým víťazom v Maďarsku. Martin Benko sa umiestnil na 3. mieste.
Viac info: www.hungarianbaja.com/en/
Sekretariát SMF, 14. 8. 2017
Video: HunGarian Baja FIA & FIM World CUP 2017 Official Video - 1. etapa piatok
Video: HunGarian Baja FIA & FIM World CUP 2017 Official Video - 2. etapa sobota
Video: HunGarian Baja FIA & FIM World CUP 2017 Official Video - 3. etapa nedeľa
Pridané: 14.08.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Rozhovor: Ivan Jakeš nielen o Hungarian Baja 2007 - Awia
- HunGarian Baja 2017 - mega foto galéria a Motomix XL Enduro Cup - Awia
- Števo Svitko víťazom Hungarian Baja 2018 - haro007
- 15. ročník „HunGarian Baja“ aj so slovenskou účasťou - Redakcia
- Úspech Slovákov na HunGarian Baja 2018 - Redakcia
- Zhodnotenie Dalmatia rally 2015 - Landal
- Registrácia spustená: VESZPRÉM alebo Hungarian Baja 2017 - haro007
- Kráľovná Dakaru ešte lepšia - KTM prekopala 450 Rally Replica - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!