Anketa:
Dakar 2006 odštartovaný!
ZdieľaťPridané: 01.01.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 5186 [Šport - Rally]
Na Silvestra bol v portugalskom Lisabone odštartovaný 28. ročník dakarskej rely. Už sme spomínali, že medzi súťažiacimi je aj náš Jaroslav Katriňák.
1. etapa: Lisabon – Portimao
Silvestrovská etapa, tradične jedna z najjednoduchších, smerovala z Lisabonu do mesta Portimao. Mala celkovo 370 km, z ktorých 83 km vedúcich prevažne cez portugalský vidiek, sa išlo na čas. Počasie bolo daždivé, trať prevažne blatistá a šmykľavá, takže nikto zo súťažiacich nezostal suchý. Jarovi Katriňákovi sa nedarilo zle – z 232 štartujúcich dorazil do cieľa na 26. mieste so stratou takmer päť a pol minúty na prvého Cyrila Despresa, obhajcu titulu.
![]() |
Jaro ide v nápadnej farbe a má štartovné číslo 60 |
2. etapa: Portimao – Malaga
Presun do španielskeho prístavného mesta Malaga meral 567 km, z ktorých 115 jazdci išli na čas. Jaro si v tejto etape polepšil, skončil na 22. mieste a v celkovom poradí stojí na tom istom mieste. Zvíťazil Portugalčan Faria, Despres prešiel cieľom ako jedenásty a preto klesol v celkovom poradí až na piatu priečku.
Večer sa všetci súťažiaci, tímy a organizátori presunuli trajektmi do marockého mesta Nador. Tam sa dnes ráno začala tretia etapa dakarskej rely – prvá na africkom území a rozhodne zložitejšia než predchádzajúce. Cieľ je v meste Er Rachidia, presun bude mať 672 km, 314 z nich bude súťažných. Jara budeme sledovať a vás informovať o jeho výsledkoch.
Pridané: 01.01.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Slovenská účasť na Dakare potvrdená! - Herghott
- Trasa 30. ročníka Rally Lisabon Dakar známa - Awia
- Druhá zo série Dakarských Rally už klope na dvere - Awia
- Rozhovor: Jaroslav Katriňák o Dakare 2006 - Awia
- Katroš a Jakeš pripravení na Dakar 2007 - Herghott
- Dakar 2006 – Katriňák už doma, Caldecott mŕtvy - Herghott
- Rally Dakar ročník 2006 - Lisabon - Dakar - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!