Anketa:
15. ročník „HunGarian Baja“ aj so slovenskou účasťou
ZdieľaťPridané: 09.08.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2513 [Šport - Rally]
V dňoch 10.-11.8.2018 sa vo Veszpréme uskutoční tretie a zároveň posledné podujatie seriálu Svetového pohára Baja. Reprezentovať nás tu bude dvojica jazdcov – Štefan Svitko a Juraj Varga.
Maličké maďarské mesto Veszprém je situované 17 km od známeho jazera Balatón a je obkolesené lesmi a traťami, práve ktoré sa stanú dejiskom tohto svetového podujatia.
Pre Štefana Svitka je to v tomto roku prvá účasť na Svetovom pohári Baja. Veríme, že bude rovnako úspešná ako tá minuloročná, keď sa mu podarilo vo Veszpréme v náročnej konkurencii zvíťaziť.
Juraj Varga štartuje v triede Quad a je to jeho druhý tohtoročný štart na SP Baja. Jeho premiérová účasť na podujatí v Španielsku bola poznačená technickými problémami a Juraj Varga si nakoniec vybojoval 10. priečku.
Okrem tejto dvojice nebude na Hungarian Baja 2018 chýbať ani početná skupina slovenských pretekárov, ktorý jazdia pretek v rámci šampionátu Motoshop Žubor XL Enduro Cup 2018.
Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke podujatia: www.hungarianbaja.com/en/
Pridané: 09.08.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- HunGarian Baja 2017 - mega foto galéria a Motomix XL Enduro Cup - Awia
- Úspech Slovákov na HunGarian Baja 2018 - Redakcia
- Úspech Slovákov na Baja v Maďarsku – Svitko víťaz Svetového pohára a Preis víťaz Majstrovstiev Európy - Redakcia
- Čo tak VESZPRÉM 2017? - haro007
- Registrácia spustená: VESZPRÉM alebo Hungarian Baja 2017 - haro007
- Riverside Baja 2021 v Maďarsku s úspešnou slovenskou účasťou - Redakcia
- Slovenský úspech na ME v Cross country rally v Maďarskom Bugaci 2017 - Redakcia
- HunGarian Baja 2019 – Slováci na stupni víťazov - Redakcia
- Slováci na Dakare 2019 - haro007
- V Myjave najlepším Erik Riho - sita
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!