Anketa:
Sever, východ, západ, juh...
ZdieľaťPridané: 18.10.2005 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 32685 [Mototuristika - Slovensko - Výlet]
V sezóne 2005 sa mi podarilo navštíviť štyri najodľahlejšie body Slovenska.
Najvýchodnejšia obec – Nová Sedlica
Okolie Novej Sedlice ponúka odľahlé a opustené miesta, ktoré majú silnú atmosféru. Ja som ich navštívil v spoločnosti Awiovcov začiatkom apríla, kde-tu ešte ležali zvyšky snehu a stromy boli stále holé. Odporúčam skvelú endurocestu z Uble do Uliča, alebo od Príslopu k vodnej nádrži Starina.
Z Novej Sedlice pokračuje turistický chodník na miesto, kde sa stretávajú hranice troch štátov – Slovenska, Poľska a Ukrajiny.
![]() |
Nová Sedlica – najvýchodnejšia obec SR |
Najzápadnejšie miesto – rieka Morava
Aby si sa dostal na najzápadnejšie miesto SR, paradoxne musíš prejsť cez slovenský hraničný prechod v Záhorskej Vsi. Za ním sa stáča Morava, cez ktorú premáva kompa do Rakúska. V strede rieky je hranica.
![]() |
Záhorská Ves – stromy v pozadí sú už v Rakúsku |
Najsevernejší bod – cesta do Poľska
Oravská Polhora je oficiálne najsevernejšie mesto SR, ale na sever ešte pokračuje cesta, na ktorú je zákaz vjazdu. Využívajú ju drevorubači na zvoz dreva a tomu zodpovedá aj jej stav. Po približne dvadsiatich kilometroch za mestom narazíš na neoficiálny prechod do Poľska. Najsevernejšie miesto SR sa nachádza o zopár stoviek metrov vyššie, po ľavej strane v kopci Beskydok.
![]() |
Oravská Polhora – najsevernejšie mesto SR |
Najjužnejšia obec – Patince
Kúpeľné mesto Patince leží asi 11 km východne od Komárna. Kúsok pred ním sa dá zísť dole z cesty až k brehu Dunaja, v ktorého strede leží najjužnejšie miesto SR. V dobe, keď som tam bol ja, bola vysoká hladina, takže som to pozoroval iba z cesty.
![]() |
Patince – najjužnejšie mesto SR |
Pridané: 18.10.2005 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Krížom-krážom po Slovensku na CB500X - Awia
- Cesta na ďaleký východ - Awia
- Poznávací cesta po krajích Slovenska 2005 - Zdenek
- Čester TéTé, Tučná Berta (MT-01) a Trip po Slovensku (2747 kilometrov) - ChesterTT
- Protestná jazda motorkárov na diaľniciach - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!