Anketa:
Čo mi dáva moja kozenka - KTM EXC200
ZdieľaťPridané: 25.03.2014 Autor: Landal
Čitatelia: 6618 [Vaše stroje - Moja motorka]
EXC200 je u mňa už skoro 5 mesiacov. Padla do toho zima aj obdobie bez tréningov kvôli zdravotným problémom, ale už sa dá hodnotiť. Tak hodnoťme.
Seriál článkov - Rally Albania 2014:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Rally Albania 2014 | Nasledujúci
Éikscéčku som bral ako tréningovú motorku pre jazdu na trati. Tá je (okrem iného) špecifická svojou fyzickou náročnosťou a bez tohto tréningu by príprava na rally zďaleka nebola kompletná. Druhým dôvodom bol tréning technickej stránky jazdy, skoky a podobne. Názory na tento krok boli samozrejme rôzne (Viď diskusia) a ani ja som nevedel, či to prinesie želaný efekt. V oblasti motokrosu nemám žiadne súťažné ambície, preto aj mašina je vyťažená v hobby režime. Toto jej zároveň uhol pohľadu, cez ktorý treba vnímať moje hodnotenia.
Je to nervózne, hravé, ľahké a ide to hneď na zadné – čo je to? Ostré 2T enduro. Pre jazdca zvyknutého na mastodonty je to obrovský rozdiel. Na motorke fakt nič nie je! Nič čo by sa mohlo odlomiť, čo by držalo blato a ťažko sa vapkovalo. Ku všetkému je prístup a údržba je veľmi jednoduchá.
![]() |
Váha je základná veličina, od ktorej sa mnohé odvíja. Pocitovo sa zdá, ako keby na tej ľahkej kozenke platila iná fyzika než na elcéštvorke. Samozrejme to tak nie je, ale hodnoty, ktoré sa do vzorcov dosadzujú, sú úplne iné.
Zásadný problém pri učení sa je samozrejme psychika. S rally som začal po tridsiatke a to už je problém učiť sa nové veci a prekonávať strach. Na ľahkej motorke to ale ide oveľa ľahšie. Jednoducho je jasne cítiť, že tu si môžem dovoliť oveľa viac. Vďaka menšej váhe sa tu pracuje s oveľa menšími kinetickým energiami. Zároveň podvozok je úplne inak dimenzovaný a to tiež pomáha pocitu „sucha a bezpečia“. Počas dvoch tréningov na EXC som v oblasti skokov urobil väčší pokrok, ako na LC4 doteraz.
![]() |
Prejazd priečnych nerovností je klasický problém. Väčšinovo je správne riešenie „stupačky+plyn+predok hore“. A opäť - váha a ostrosť EXC mi umožnili toto oveľa lepšie a rýchlejšie pochopiť, než by bolo možné na ťažkej motorke. Zalomenie moto do tobogánu, resp. drážky, síce nie je typické pre rally, ale patrí to do výbavy jazdca. EXC je na to ideálny tréningový stroj.
Pri vybehnutí mimo trať sa ukazujú ďalšie rozdiely medzi „ľahkou a malou“ a „ťažkou a veľkou“. Malá má malú a inak tvarovanú nádrž, ktorá takému macovi ako som ja neumožňuje ju dobre oblapiť kolenami, čo zas veľmi dobré funguje na veľkej. Na malej je treba oblápať skôr členkami. V rally jazde sa jednoznačne prejavuje nervozita malej a jej jazdný prejav je menej istý a menej stabilný.
Samostatným bodom sú veci týkajúce sa dvojtaktu a pomeru váha/výkon. Ten dvojtakt ide urvať ruky. Záťaž, ktorej je telo vystavené pri jazde na EXC a LC4 je odhadom v pomere 2,5:1. Minimálna váha a prudký výkon v točkách spôsobujú, že stroj by bol najradšej stále na zadnom a v stúpaniach je makačka udržať sa na moto. Nemožnosť brzdenia motorom je zase náročnejšia na prácu s brzdami.
![]() |
Aby som to teda nejako rozumne zhrnul:
- Ľahké ostré enduro je skvelá vec, ktorá sa ťažkou motorkou nedá nijako nahradiť.
- Aj 200-ka má toľko výkonu, že 100 kilového chlapa povláči ako handrovú bábiku a som rád, že som nešiel do ničoho silnejšieho.
- Ľahký stroj ponúka jazdcovi oveľa lepšie východisko pre technické napredovanie, skúšanie a experimentovanie. Pomerne rýchlo sa dajú pochopiť niektoré základné fyzikálne vzorce, ktoré sa potom dajú rýchlejšie aplikovať na väčšej motorke (v porovnaní s tým, ak by som sa tieto vzorce snažil dostať do rúk hneď na tej veľkej).
- Pri hobby jazdení je stroj tohto typu veľmi nenáročný a ľahko sa udržiava. Bežné pády sú úplne zadarmo, lebo sa nemá čo doničiť.
- Fun-faktor prameniaci z bicyklovej váhy a bicyklovej ovládateľnosti je veľmi vysoký.
- Krása jazdy na kozenke sa prejaví až pri určitej úrovni „nasadenia“, takáto mašina nie je vôbec vhodná na nejaké prdkanie v sede. Poriadne nasadenie zároveň spôsobuje, že jazda je fyzicky naozaj náročná a je to ideálny „koncentrovaný“ fyzický tréning.
Po presadnutí na LC4 je to asi také, ako keď som voľakedy sadol z MB100 do Mazda626. LC4 je taká kultúrna a hladká, lepšie sa drží nohami, má lepší rally postoj za rajdami, príjemnejšie dávkovanie plynu, lepšie možnosti brzdenia, širšie sedlo, neporovnateľne lepšie správanie podvozku a držanie stopy pri terénoch blízkych rally. Zároveň viem lepšie aplikovať niektoré technické prvky, pretože som ich vďaka EXC naozaj pochopil. Toto všetko spôsobuje, že jazda na LC4 mi pripadá ľahšia ako pred EXC.
Po piatich mesiacoch som presvedčený, že to bolo správne rozhodnutie. Akurát mám eikscéčku stále radšej nie pre to, ako sa zlepšujem na elcéštvorke, ale pre ňu samú - pre jej veličenstvo "ľahkú kozenku".
![]() |
Pridané: 25.03.2014 Autor: Landal Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
KTM 200 EXC 2003:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | KTM |
Model: | 200 EXC |
Rok: | 2003 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 193 ccm |
Kompresný pomer: | 11.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 64.0 x 60.0 mm |
Palivový system: | karburátor(y) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 216 mm |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 102.4 kg |
Výška sedla: | 925 mm |
Svetlá výška: | 390 mm |
Objem nádrže: | 9 l |
- NOVÉ Porovnaj 'KTM 200 EXC' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'KTM 200 EXC' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'KTM 200 EXC 2003' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'KTM 200 EXC' na www.google.com
Seriál článkov - Rally Albania 2014:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Rally Albania 2014 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- KTM EXC enduro 2014 - V Kopernici sme vyskúšali endurá pre budúcu sezónu - Awia
- Yamaha YZ 125 verzus KTM 520 EXC verzus Beta ALP 200 - Ifk0
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Vyskúšali sme nové endurá KTM EXC 2015 v Domaniži - Awia
- KTM predstavuje v Les Comes nové endurá EXC 2017 - Awia
- Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 - Awia
- Test endúr KTM 2017, Les Comes, Španielsko - Awia
- Ako som „starkú - K. T. Marku“ dostal do iného stavu - jojo11
- Vyskúšali sme dvojtakty so vstrekovaním Husqvarna 2018 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!