Anketa:
Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady 1/2
ZdieľaťPridané: 04.09.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 12700 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
My motorkári nechávame za sebou jednu stopu, iba občas dve. Trojkolesová Yamaha Niken však za sebou necháva tri stopy, ktoré sa zriedka môžu spojiť do dvoch, ale nikdy nie do jednej. To zabezpečuje celkom inú priľnavosť a rozloženie síl najmä v zákrutách alebo pri brzdení. Vitaj, krásne naklápateľný Niken!
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Yamaha.media
Hneď v úvode si musíme ujasniť základné fakty: Niken má zo všetkých trojkoliek zďaleka najsofistikovanejší systém zavesenia predných kolies. Akákoľvek trojkolka, ktorú si videl niekde na cestách, mala určite jednoduchšie zavesenie než Niken. Každému napadne trebárs Piaggio MP3 alebo Yamaha Tricity - áno, obe sú tiež naklápateľné, ale s oveľa jednoduchším, skútrovým podvozkom. (Produkciu Can-Am hádam ani nemusím spomínať, tá nie je naklápateľná ani trochu, patrí skôr do sveta áut.) Podstatným faktom je aj to, že podvozok Nikenu nemá vo vzpriamenej polohe žiadnu aretáciu, ktorá by pri státí na križovatke udžala motorku hore (takýto systém má Piaggio, čiže jazdec nemusí skladať nohu), a nemá ani ručnú brzdu. Takže pri zastavení alebo parkovaní platia rovnaké zákonitosti ako pri motorkách. Niken sa vo vzpriamenej polohe sám neudrží, treba dať dole nohu, treba dať bočák... Atď atď.
Popri naklápaní zvláda Niken aj natáčanie predných kolies pod rozdielnymi uhlami. V motorkovom svete sme nikdy nemuseli riešiť, že vnútorné koleso v zákrute prechádza kratšiu trasu než vonkajšie, ale japonskí inžinieri na to nezabudli - využili auťácky systém Ackermann. Čiže dvojkolesový predok sa naklápa, zatáča, a je samozrejme aj odpružený, a to rovno štyrmi USD teleskopmi. Každé koleso je zavesené na dvoch tlmičoch, jeden má priemer 43 mm a má nastaviteľnú kompresiu aj odskok, druhý má 41 mm a je nenastaviteľný. Zdvih vpredu je 110 mm. Zaujímavé je, že v celej dĺžke zdvihu a vo všetkých uhloch naklopenia zostáva rozchod predných kolies rovnaký, a to 410 mm. Na prezentácii sme sa dozvedeli aj to, že maximálny náklon Nikena je 45 stupňov. Bolo nám vysvetlené, že ani v hraničných náklonoch sa nestane to, že by sa vonkajšie koleso odlepilo od cesty.
Odhliadnuc od exotického predku má zvyšok motorky základ v modeli MT-09, resp. Tracer 900, a to vrátane známeho trojvalcového 847-kubíkového motora. Ten agregát bola veľmi dobrá voľba, lebo nie je široký a má dostatočný výkon na utiahnutie ťažšieho stroja, než do akého bol určený. Ak to vezmeme čisto matematicky, celý ten predok váži 72 kíl, pretože to je rozdiel v pohotovostných hmotnostiach Nikena a MT-09: 263 kg verzus 191. Táto hmotnosť je rozdelená medzi predok a zadok presne na polovicu, ale (!) iba vrátane sediaceho jazdca. Konštruktéri pritom vychádzali z hmotnosti jazdca 70 kg. Práve pre mohutnosť predku bola jazdecká pozícia posunutá viac dozadu, a to riadidlá aj sedlo.
Do sedla na troch kolesách
Asi nikdy som nebol pred jazdou taký zvedavý ako teraz. Zároveň som sa bál, že predný mechanizmus bude klásť nejaký odpor, že budem musieť Nikena do zákrut prehovárať. Ale už pri oťukávaní na mieste mi bolo jasné, že to nebude až také zlé - keď ho chytíš za riadidlá a popreklápaš medzi nohami, je to ako keby si to skúšal s nejakou oveľa ťažšou dvojkolesovou motorkou. Treba však povedať, že pred jazdcom je veľká masa hmoty, Niken pôsobí dosť široko. Reálne ani nie je širší než bežné motorky (885 mm), ibaže tá šírka je sústredená oveľa nižšie. Spätné zrkadlá sú pod úrovňou riadidiel a zhruba v rovnakej výške ako auťácke späťáky, takže v zápche to až taká zábava nebude. Na prezentácii však viackrát dôrazne odznelo, že Niken je postavený pre šport, do zákrut, pre náklony, pre zábavu. Nikde ani slovo o meste.
Ani my sme naštastie v žiadnom meste nejazdili, užívali sme si pekné zákrutky v údolí len kúsok od rakúsko-taliansko-švajčiarskeho hraničného trojuholníka. Aj počko sme vychytali viac ako exkluzívne, teda polooblačno, okolo 20 stupňov a najmä ani kvapka. Už pri vychádzaní z parkoviska sa upokojujem, lebo ovládanie Nikenu je veľmi podobné ako pri normálnej motorke. Pri zastavovaní treba dať naozaj nohy dole, inak by sa Niken zvalil, ako nám ukázal jeden účastník zájazdu :)
Len čo sme sa vymotali zo zastavanej oblasti do otvorených zákrut, hneď mi to došlo - Niken sa ovláda rovnako ľahko ako motorka, ale pritom poskytuje väčší pocit bezpečnosti. Bál som sa mechanického odporu vpredu, bál som sa nedotáčavosti, ale nič z toho tu nie je. Mimochodom, Yamaha použila geometriu typu Ackermann práve preto, aby zabránila nedotáčavosti a zabezpečila prejazd zákrutou podobný bežnej motorke. A to im teda dosť vyšlo! Najprv som zákruty dával v takej "normálnej" rýchlosti, aby som si na ten predok zvykol a dostal ho do rúk, ale už čoskoro som lietal rýchlejšie než by som šiel na MT-09 alebo Traceri. V hlave ma limitovalo iba to, že občas som mal pocit, že pravým kolesom vyletím mimo cestu. Samozrejme, bolo to iba v mojej hlave. V skutočnosti je koleso dostatočne ďaleko od krajnice, ale netreba naň zabúdať, pretože je oveľa viac vpravo, než by bolo koleso na normálnej motorke.
Lietali sme síce po dokonalých alpských cestičkách, ale na nejaké nerovnosti spôsobené pohybom podkladu sme natrafili; lenže... Lenže Niken sa na nich správal ako keby levitoval. Niektorí kolegovci cez prestávku pritvrdzovali zadok, lebo sa im zdalo, že Niken dosť pláva. On to dáva ako lunochod, nerovnosť na jednom kolese neovplyvní zvyšné dve kolesá, a väčšina nerovností sa akoby stratí v motorke. Treba si uvedomiť, že vpredu sú o dva teleskopy viac, plus okolo 60 kíl komponentov zavesenia, takže "žehlenie" je tu celkom pochopiteľné.
Dlho som rozmýšľal, ako opísať pocity z dvoch kolies vpredu. Kým pri preklápaní som mal pocit, že ide o bežnú motorku, v náklonoch a pri brzdení je jednoznačne cítiť vyššiu priľnavosť. Mimochodom, predné kolesá sú 15-palcové, so šírkou gumy klasických 120 mm. Na prezentácii sme sa dozvedeli, že Yamaha skúšala aj štandardné 17-palcové a 14-palcové, ale najviac pozitív im vyšlo na pätnástky. Keby som o ich menšom priemere nevedel dopredu, počas jazdy by som naň nikdy neprišiel. Úplne najväčšia výhoda dvoch kolies vpredu sa ukáže pri tvrdom brzdení - to je na Nikene nevídané. Kotúče a strmene sú tu síce rovnaké ako na Traceri, ale styčná plocha s cestou je dvojnásobná. Niken mi dal pocit, že môžem kedykoľvek začať tvrdo brzdiť, ale pritom s ním nespadnem. Áno, presne toto mu ide: dáva posádke oveľa väčší pocit bezpečnosti. A ten chýba napríklad mnohým babám, čo sedia vzadu - boja sa motoriek. Niken to má vyriešené, a jazdca pritom neoberá o športové náklony.
Popri tom všetkom vysvetľovaní ako Niken jazdí som celkom zabudol na motor a podobné "drobnosti" :) Spomínaný osemstopäťdesiatkový trojvalec už dobre poznáme z iných modelov, a jeho použitie tu bolo celkom logické. Agregát prešiel iba minimálnymi hardvérovými úpravami, napríklad má ťažší kľukový hriadeľ alebo prevodové kolesá z pevnejšej ocele a s inými pomermi. Výkon a krúťak zostali rovnaké, teda 115 koní pri 10 000 a 87,5 Nm pri 8 500. Zadná rozeta má o dva zuby viac než MT-09. Potom je tu elektronický balíček s tempomatom, palivovými mapami (vstrekovanie má iné dávkovanie než na MT-09), vypínateľnou trakčnou kontrolou a jednosmerným quickshifterom. Toto rýchloradenie mi trochu dvihlo obočie, lebo podobne ako na Traceri GT funguje iba smerom nahor, aj to až od 4 000 otáčok vyššie. V dnešnej dobe je to dosť obmedzujúce... Yamaha má dokonalý quickshifter v YZF-R1, a takýto prémiový model ako Niken by si ho zaslúžil tiež.
Keď sme nedávno skúšali Tracer 900 GT s týmto istým motorom, vyčítal som mu určitú hluchosť pri otáčkach okolo 5 až 6 tisíc. Podobne je to aj na Nikene, a tu musí motor zvládať zhruba o 70 kíl viac, takže si viem predstaviť, že niekomu môže byť tých 115 koní málo. Akože záber do 5 000 je ukážkový, v malých rýchlostiach je motor jemnučký a potom svižne vyrazí, ale pre výraznejšie športovanie sa potom treba prehupnúť ideálne nad 7 000. V tomto režime musím pochváliť aj pneumatiky Bridgestone Battlax Adventure A41. Nie sú to vyslovene športové gumy, takže aj tu je ešte priestor na zvýšenie športového potenciálu Nikena, už len nájsť také gumy v 15-palcovom rozmere...
Stále ma niekde vzadu prenasledovala myšlienka, že tento Niken je len nejaký testovací zajačik. Že si Yamaha očekuje reakcie ľudí, ich potreby, a potom prinesie niečo väčšie a ešte lepšie. Osobne si predstavujem niečo ako FJR s kuframi vzadu, veľkou farebnou prístrojovkou a kopou miesta pre posádku. Jasné, bude to veľké a ťažké, ale čo nespravíš pre bojazlivú manželku, že? :)
Pokračovanie článku na ďalšej strane: príslušenstvo, odpovede na vaše otázky, záver a technické parametre.
Pridané: 04.09.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Yamaha Niken GT 2019 - keď tri kolesá sú viac ako dve - Awia
- Novinky Yamaha 2018 - obľúbené modely inovované, enduro Ténéré 700 stále ako prototyp - Herghott
- EICMA 2022: Yamaha inovovala oba modely Tracer, aj trojkolku Niken, plus nové farby - Redakcia
- Yamaha Tricity 2014 - ľahký trojkolesový skúter - zeON
- Nová Yamaha Tracer 9 a Tracer 9 GT 2021 v toskánskych zákrutách - Herghott
- Testujeme trojkolku Yamaha Niken - pýtajte sa čo vás zaujíma - Redakcia
- Skutočne zábavný športový turista - Yamaha Tracer 700 - Herghott
- Yamaha Tricity - Trojkolka pre dospelých - MajoKE
- Zásah do čierneho: Yamaha MT-09 „The dark side of Japan“ - kero
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora