Anketa:
Dakar 2019 – Peru a ešte raz Peru
ZdieľaťPridané: 19.11.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 5961 [Šport - Rally]
Peru bude zrejme znamenať, konečne po roku 2008, návrat ku koreňom Dakaru. Nemám na mysli úplnú zmenu v zmysle korektnosti a spolupatričnosti, toto už v súčasnom ponímaní športu možné nie je. Hovorme skôr o terénoch, pozostávajúcich z dún, piesku, vyprahnutej krajiny a otvorených priestranstiev.
Seriál článkov - Dakar 2019:
| Seriál článkov: Dakar 2019 | Nasledujúci
Text: Haro, foto: internet
Po sérii omylov ohľadne usporiadateľských krajín, kedy vlastne iba Čile a zopár terénov v Argentíne zodpovedali zabehanej predstave o púštnej rally, sa konečne organizátori spamätali. Čile sa do programu asi nedostane, pretože príliš urazila ASO. Argentína už nemala čo ponúknuť a Bolívia je nepríjemnou spomienkou na to, ako rally vypadať nemá.
Po rokoch siahli orgas na pravú púšť, bez naháňania sa za jalovými kilometrami, ktorých súčtom ohúria publikum. A musel to byť radikálny rez medzi akcionármi ASO: Dakar 2019 bude mať „iba“ 10 súťažných etáp a jeden oddychový deň, celkovo bude merať 5.000km a z toho 3.000km špeciálok. Na pohľad sranda, lenže okolo 70% bude tvoriť piesok a duny!!! Ten, kto duny jazdil, vie o čom píšem. Okrem divokej orientácie čaká na účastníkov riadne peklo. Duny v Peru sú obrovské, komplikované a so strmými záveternými hranami.
Video: Official Teaser - Dakar 2019
Ak k tomu prirátame teplo (lebo Peru je dosť na severe južnej pologule, čiže blízko rovníku), tak bude prejazd dunových polí očistcom na zemi. Trate sú sústredené relatívne na malom priestore, v juhozápadnej časti krajiny. Tá poskytuje dostatok púští s dunovými poľami, s vyprahnutou krajinou, s vyschnutými riečiskami aj s vysokými horami. Toto všetko púštna rally potrebuje. Ak k tomu pripočítame ťažkú navigáciu, bude zrejme Dakar 2019 napínavý od začiatku do konca. Bude rozhodovať technika, neskutočná kondícia, poctivá navigácia aj šťastie.
Vzhľadom k nádielke ostrých kilometrov, teda cca 300km na deň, sú trate už úplne koncipované pre novú generáciu motoriek. Nemám na mysli objem 450cm ako taký. Ten v podstate kopíroval ťažké motorky s motokrosovým motorom. Úplne nová generácia strojov sa od roku 2018 dostala výkonom pred ostré motokrosové špeciály, suchou váhou ich takmer atakuje a ovládateľnosť sa im približuje. Pritom stabilita vo vysokých rýchlostiach zostala, neuveriteľné.
Peruánsky piesok je na pohľad úplná sviňa, niečo medzi Záhorím a Senegalom. Ťažko čitateľné hrany a jamy, podobné ako servíruje v Afrike Tunisko, okorenia pretekárom jazdu. Plný plyn, výborný podvozok a predvídanie asi rozhodnú o umiestnení v jednotlivých etapách.
Bude zaujímavé sledovať našich dvoch účastníkov. Števo Svitko piesok miluje, no duny Peru sú zradné. Mohol sa o tom presvedčiť pri dvoch nekontrolovaných skokoch za dunu, kde sa problematicky určovalo miesto zlomu.
Štýl Ivana Jakeša, ako poriadneho motokrosára, tiež vyhovuje jazde v piesku a v dunách. Otázkou zostáva, nakoľko 45-ročný jazdec dokáže konkurovať nabúšenej omladine s množstvom najazdených rally kilometrov ročne.
Števo bude sedlať najnovší model KTM 450 Rally Replica, Ivan ten predošlý, ale tiež so striekačkou. Štefan sa facebooku vyjadril, že je neuveriteľné, kam sa zase KTM v konštrukcii motorky pohla. Stroj je opäť ľahší, ovládateľnejší, stále v rýchlostiach stabilný a výkonnejší. Motor točí o viac ako 2.000ot/min ako bývalý karburátorový a o 300ot/min viac ako predošlá striekačka. Výsledkom je podstatne vyšší výkon, no predpokladaná výdrž sa znížila zo 400-600mth na asi polovicu, prípadne ešte menej. Vývoj zastaviť nejde a aj tak považujem za zázrak, že moderné motory toto trápenie až po obmedzovač vydržia a nerozsypú sa po 5 minútach jazdy.
Po rokoch sa fanúšikovia opäť tešia na Dakar. Situácia vyzerá, že konečne prestanú klesať počty prihlásených a Peru môže znamenať zvrat v smerovaní rally. Či to tak bude naozaj, musíme počkať do januára 2019.
Pridané: 19.11.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2019:
| Seriál článkov: Dakar 2019 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Slováci na Dakare 2019 - haro007
- Dakar 2019 - Barreda vyhráva prvú etapu, naši bezpečne v cieli 16. Svitko, 34. Jakeš - Lima - Pisco - Awia
- Dakar 2019 - 8. etapa - Smolna etapa Svitko mal nehodu, Jakeš končí, Brabca sklamal motor - San Juan de Marcona - Pisco - Awia
- Dakar 2019 - Barreda v 3 etape končí, Svitko v TOP10 a Quintanilla ide do čela celkového poradia - San Juan de Marcona - Arequipa - Awia
- Dakar 2019 - 2. etapa vyhráva Walkner, Svitko 14-ty, Jakeš este nie je v cieli - Pisco - San Juan de Marcona - Awia
- Dakar 2019 - 6. etapu vyhráva Quintanilla a ide znovu do vedenia, Svitko sa posúva skvelou jazdou na 8-me miesto - Arequipa - San Juan de Marcona - Awia
- Dakar 2018 - 40. ročník štartuje už v sobotu 6. 1. 2018 - Redakcia
- Vydaril sa Dakar 2019? - haro007
- Dakar 2019 - Svitko opäť v TOP10 a zlešuje aj celkové poradie, Brabec novým lídrom - 4. etapa - Arequipa - Moquegua - Awia
- Dakar 2019 - 7. etapu vyhráva Sunderland, Brabec ide znovu do čela celkového poradia, Svitko udržal 8. miesto - San Juan de Marcona - San Juan de Marcona - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!