Anketa:
Preteky v šprinte 1996
ZdieľaťPridané: 28.02.2020 Autor: gilbert
Čitatelia: 3412 [História]
V sezóne 1996 som sa teda pokúsil o stretnutie s redaktormi Moto!fanu. V Druhom čísle spomínaného titulu v tej sezóne bol zverejnený kalendár motorkárskych zrazov a pretekov v šprinte. Zaujala ma prvotná informácia o zraze, ktorý sa mal udiať 30.8. -1.9. v Cinobani v rekreačnom stredisku LOVINKA. Táto informácia ma nadmieru potešila.
Priznám sa tieto Junior Story nie sú moja obľúbená časová kategória, no napriek tomu by som rád priblížil dianie v roku 1996. Ako som naznačil minule snažil som sa o spoluprácu s viacerými redakciami nevynímajúc ani zahraničné. Keď som sa zúčastnil supermota v Kameňolome pod Pezinskou Babou, bola to jerdnorázovka pre Rakúšanov cez istého Chorvata žijúceho vo Viedni. To je ale iná story.
V sezóne 1996 som sa teda pokúsil o stretnutie s redaktormi Moto!fanu. V Druhom čísle spomínaného titulu v tej sezóne bol zverejnený kalendár motorkárskych zrazov a pretekov v šprinte. Zaujala ma prvotná informácia o zraze, ktorý sa mal udiať 30.8. -1.9. v Cinobani v rekreačnom stredisku LOVINKA. Táto informácia ma nadmieru potešila. Lovinka bola vlastne podniková chata Stredoslovenských sklární, ktoré vtedy fungovali v Poltári, Zlatne, Málinci, Utekáči a v Katarinskej Hute. Stavala sa v druhej polovici 70-tych rokov minulého storočia. Toto údolie bolo na druhej strane Kokúša a spomínal som ho v článku "Spomienky na moje pionierkové začiatky". Nachádzalo sa tu viacero chát. Najstaršia bola "chata Hutnícka" a patrila sklárňam v Hute. Novšia bola "chata Mašiarska" na ktorej stavbu si z detstva pamätám. Niekde medzi pastvinami boli aj malé chaty patriace poľovníkom, či súkromníkom. Keďže stará "hutnícka chata" bola naozaj stará, možno z obdobia prvej ČSR, už to nestačilo a preto bola teda vybudovaná Lovinka.
V pamäti mám, že keď som už bol starší tak v Lovinke boli organizované Malé oblastné festivaly mládeže pod taktovkou bývalého ČSZM, neskoršie SZM (československý a slovenský zväz mládeže). Vtedy po dedine behalo naozaj veľa všelijakých motoriek a areál Lovinky bol nimi a stanmi prepchatý. Zúčastnil som sa tam viacerých festivalov, no v pamäti mi zostal ten, na ktorom vystupovali vtedajšie popredné skupiny a speváci. Vystupoval Modus a Marika Gombitová tam lietala po pódiu ako "naspeedovaná". Bolo to ešte pred tým ako ochrunula. Vystupoval Karel Zich, Lenka Filipová, ako sprievodné skupiny vystúpila skupina ERB z Lučenca (neskoršie sa premenovali na Galaxia). Mihla sa tam skupina TRT z Fiľakova. Toto bol hlavný večerný program. Cez deň samozrejme vystupovali aj Pionieri a Zväzáci v uniformách a folklóristi. Tieto festivaly boli vlastne predskokanmi motorkárskych zrazov ako som ich vnímal ja. Obec tam (v Lovinke) aj začala budovať amfiteáter, no vtedy som ho nezažil a po rokoch to bola už len ruina. V Tomto komornom rekreačnom stredisku som sa zúčastnil niektorých svadieb a samozrejme okolo roku 1993 sme tam mali stretávku absolventov ZDŠ Cinobaňa.
A teraz k problému:
Už na našej stretávke Lovinku obhospodaroval jeden maník, ktorý si myslel, že keď jeho strýko je prezident (M. Kováč) môže si dovoliť všetko. Neustále bral nedopité poháriky a pred polnocou už bol riadne nadratý a agresívny. Vzhľadom na tieto skutočnosti a určite aj osobná skúsenosť v tomto duchu zohrala rolu u J. Saxona a preto "Marek750" toto podujatie v Lovinke bolo zrušené a nahradené lokalitou Látky-Prašivá. Nepamätám si presne ale s Kalinovom (šprint) sa počítalo už v prvom prípade, no to kalendár podujatí na rok 1996 neuvádzal.
Prvým šprintom, ktorý bol spomenutý v kalendári bol pretek v Patrizánskom. Že tam bol zraz spomenuli páni Rafay a Masničák v čísle 6/1996 v Moto!fane, no spomínali ho v súvislostiach so zaujímavými kapotážami na MZ (MIRIVE) a Jawy 350. V tomto čísle sa ale prioritne venovali Moto!fan zrazu v Manínskej tiesňave, ktorý ale, paradoxne, v kalendári spomenutý nebol, zato reklama naň bola vo viacerých výtlačkoch ich časopisu. Na programe bola spanilá jazda a ako sprievodný program aj motocross vo Sverepci. Na tomto zraze bol aj šprint na letisku Horný Hričov v štyroch kubatúrach (350, 500(550), do 750 a nad 750 ccm). Maximálku 187 km/h údajne dosiahol p. Majerník, no výsledky ostatných v článku zverejnené neboli.
V oficiálnom kalendári po zraze a šprinte v Partizánskom boli uvedené ďalšie podujatia. Zrazy mali byť v Piešťanoch, Bojniciach a Trenčíne. Na týchto podujatiach šprint plánovaný nebol. Príspevky o ich existencii v Moto!fane 7/1996 zachraňovali R. Novoveský, ktorý propagoval cestovnú kanceláriu Rondo-Moto a nebyť fotografie bojnického zámku a vedomosti z kalendára podujatí, nikdy by som si nedal do kopy info o tomto zraze. Ďalšou zmienkou bola reportáž zo zrazu v Trenčíne od P. Kolibára táto bola k veci a bol spomenutý aj šprint. Podobne ako v iných príspevkoch ale žiadne výsledky podané neboli, len maximálka 219 km/h a Kawasaki 1100 ZR.
V tomto výtlačku 7/1996 bola aj zmienka o zraze na Kysuciach v Čadci spolu aj so šprintom, ktorý bol v Starej Bystrici. Tu kupodivu boli zverejnené aj výsledky šprintu.
A 350 ccm:
1) M. Strýček – Aprilia 125 Rally – 113 km/h
2) I. Komoráš - Aprilia 125 Rally – 111 km/h
3) R. Šperka – Gilera 125 – 108 km/h
B 500 ccm + chopper + enduro 750:
1) P. Szilárd – Honda CB1 – 151 km/h
2) V. Šubert – Kawasaki GPZ 500S – 145 km/h
3) R. Jaroš st. - Yamaha XTZ 750 – 140 km/h
C do 750 ccm:
1) T. Belák – Honda CBR 600F – 183 km/h
2) P. Jančovič – Honda CBR 600F – 182 km/h
3) P. Krajčí Honda VFR 750F – 180 km/h
D nad 750 ccm:
1) U. Palčo – Kawasaki ZZ-R 1100 – 206 km/h
2) Ľ. Kangyar Yamaha FZR 1000 – 201 km/h
3) R. Jaroš ml. - Honda CBR 900RR – 199 km/h
Kalendár pokračoval zrazmi v Štúrove a Košiciach, no nedokážem ale potvrdiť ich realizáciu, pretože nikde v dobovej tlači o nich nebola zmienka a činovníci SMF na moje dotazy dodnes nezareágovali.
Šprint pokračoval potom v Leviciach, Púchove a Žiline. Levickému zrazu sa venovali aj redaktori z Moto!fanu, no ostatným nie. Čo bolo ale príjemné, boli uverejnené výsledky zo šprintu v Čadci, v Leviciach a v Púchove.
Ako som naznačil šprint v Kalinove bol mnou v predošlom článku spomenutý. V MOTO!fane číslo 10/1996, teda na záver sezóny boli zverejnené výsledky zo šprintov v Žiline, Pribete, Liptovskom Mikuláši a v Kalinove. Informácia z Kalinova bola ale prezentovaná ako šprint na Látkach-Prašivej. Nakoniec v tomto výtlačku bolo aj celkové poradie v tejto sezóne.
Snažil som sa znovu naladiť nostalgické spomienky na dobu, keď Jawa bola stále aj naša značka a napriek svojej dávno prekonanej koncepcii motora bola najpoužívanejšou značkou v Čechách a na Slovensku. Dnes sú už tieto motorky vzácnymi exemplármi a čoskoro sa budú hrdiť tým, že sú to veterány a vlastne jediné stroje, ktorým hovorím Československé. Nedokážem ale akceptovať, ako som už spomenul viackrát, že očami českých motorkárov sú od istého momentu len české. Na spestrenie som do galérie pridal niekoľko reklamných fotografií z tej doby, ako aj niektoré stroje skôr vyrobené o ktorých sme mnohí len snívali, keď sme ich videli na farebných fotografiách.
Gilbert
Pridané: 28.02.2020 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- Pionier dragster
- Jarné prázdniny... Jánska dolina... Vodopád Šuštiačka
- Jarné prázdniny - Jánska dolina a Stanišovská jaskyňa
- Jarné prázdniny - prvýkrát bez snehu, no na dvoch kolesách
- ... zobraz všetky články od tohto autora