ISSN 1336-6491 | Online: 2345 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29796
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17611)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12185)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako som „starkú - K. T. Marku“ dostal do iného stavu

 Zdieľať

Pridané: 04.01.2006 Autor: jojo11
Čitatelia: 17242 [Vaše stroje - Moja motorka]

Začala neskorá jeseň – zima 2003. Ako obvykle mi priniesla očakávaný „absťák“ – tento krát v podobe žiadostivosti po „ľahkej“ až ľahučkej mašine. Predchádzajúce roky boli podobné avšak v inej kubatúre. Šialené surfovanie po internete – a je tu.

Ah aká len bola moja milá „K. T. Maruška“, keď som ju kúpil. KTM 250 EXC ako lusk. Rok 1995 (4). Bola ostýchavá – plachá, ale dala sa naštartovať – poškrabkaním. Pôvodom „Rakúšanka“ ale priviezli mi ju z Talianska. Predné tlmiče „deravé“ - tiekli ako sito. Výfuková prívera „vylágrovaná“, prefukové kanály veru neovládala – mali dovolenku. Kyvka pružná asi tak ako gymnastka z vyskočenou platničkou. Filter nasiaknutý ako hnojisko, každá skrutka, ako bola tak iná atď, proste paráda...

Tak som sa do nej teda dal. Všetko rozobrať a vyčistiť. Pri rozoberaní radšej všetko fotím. Kedysi som si demontáž nahrával na kameru (to som robil prvú YAMAHU 660 TENERE). No ak som chcel z videa dostať nejaký detail, pre zachytenie toho pravého okamihu mi nepomohli ani oči z jastraba. Rozoberanie ide síce rýchlo, ale nasleduje „pucovanie“. Možno sa niekomu bude zdať že „no čo!“ – ale ak chcem slečnu „K. T. Marku“ riadne očistiť, tak miniem „galón“ technického benzínu a všakovakých iných „smradľavých puchov“ ako Trichlór a pod. Už som rozmýšľal aj o tom, že by sa mi „externe na dohodu“ hodil nejaký kvalifikovaný „fetoš“ , ale potom som od toho upustil.

Mám ako-tak vypucované a nasleduje zbavenie náterov (mejkapu) – buď „pieskovanie“ alebo „šmirgľovačka. Už radšej – čo sa dá opieskovávam, je to lacnejšie, rýchlejšie, menej sa narobím a nemusím dýchať prach. Horšie je to zo zájdenými kovovými časťami, ktoré chcem vyčistiť prípadne vyleštiť. Tu nastupuje drôtený kotúč (lacná akupunktúra - drôty pozapichované po celom tele, vlastne ani taká lacná nie je, lebo „draťáky“ sú drahé). Potom leštenie. Chronický „perfekcionista“ sa môže zodrať – hlavne ak sú na predmetných častiach nejaké ryhy a pod. Zabrusujem, leštím (nadávam a pijem pivo). Potom nasleduje očista – nie motorky – vlastného tela. Po brúsnej paste a prachu z leštiaceho kotúča sa umývam kartáčom s jarou (alebo Novou Jarou?, ešte novšou, najnovšou, vynachválenou v reklame) – inšie nezaberá. Zapchatý nos (aj keď používam masku s filtrom) zdá sa nejde prevŕtať možno ani vídiovým vrtákom – ale dýchať musím.

Po pucovačke zistím väčšinou „neuspokojivý stav“. A tak nadávam čo som to zas domov „doteperil“. Pokiaľ by ste vedeli nejaké nové nadávky, budem vám vďačný – všetky sa mi minuli, tak sa trápne opakujem. Čas beží – nemoc zvaná „chronická moto-cyklo-tilitída“ a zimný „absťák“ urobia svoje. Pomaly sa ukľudním, spočítam drobné a ide sa ďalej. Čo treba objednávam (prívera , ložiská, guferá... – ah Bože... ďalej radšej nepočítam...). A to sa to opakuje. Lakujem alebo dávam lakovať diely, leštím kanály, vyrábam tesnenia, na PC kreslím vadné diely pre sústruh, vymýšľam polepy.... fidlikám a skladám (niekedy uspokojivo prikúkam, inokedy nadávam a zasa pijem pivo). Dopredu ma ženie očakávanie „ohromného nezvládnuteľného výkonu neuveriteľne dokonalého stroja“ – proste čosi ako delo „tlstá Betra“ z I. svetovej. Ako hovorím - „chronická moto-cyklo-tilitída“ – zhoršuje sa to pán doktor.
Nakoniec z toho predsa niečo stvorím – nikdy nie síce to, o čom som sníval, ale nie je to až také zlé. Na posúdenie páni sudcovia niekoľko fotiek.

 Motor
Motor

Takto som napríklad prehnal „očistcom“ motor . Nič moc - viem, ale voči predoperačnému stavu je to mládenec. Keď som mu „osolil“ – „šľahal oheň a dym zo zeme“ (samozrejme kecám, ale keď nie oheň, tak prach určite – bolo prašno...)

 Kostra
Kostra

„Obesený“ rám s motorom... tu už bolo veselšie (ani jari som toľko neminul).

 Kolieska
Kolieska

Tuto už aj kolieska (samozrejme vyleštené, z novými plášťami (ďakujem chlapci z „Matadorky“ že ste mi spravili cenu). Výfuk odkarbónovaný – novo vystlaný... Reťaz novučičká, filtrík , hadičky, gumičky, šróbiky... nové.

 Celok
Celok

Foto po viacerých jazdách...

 Celok
Celok

A to je všetko. Len tak mimochodom - nikdy nerobím motorky na „kšeft“ ale pre radosť. Je to mánia , či úchylka? Hovorte tomu ako chcete, lebo toľko peňazí a času čo do takej mašiny dám, sa mi nikdy nemôže vrátiť – ani to neočakávam. Myslím asi tak: nie je tá moja „chronická moto-cyklo-tilitída“ až taká najhoršia choroba. Mať tak napríklad „automatovú –hádzačku - štrngačku“ by mohlo byť horšie aj drahšie. Tak len toľko moji milí. Čau.

09. 12. 2005

PS:

Ak sa Vám môj článok nepáčil, za to sčasti môže člen MOTORIDE: duggo, ktorý ma k tomu postrčil. Týmto ťa duggo pozdravujem. A ak dokonca škodoradostne hľadáte gramatické chyby - za to nemôžem ja, ale Ľudo Štúr. Ja som gramatiku prissámvačku nevymyslel!

Pridané: 04.01.2006 Autor: jojo11 Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »