ISSN 1336-6491 | Online: 1096 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30189
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17812)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12377)

Seriál článkov: História Rally Dakar

Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 29.

22.02.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 8639 [História]

-

Rally Dakar ročník 2007 - Jaro deviaty!

Druhý krát sa východiskovým štátom Dakaru stalo Portugalsko. Volkswagen, už od prvých európskych etáp, preukázal svoju vôľu ukončiť dominanciu Mitsubishi.

 

14.02.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5700 [História]

-

Rally Dakar ročník 2006 - Lisabon - Dakar

Po prvý krát v histórii, rally Dakar okúsila Portugalsko a jeho hlavné mesto Lisabon, hostilo jazdcov pred štartom. Európske etapy dali zažiariť miestnym jazdcom a až v Afrike sa rozpútal ten pravý „Dakar“.

 

08.02.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4720 [História]

-

Rally Dakar ročník 2005 - veľmi smutný pretek

Štart v Barcelone bol dobrou príležitosťou pre súťažiacich, ktorý ešte neokúsili pohostinnosť Katalánska, aby to napravili.

 

01.02.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5596 [História]

-

Rally Dakar ročník 2004 - Tradičná trasa

26. ročník rally Dakar sa vrátil k svojej tradičnej trase. Štartovalo sa z Clermond-Ferrand a ciel bol v Dakare.

 

25.01.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4722 [História]

-

Rally Dakar ročník 2003 - KTM, KTM a zase KTM

Rally Dakar dostala k svojmu dvadsiatemu piatemu výročiu divný darček. Zmenenú trasu. Trasa bola totálne zmenená, k Dakaru sa ani len nepriblížila.

 

19.01.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5435 [História]

-

Rally Dakar ročník 2002 - Meoni druhý krát top

24. ročník rally Dakar bol privítaný veľkým davom ktorý sa prišiel pozrieť na odštartovanie preteku do Arrasu.

 

11.01.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6774 [História]

-

Rally Dakar ročník 2001 - víťazom je žena

Ročník 2001 bol inšpirovaný prianím zvýrazniť hlavné hodnoty rally Dakar. Veľa zmien sa udialo vo „vzduchu“, hlavne v rozhodnutí zredukovať časť leteckej podpory (mechanikov) aby mechanici nasledovali svojich pretekárov tradične po zemi.

 

04.01.2010 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6232 [História]

-

Rally Dakar ročník 2000 - zo západu na východ

Dvadsiate druhé vydanie rally Dakar prinieslo veľké prekvapenie. Po prvý krát rally viedla naprieč Afrikou zo západu (Senegal) na východ (Egypt).

 

28.12.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4557 [História]

-

Rally Dakar ročník 1999 - Schlesser sa dočkal

Mesto Grenada, hlavné mesto Andalúzie, sa stalo tretí krát dejiskom štartu rally Dakar.

 

21.12.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6036 [História]

-

Rally Dakar ročník 1998 - Prvý Slovák Jaro Katriňák - boj s dunami

Dakar oslavuje 20. výročie. Pretek bol odštartovaný z Versailles, prechádzal krížom cez Španielsko a končil v Dakare.

 

14.12.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4384 [História]

-

Rally Dakar ročník 1997 - tam a späť

Začíname od konca. Štart rally bol tohto roku v Dakare. Na programe rally bolo trasa oblúkom z Dakaru do Dakaru.

 

07.12.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5115 [História]

-

Rally Dakar ročník 1996 - Edi poráža Stephane-a

Rovnaká trasa ako minulý rok, viac pretekárov, tretí triumf Pierra Lartiguea a štvrtý pre Ediho Orioliho. Ďalšie mená zapísané v sieni slávy rally Dakar.

 

30.11.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5579 [História]

-

Rally Dakar ročník 1995 - odchod zo Španielska

Po prvý raz v histórii rally Dakar sa pretek neodštartoval z Francúzska ale zo Španielska. Presnejšie z Granady.

 

23.11.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 11122 [História]

-

Rally Dakar ročník 1994 - cesta tam a späť

Krôčik po krôčiku rally Dakar znovu obnovovala svoju povesť. Počet súťažiacich začal znova narastať a rally sa dočkala návratu Reneho Metgeho medzi nákladiaky.

 

16.11.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5524 [História]

-

Rally Dakar ročník 1993 - ťažký rok

Rally sa vrátila k svojej pôvodnej trase. Štartovalo sa z Place du Trocadero a cieľ sa nachádzal v meste Dakar pri Ružovom Jazere. Počet účastníkov bol ale veľmi biedny. Iba 153 dobrodruhov, nikdy na štarte nestálo tak málo ľudí.

 

Predchádzajúce | 1 2 |

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »