Anketa:
SUZUKI RMZ 250 a KTM 690 Enduro a ich horské vlastnosti
ZdieľaťPridané: 15.06.2010 Autor: bedna
Čitatelia: 11985 [Vaše stroje - Moja motorka]
Porovnanie MX podvozku RMZ 250 a zmiešaného enduro-cestného podvozku KTM 690 Enduro.
Možno sa niekto zamyslí, že prečo to porovnávam, jedná sa o dve rozdielne mašiny, teda z pohľadu zasväteného. Ale u 90 % ľudí sú to proste obe terénky alebo krosy, a aj sem ich chodí hromada, tak po prečítaní sa možno ľahšie zorientujú. Druhý dôvod je, že teraz počas liečenia chrbtice mám čas špekulovať, tvrdé jazdy nerobím a dnes som si prebehol to isté na KTM a potom aj na RMZ. A tretí dôvod, na nech je to porovnané, však činžiak nespadne.
![]() |
Cesta pozýva |
Vozil som dnes relatívne hladké zvážnice, aj s hlbokými prasklinami vyplnenými lístím, hocikde kameň, haluz či strom, šikmo či kolmo, včera celý deň lialo, ale už aj jemne ofúklo. Takže niekde šmýkalo a pod lístím bolo úplne mokro. Chodil som aj žľaby, kde bolo od 30 do 50 cm lístia a v tom polená, ktoré nebolo vidieť. To vymyslel kamoš, moc ma to netešilo, nemôžem teraz nejako padať, lebo som neurologický maród. No a teda na čo som prišiel:
![]() |
Prestávečka |
Predná vidla RMZ žere s prehľadom to, čo KTM rozkope predok tak, že sa z toho dostanem len tak tak. Úplne až neporovnateľné je vstrebanie tvrdých prekážok ako šutre či stromy nad 15 cm priemeru. RMZ o tom nevie ani bez plynu, KTM treba predtým vrknúť a čím hrubšie je poleno, tým na KTM pomalší nájazd, lebo kopačka je to potom strašná. A to som naladil predok aj zadok na 3 z 27, aj kompresiu a aj rebound. Geometria je rozdielna tiež, KTM je dlhšia aspoň pocitovo, na vozíku ani nie, predok je nižší a zadné koleso je ďalej za jazdcom. A ,,detail" KTM je o 60 kg ťažšia.
![]() |
Jeden z vrcholov |
Toto všetko má výhody aj nevýhody. KTM je stabilná na rovných podkladoch s mäkkými prekážkami aj tvrdými pohyblivými vo vyšších rýchlostiach. Do kopca sa menej stavia, ale pri zaplynovaní jej skôr odpáli zadok, čiže horšie píše stopu podľa priania jazdca. V pasážach, kde treba ísť na plyne s pridvihnutím predku pre tvrdé prekážky a pozdĺžne ryhy vyplnené kamením, lístím a haluzami, a kde treba presne viesť motorku sa rozdiel medzi týmito mašinami totálne zviditeľní. Ďaleký zadok, vyššia váha a brutálny motor vám ľahko odtrhne zadok, keď by ste skôr uvítali dvihnutie predka, zrovnávanie plynom je bezproblémové od 4 tis otáčok vyššie, pod tieto otáčky to chce citlivú prácu aj so spojkou, lebo bez nej je motor na spodku kúsavý, nedynamický. Alebo podradiť, čo nemusí byť vždy možné. Ale hore ide ako krava, medzi 5-7 tis je to strašná fréza, z nového drapáku máte za dve hodiny mrzáka bez hrán a s ryhami.
![]() |
Motoraj rally 2009 |
RMZ je 250 a aj keď je to MX stroj, ktorý by nemal mať dynamický spodok, tak ona ho má. Ale človek tam nejazdí, lebo tento motor je hodvábny v stredných aj vysokých otáčkach a aj na blate sa to dá dávkovať, spojenie ruka a grip drapáku je tak veľmi dávkovateľné, že to stále obdivujem a strašne sa v tom vyžívam. Aj v lese sa dá vytočiť ,,plný kotel“ aj 4 aj 5 a tá potvorka to stále píše tak ako to ja chcem. V spojení s všetkožerúcou prednou vidlou je aj horské enduro normálna balada. Hodvábny neznamená slabý, znamená dávkovateľný, plynulý a to aj pri ubratí. Ale na tejto motorke uberať netreba. Cez všetko len prebehne. V točkách je to ostré ako japonský meč, ale veľmi čitateľné. Dobrzdenie do zákruty je vzhľadom na 60 kg rozdiel tiež veľmi rozdielné.
O čo sa jedná pri KTM som zistil na hladkých cestných gumách. Motor je neuveriteľne zábavný, núti vás jazdiť nad 5 tis. otáčok, ja ho vrtím až do skoro 8000, skoro podraďujem, pýta sa to na zadné, chce to utrhnúť zadok a v zákrute vám ho dvojka a aj trojka v pohode utrhne. Ak ste to chceli je to zábava a ak nie tak je to problém. Previezť sa pár krát po tej istej trase znamená vidieť pohoršené tváre, lebo motor v točkách krásne buráca, zrýchľovanie je očividné a aj odlepovanie predku od zeme.
![]() |
Aj v zime sa treba voziť, lepšie ale na hrotoch |
![]() |
Búre - piesok, duny, tu sú rozdiely obrovské |
![]() |
Karpatské žľaby |
![]() |
z Búrú sú múj tata i deda. |
Plusy a mínusy RMZ
Váha, tlmiče, geometria, elastický a pritom ostrý motor | v lese to dosť reve, vlastne to strašne reve, nemá špz a svetlo, čiže presuny po asfalte na vlastné riziko |
Plusy a mínusy KTM
pevný rám, brutálny motor od 5000 ot., špz, svetlo, prestížna značka, stabilita vo vyšších rýchlostiach, použitie i na ceste a to veľmi hravé, dobrá rally motorka, zábavná asfaltová motorka | v príručke píšu, že nie je určená do ťažkého terénu a na závodné použitie. Majú pravdu a teda mínusy sú: tvrdá predná vidla aj zadok, dlhá geometria pre šmykľavý terén, váha (ale na parametre motorky je špičková), kúsavý spodok, v teréne ťažko využiteľný vrch, sprevodovanie skôr cestné (do terénu som menil kolečko z 15 na 13 zubové), fakt až blbo malý rajd |
Zhrnutie: Na ostré zvezenie sú ostré stroje. KTM je výborný univerzál. Možno lepšia je Husqvarna TE610 a úplne určite TE510. Tiež s ŠPZ. Ale dobrá správa je, že aj ostré draky sa dajú dať na čísla a to aj 2T aj 4T od KTM a aj Husky. Môj typ do budúcna, ak sa dám dokopy zdravotne, bude Husqvarna WR300, dvojtaktná enduro, beštia s špz. Univerzály už viac nechcem, lebo do terénu nechodím príležitostne, som tam ako doma, či prší, či je pekne, či som zdravý, či chorý.
Pridané: 15.06.2010 Autor: bedna Zdieľať
Súvisiace články:
- Suzuki RMZ 250 2009 - bedna
- Ako som „starkú - K. T. Marku“ dostal do iného stavu - jojo11
- Novinky 2008 v triede cestné enduro/enduro - Herghott
- Vyskúšali sme off-road novinky KTM pre rok 2008 - Awia
- Ochutnávka KTM off-road modelov 2010 - Awia
- Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 - Awia
- Test: Offroad alebo cesta? KTM 690 Enduro R a 690 SMC R 2019 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Husqvarna TE 630 IE 2011
- Ako zlegalizovať offroad/MX, enduro, country cross trať
- Suzuki RMZ 250 2009
- KTM 690 Enduro 2008
- Honda CRF 450 R 2008
- Yamaha XTZ 660 Téneré 1999
- Suzuki GSR 600 A 2007
- Suzuki DR-Z 400 E, r. v. 2007
- Suzuki SV 1000, r. v. 2006

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!