Anketa:
Alpská porovnávačka: Norden, GS, Africa, Stelvio alebo GX? 3/3
ZdieľaťPridané: 03.04.2025 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 4639 [Testy a predstavenia - Test]
Tabuľkové hodnotenie:
Tak a ideme do finále a do celkového poravnania strojov. Ako aj pred rokom, šli sme to na to vedecky a vyplnili sme tabuľky. Bodovali sme jednotlivé kritéria od 5 bodov - najlepší výsledok, po 1 bod. Bolo to náročné ako vždy, motorky sú rôzne zamerané a nebolo to vôbec jednoduché. Každý z nás vyplnil svoju detailnú tabuľku a následne sme pridali aj objektívne parametre ako nameraná spotreba, cena strojov a do celkového hodnotenia pridali svoje body aj naši ďalší jazdci.
Awia
Tomáš Hajduch - Awia: Ja som jazdec, ktorý má rád univerzálnosť a praktickosť strojov, a veľmi rád si zajazdím aj v teréne.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Design: | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 |
Motor: | 2 | 1 | 3 | 4 | 5 |
Podvozok: | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 |
Brzdy: | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Fun faktor: | 4 | 5 | 1 | 3 | 2 |
Elektronika: | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Výbava: | 1 | 2 | 5 | 3 | 4 |
Doplnková výbava: | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 |
Pohodlie: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pohodlie dvojica: | 1 | 2 | 4 | 5 | 3 |
Ochrana: | 1 | 3 | 4 | 2 | 5 |
Univerzálnosť: | 2 | 5 | 4 | 3 | 1 |
Offroad: | 4 | 5 | 3 | 2 | 1 |
Pomer Cena/vykon: | 2 | 4 | 3 | 1 | 5 |
Awia SPOLU: | 36 | 47 | 48 | 38 | 41 |
Herghott
Peter Fischer: Viac preferujem športovú jazdu na ceste a turistiku v pohodlí.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Design: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Motor: | 1 | 2 | 5 | 4 | 3 |
Podvozok: | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 |
Brzdy: | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Fun faktor: | 5 | 4 | 2 | 1 | 3 |
Elektronika: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Výbava: | 3 | 5 | 4 | 2 | 1 |
Doplnková výbava: | 2 | 5 | 3 | 4 | 1 |
Pohodlie: | 1 | 5 | 4 | 2 | 3 |
Pohodlie dvojica: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Ochrana: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Univerzálnosť: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Offroad: | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Pomer Cena/vykon: | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 |
Herghott SPOLU: | 34 | 58 | 50 | 32 | 36 |
Celkové hodnotenie:
Do celkového hodnotenia sme pridali aj objektívne parametre ako nami nameraná spotreba a cena strojov. Následne pridali svoje body aj naši ďalší jazdci.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Spotreba: | 4,8 l/100km | 4,6 l/100km | 5,8 l/100km | 6,2 l/100km | 5,6 l/100km |
Spotreba: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Cena: | 5 | 2 | 1 | 3 | 4 |
Fero | 2 | 5 | 4 | 3 | 1 |
Chose | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Rado | 2 | 4 | 5 | 1 | 3 |
Peto | 3 | 5 | 4 | 2 | 1 |
TOTAL | 89 | 130 | 119 | 81 | 91 |
Záver
Aj tento rok sa potvrdilo aké sú motorky rôznorodé a ako rôznorodí sú aj jazdci a ich potreby. Aj tento rok sme strávili hodiny v družných diskusiách o týchto motorkách a každému sa páčilo niečo iné. Čo jednému vadilo, pre druhého nebol ani len nedostatok motorky. O tom to všetko je.
Najviac bodov dostal Norden, a asi aj zaslúžene, lebo je veľkým univerzálom: v jednej motorke máte offroadové schopnosti s vynikajúcim podvozkom, výbavu, ochranu jazda, pohodlie, športový motor a k tomu najlepšiu spotrebu a brutálny dizajn. Druhe miesto rozhodne patrí kŕáľovnej univerzálnosti Africa Twin, a tretie miesto, to už bol veľmi tesný súboj; odnáša si ho športová novinka Suzuki GX, ktorá nemá absolútne žiadne offroadové ambície. No a vy si určite pozrite náš video test, kde sme to všetko rozobrali podstatne podrobnejšie.
Video
Video: Alpská porovnávačka: s päticou rozdielnych motoriek v Alpách - ktorá vyhrala?
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Pallika, Andre, Janči, Feri
Video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Pallika, Andre, Janči, Feri
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | Husqvarna | Honda | Moto Guzzi | Suzuki |
Model: | F 900 GS | Norden 901 Expedition | CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | Stelvio | GSX-S1000GX |
Rok: | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 |
Novinka: | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovná |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 895 ccm | 889 ccm | 1084 ccm | 1042 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 104.7 k (77.0 kW) / 8500 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 8000 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 8800 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 6750 ot. | 100 Nm / 6500 ot. | 112 Nm / 5500 ot. | 105 Nm / 6750 ot. | 106 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 13,1:1 | 13.5:1 | 10,5:1 | 12.6:1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 86 x 77 mm | 90,7 x 68,8 mm | 92 mm × 81,5 mm | 96 x 72 mm | 73.4 x 59 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie 44mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 240 mm | 210 mm | 170 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 215 mm | 240 mm | 200 mm | 170 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 320 mm | 310 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 110/80-R19M/C 59V | 120/70 R19 60V | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 260 mm | 256 mm | 280 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 69 V | 150/70-18 | 150/70-R18M/C 70H | 170/60 R17 72V | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 214.5 kg | 222 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 219 kg | 243 kg | 246 kg | 232 kg | |
Výška sedla: | 870 mm | 875 mm | 835 mm | 830 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1590 mm | 1529 mm | 1550 mm | 1470 mm | |
Dĺžka: | 2270 mm | 2305 mm | 2150 mm | ||
Šírka: | 943 mm | 960 mm | 925 mm | ||
Výška: | 1350 mm | 1475 mm | 1350 mm | ||
Svetlá výška: | 270 mm | 220 mm | 155 mm | ||
Objem nádrže: | 14.5 l | 19 l | 24.8 l | 21 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | ||||
Zrýchlenie na štvrť míle: | 10.1 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km | 4.5 l/100km | 4.9 l/100km | 5.1 l/100km | 6.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 247 km | cca 316 km | cca 379 km | cca 308 km | cca 229 km |
Servisný interval: | 10 000km | 15 000km | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii aj hmlovky | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok | nie | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | ||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | ||||
Quick-shift: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | ||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | nastaviteľný podvozok, USD vidla Ø 43 mm | WP XPLOR-USD, Ø 48 mm, WP Xplor PDS | plne nastaviteľný podvozok, bezdušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | nastaviteľný podvozok, USD vidla | easy start, USB |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | V sérii režimy Rain a Road, trakčná kontrola a náklonové ABS Pro Enduro Pro balík: lepší podvozok titanium nitride USD Ø 45 mm + lepší tlmič ZF Sachs, zvýšenie riadidiel a odolnejšia reťaz M Endurance. | Pirelli Scorpion Rally STR Cena 08/2024: od 16 729 EUR | Bluetooth a Apple CarPlay®/Android Auto® (po kábli) Výška sedadla 835/855 mm (voliteľné znížené sedadlo 795 mm) DCT: 253 kg Cena od: 18 090 EUR (DCT +1000 EUR) | PFF Rider Assistance radar technológia aktívny tempomat, Forward Collision Warning, Blind Spot Information System, Lane Change Decision Aid System V Offroad režime ABS aj trakčná kontrola sa dá vypnúť Cena | Cena 05/2024: od 14 990 EUR |
Pridané: 03.04.2025 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
