Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (10095)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ukrajinské poloniny - Africa Twin XRV750 1990 vs. CRF1000L 2019 1/3

Pridané: 05.10.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia

Vyrazili sme na pár dní na Ukrajinu, pozrieť staré známe ale aj nové miesta, hlavne offroad so spaním na divoko. Také to pravé dobrodružstvo a popri tom sme sa pozreli na zúbok prvej a poslednej generácii Africa Twin.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Kamera: janciii, D4v1d
Hudba: Aakash Gandhi - Eyes of Glory

Ako možno viete v roku 2017 sme zobrali dve Afriky na Saharu do Tuniska a vtedy sme otestovali možnosti Africa Twin priamo v Afrike. Okrem iného sme porovnali manuál verzus automat.

14.11.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 90994 [Mototuristika - Afrika - Cestopis]

Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure končí

Keď Sahara leží Honde Africa Twin pri nohách... - Náš dobrodružný trip Na Afrikách do Afriky prišiel do svojho cieľa. Ak ste nás sledovali máte približnú predstavu čo sme videli ale hlavne kam až sme sa s Afrikami dostali. Motorky si počínali skvele a do Afriky a na Saharu zapadli na jednotku. Máme množstvo materiálu, fotiek a videí. V LIVE sledovaní kvalita fotiek nebola najlepšia, pretože boli problémy so signálom...

Africa Twin je dnes po viac ako 30-tich rokoch existencie už legenda. Pozreli sme sa na ňu očami modernej doby a to aj na pôvodnú XRV750 z roku 1990 tak aj na novú CRF1000L Adventure Sports 2019. Obe sme zobrali do Ukrajinských hôr, striedali sme sa v ich sedle a natočili toto video.

Video: Test Honda Africa Twin vtedy a dnes XRV750 1990 vs. CRF1000 2019 na Ukrajine

Stará dáma - XRV750 Africa Twin 1990 - RD 04:

Keď takto jazdíte a striedate si tie motorky tak pekne zistíte všetky tie rozdiely. Začnem dámou XRV750 a treba povedať, že keďže má svoj vek tak niektoré jej jazdné vlastnosti sú ovplyvnené aj opotrebovaním komponentov. Napríklad posed bol pomerne nízky, podľa technických údajov by malo byť sedlo vyššie. Toto som pripísal unaveným pružinám no vďaka tomu som z XRV pohodlne dosiahol oboma nohami na zem. Keď sme pri posede tu som si všimol ostrejší uhol kolien a tiež riaditka, ktoré sú užšie ako sme dnes zvyknutý. Ďalšia vec bola páčka spojky, na jej stlačenie bolo potrebné pomerne dosť sily. Tu mohol byť problém v lanku, možno by potrebovlo trochu namazať alebo vymeniť. :-)

Stará dáma - XRV750 Africa Twin 1990 - RD 04 - Ukrajinské poloniny - XRV750 1990 vs. CRF1000L 2019

Rozdiely si všimneš samozrejme aj v motore. Na jednej strane má stará Africa nezameniteľný zvuk motora a je len fajn, že aj tá nová sa ho snaží napodobniť. To si vypočuj vo videu. Vidlicový dvojvalec 750-tky poskytuje 58.8 koní a krútiak 62.7 Nm čo na dnešné pomery nevyzerá nijako ohurujúco. Pravdou ale je, že keď sa túlaš po Ukrajinských cestách tak nepocítiš žiadny výkonový deficit. Cesty rozbitné, kľučkuješ pomedzi diery a mláky a rýchlosť jazdy je okolo 100 km/h. Samozrejme XRV zvláda v pohode aj diaľničnú 130-tku takže to pre cestovateľa nie je problém. V teréne oceníš skvelý ťah motora a hlavne jeho neuveriteľnú schopnosť ťahať v nízkych otáčkach a to aj na hranici zdochnutia. Naozaj toto ma Africa úplne skvelé, keď sa dostaneš do úzkych, ten motor ťahá a nie a nie zdochnúť, čo jazdec vždy ocení, a vďaka tomu ťa XRV vytiahne z problémov. V technických pasážach sa teda pekne dávkuje výkon na zadné koleso, ktoré zbytočne nehrabe napríklad v blate či vo výjazde.

Pohľad na hrebeň - Vrch Apecka (1490 m.n.m.) - Bod záujmu

No a potom je tu ešte podvozok. Ten má XRV fakt mäkký endurácky. Vďaka tomu žerie rozbité cesty ako nič. Je to pohodlné a jazdenie po menej kvalitných cestách je pre ňu malina. Podvozok má základné možnosti nastavenia, predná vidlica sa dá dofukovať. jeho limity objavíš keď sa posunieš z turistického offroad jazdenia do rýchlejšej športovejšej paľby. Tam už prestane stíhať a začneš objavovať dorazy alebo sem tam motorka trochu odskakuje. Znovu musím pripomenúť aj to že tento podvozok už 29 rokov makal takže to treba pri porovnaní brať tiež do úvahy.

Vrch Apetska (1512 m.n.m.) - Bod záujmu

XRV750 - Plusy a mínusy

skvelý ťah motora, neuveriteľná ochota nezdochnúť, rokmi overená spoľahlivosť a robustnosť užšie riaditka, ťažšie ovládanie spojky, ostrejší uhol kolena, mäkší podvozok pre športovú jazdu, pre niekoho nižší výkon motora

Na to že táto XRV750 má 29 rokov musím povedať, že na Ukrajine ukázala že koncept Africa Twin bol rozhodne trefa do čierneho. Tá motorka sa aj dnes môže hrdo postaviť svojim vtedajším aj novodobým konkurentom a kľudne s nimi môže vyraziť na cesty za dobrodružstvom. Všetky terény ktoré sme jazdili zvládala s prehľadom a absolútne bez problémov rovnako ako jej aktuálna verzia. Samozrejme jazda nebola tak komfortná, tiež výkon motora zaostával za CRF ale myslím že pre turistické využitie to nie je až také podstatné.

Mladá dáma - CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT 2019:

Nová CRF je už na pohľad väčšia motorka - obzvlášť táto Adventure Sports. Vysoké zdvihy, vysoká svetlá výška aj poloha sedla, pohodlnejší uhol kolien, širšie a asi aj dlhšie sedlo z nej robia pohodlnejšiu motorku aj pre dvojicu.

Mladá dáma - CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT 2019 - Ukrajinské poloniny - XRV750 1990 vs. CRF1000L 2019

Motor je stále dvojvalec, ale namiesto véčka je dnes radový. Čo je ale super že Honda si dala záležať aby charakter motora a aj zvuk sa čo najviac podobali na XRV. A to sa im rozhodne podarilo. Motor má dnes 95 koní ale stále aj mohutný krútiak 99 Nm čo znamená že je ochotný ťahať v celom rozsahu otáčok. Oproti predchodcovi je ale športovejší a dáva tej jazde aj viac šťavy a zábavy. Špecialitou novej Africa Twin je voliteľná automatická prevodovka DCT, ktorú sme mali aj na našom kúsku. Treba povedať, že automat znamená +10kg hmotnosti ale prináša obrovský komfort pri cestovaní bez potreby radiť. Kým to bude mať Honda voliteľné tak sa nie je načo sťažovať, komu automat nevonia ten siahne po manuále (a ešte ušetrí € aj kg :-) )

Nová CRF má dnes samozrejme už množstvo elektroniky, ktorá uľahčuje jazdcovi život. LED osvetlenie svieti neporovnateľne oproti starej dáme, brzdy stráži ABS, máme tu trakčnú a aj rôzne jazdné režimy, či režimy automatu. Pocitovo nová je športovejšia a to ako podvozkovo tak aj motoricky. Až pri presadaní som si uvedomil aj v teréne ten rozdiel výkonu, lebo na CRF som si neustále driftoval pri výjazdoch za zákrut (trakčná vypnutá) kým na XRV tam niekedy nebolo toľko "pary" alebo by si to pýtalo nižší kvalt. Na jednej strane to bola zábava, na druhej strane to neocenila moja zadná pneu TKC80 na ktorej som okúsal štuple :-) Podvozok mladej dámy je tiež niekde inde poskytuje oveľa lepšiu istotu aj na ceste a hlavne v teréne umožňuje CFR-ku rozgúľať rýchlejšie.

Pod vrchom Petros (2020 m n. m.) - Ukrajinské poloniny - XRV750 1990 vs. CRF1000L 2019

Keď som spomínal ten automat DCT tak toto je už asi miliónty krát čo som ho testoval. Mal som ho aj na Sahare aj na motokrosovej trati a stále platí že automat jazdu zjednodušuje aj v teréne, ničomu neprekáža a motorka s automatom vylezie všade tam kde manuál. Často krát je jazda s ním jednoduchšia ako s manuálom. Tentoraz som mal na CRF aj doplnkovú nožnú radičku a vďaka tomu som si užil športovú offroad jazdu ešte viac. Keď som chcel ísť svižne prepol som si režim čistý manuál a kopal si tam kvalty nohou bez spojky rýchlo ako s quickshifterom a plne pod mojou kontrolou.

CRF1000L - Plusy a mínusy

krásny zvuk motora pripomína starú Africu, väčšia a pohodlnejšia, perfektný podvozok ktorý zvláda aj športovú jazdu, voliteľný automat, elektronické systémy: ABS, trakčná, režimy vyššia hmotnosť (verzia Adv Sports a DCT), niekomu môže vadiť vysoké sedlo

Nová CRF má kopu výhod, je väčšia, pohodlnejšia, silnejšia s lepším podvozkom... atď. Mohol by som pokračovať, ale. Toto porovnanie ukázalo ako skvele dokázala Honda postaviť tento model pred viac ako 30-timi rokmi. To čo sa začalo stavbou motorky na Dakar, pokračovali tým, že Africa Twin na Dakare viacnásobne zvíťazila, aby sa potom dostala k nám bežným smrteľníkom. Aj dnes je XRV solídnym robustným adventure bikom a týmto vzdávam hold obom týmto motorkám.

Vyhliadka nad Volovcom - Bod záujmu

Kde sme jazdili:

Cieľ bol jasný za čo najkratší čas prejsť čo najviac miest, hlavne offroad. Na Ukrajine sme neboli prvý krát takže mnohé miesta sme poznali ale pridali aj niečo nové.

Hranicu prechádzame v nedeľu večer aby sme ušetrili čas. V noci sa presúvame na overené miesto na kemp Kemp miesto Polyana kde sa dá dostať mimo hlavných ciest. Tu však Fero dostáva defekt na zadné koleso. Došiel to na defekte s tým že do opravy sa pustíme ráno.

Kemp miesto Polyana - Bod záujmu

Ráno opravujeme defekt - museli sme so starej duše vyrobiť aj nový protektor špicov - pretože ten starý to včera rozomlelo. Potom už veselo vyrážame na známu poloninu Boržava s krátkou zastávkou nad sedlom Volovec. Boržava sa výrazne pomenila. Jazdí tu mnostvo domácich tereniakov a vozia ľudí hore po hrebeni. Už to niesu cestičky od peších v čučoriedkach. Príroda je však stále krásna vybehli sme na Vrch Hymba (1491 m), Boržava a Hora Veliky vrch (1598 m), Boržava

Hora Magura - Bod záujmu

Panorámy z Boržavy:

Panoráma: Sedlo pred Velikym vrchom - Boržava - Bod záujmu

Panoráma: Hora Veliky verch, Boržava - Bod záujmu

Hora Magura - Bod záujmu

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Pokračovanie cestopisu, video od Dávida, miesta ktoré sme navštívili a technické parametre.