Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3702 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28546
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17002)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?

 Zdieľať

Pridané: 12.07.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 18224 [Testy a predstavenia - Test]

Áno, čítate správne. Tentokrát sa pozrieme na tohto cruisera z absolútneho protipólu a pokúsime sa ukázať, že aj na takomto stroji sa dá celkom svižne pojazdiť. To, že športové jazdenie a čoproidná VNka s brašňami nejde dokopy je len uhol pohľadu... Ten vám neberieme...

Keď je človek športovejšie zameraný, predsudkov voči chopprom a cruisrom sa nikdy úplne nezbaví - môj prípad. Do istej miery boli moje obavy oprávnené. Z určitého uhlu pohľadu. Tentokrát predomnou stála nie práve novinka od Kawasaki s označením VN 900 Light Tourer. Hmotnosť na úrovni troch metrákov, oceľ, chróm, obrovské plexi... Čo je na tomto "light"?

Verzia LT

VNky sa vyrábajú už štvrť storočia (najprv s označením Vulcan) vo viacerých modifikáciách - custom, classic a light tourer. O klasikovi na káwe ste si mohli prečítať už minulý rok, kedy si Jaro Harly Jerga užíval pohodičkovú jazdu na "nahej" verzii. Custom má na rozdiel od Classica a LTčka vpredu osadené 21-palcové koleso a je menej nablýskaný. Teraz testované LT-čko vychádza z modelu Classic s nasledovnými doplnkami: analógový otáčkomer, veľký štít, kožené kufre, opierka spolujazdca, padáky a svetelná rampa vpredu. Celkom luxus.

Po dizajnovej stránke sú jednotlivé prvky skombinované s citom, škoda, že lesknúci sa chróm je zväčša nanesený na plastových výliskoch. Poctivé železo nenájdete ani na blatníkoch, či iných krytoch. Kovom sa naopak nešetrilo na masívnejších páčkach, padákoch, držiakoch, oceľovom ráme, ktorý sa opticky tvári ako Hard Tail, ale vo svojich útrobách skrýva centrál.

Dámy a páni usaďte sa, prosím!

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Po nasadnutí "do" Kawy sa jazdec cíti ako doma v obývačke. Sedlo je široké a dobre tvarované, dáva veľa priestoru na zmenu jazdeckej pozície, takže jazdca tak rýchlo neunaví. Riadidlá sú prirodzene zahnuté a dobre padnú do rúk. Nachádzajú sa v takej akurátnej výške (pri mojich 182 cm) a nespôsobovali mi problémy pri manipulácii, rezkejšej jazde ani diaľničnom presune. Nižším jedincom odporúčam nastaviť ich sklon, aby sa zbytočne nenačahovali.

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Naopak, mínus dávam nízko umiestneným stupačkám resp. plošinám (nohy sú až v príliš uvoľnenej polohe). Ich veľkost je dobrá, ale pri celodennom jazdení často hľadáte rôzne polohy nôh, aby neboli strnuté. Ak chcete mať nohy vystreté, vyložíte si ich na padáky a máte "na saláme". Pri kratších presunoch alebo rýchlejšej jazde mám rád nohy viac pokrčené a bike cez ne cítim lepšie. Ich výška nad asfaltom ma zaskočila na prvom kruháči. Škrt sem - škrt tam. Dostanete sa do ostrejších zákrut a sú na zemi permanentne. Vraj som bol prvý, kto sa sťažoval... Nechcem tomu veriť.

Podvozok a brzdy

Na bežné poprdkávanie krajinkou, jazdu od kofolky ku kofolke s permanentne zaradeným piatym kvaltom sú jednotlivé komponenty viac ako dostačujúce. Bez problémov si taktiež poradia s mestskými nerovnosťami a brzdením v nižších rýchlostiach. Podvozok je relatívne mäkký a nevytrasie posádku na prvých roletách a nerovnostiach.

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Ak sa vám však ručička otáčkomera neustáli na jednej pozícii a máte chuť sa trochu vyšantiť, treba pamätať na pár vecí. Rozloženie hmotnosti takéhoto stroja je iné ako u športovejších motoriek a to si vyžaduje viac práce so zadnou brzdou. Nestačí sa spoliehať na predný dvojpiestik Tokico, ktorý kúše do 300 mm kotúča. Aj keď dávkovateľnosť je na slušnej úrovni, občas treba brzdovú páčku zatiahnuť silnejšie. Na toto sme u Kawasaki už zvyknutí. Pri vyšších rýchlostiach a v tiahlych zákrutách je cítiť väčšie vlnenie a odkaz, že sem jednoducho tento podvozok nepatrí, stále je však čitateľný a jazdca nevystraší nepredvídateľným spôsobom. Držať sa v stope si vyžaduje zvyk a dávku predvídavosti.

Takmer vzorné správanie tohto macka som si užil v terchovských zákrutách s dobrým povrchom. Séria zákrut s menšími polomermi, menšie rýchlosti a nejaká tá preklápačka boli vhodným prostredím, ak si uvedomíme, v akej výške je ťažisko VNky. Tento jazdecký štýl mi na light tourerovi vyhovoval oveľa viac ako spomínané nohy na padákoch. Uznávam, že aj to má svoje čaro, ale užiť si dobré zákruty na mašine CCC je výzva.

Motor

Výkon 50 koní z 900 kubíkového véčka nie je v dnešnej dobe žiadny zázrak. Pri spomínanej hmotnosti sa dá o dynamike hovoriť, len keď sedí na motorke iba jazdec. So spolujazdcom a väčším množstvom batožiny dostane dynamika na frak. Tu treba čím skôr pätou zakvaltovať vyšší stupeň a užívať si pohodu s nohami na padákoch.

Nie som taktiež fanúšik 200 koňových strojov, ale pohodlné predbehutie bežných plechoviek na cestách je na motorke základom. Nikoho predsa nebaví vliecť sa v kolóne za kamiónom x kilometrov. Nechcem tým povedať, že motor je zlý. Myslím si, že 90% majiteľov naňho nepovie krivého slova, ale občas si to pýta nejakého koníka navyše.

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Prenos výkonu na zadné koleso nie je riešený reťazou ako u predchodcu Vulcan. Či už kardan alebo ozubený remeň (prípad súčasnej VNky) sú vhodné voľby na bezúdržbovú prevádzku motorky. Chod remeňa je tichý a hlavne pasažierom dopraje pohodlie bez akýchkoľvek rušivých cukaní pri zmene zaťaženia.

Pridaná hodnota Light Tourera

Ak sa niekto rozhodne pre verziu LT, určite jeho jazdecké plány siahajú ďalej a rozmýšľa nielen nad krátkymi výjazdami. Základom turistiky je rozmerný čelný štít, ktorý sa dá uchytiť v dvoch výškových polohách. V nižšej som cítil mierne turbolencie na prilbe, pri vyššom uchytení by to malo byť v poriadku. Záleží aj od typu prilby, na CCC si málokto sadá v integrálke ako ja.

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Dvojica kožených brašien je elegantná a dizajnovo ladí so strojom, ale ich objem je na dlhšiu turistiku žalostný. Pri kratšom presune počas horúceho dňa som tam ledva dostal kratšiu textilnú bundu bez chrbtového chrániča. Pri zapínaní brašien dostala prednosť praktická stránka a kovové pracky slúžia len ako ozdoba. Pod nimi nájdete klasické ruksakové plastové zapínanie.

 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Otáčkomer nebýva v tomto segmente samozrejmosťou. Jeho cena ako doplnku je z inej galaxie, ale tu ho máme v sérii. Je rovnako dobre čitateľný ako rýchlomer aj v noci. Prístrojovka poskytuje len základné údaje - trip, celkové kilometre, hodiny a pár kontroliek. Prekvapilo ma zapínanie predných prídavných svetiel, ktoré som našiel na ich korpuse. Nie veľmi praktické, ale nenákladné riešenie. Jazda v noci ale aj celková viditeľnosť motorky je o niečom inom.

K ochrane stroja pri páde pomáhajú padáky, na ktoré sa dajú pohodlne vyložiť nohy. Našťastie sme ich v crash teste neskúšali. Nemôžem ešte zabudnúť na pohodlie spolujazca, ku ktorému veľmi pomáha zadná opierka. Frajerka si ju neskutočne pochvaľovala, rovnako tak aj pohodlné sedlo.

Spotreba

S VNkou sme jazdili po rôznych cestách takmer stále na hranici dovolených rýchlostí. Kombinovaná priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni 6 litrov na stovku pri rýchlejšej jazde. Pri pohodových výjazdoch by nemal byť problém dostať sa na úroveň 5 litrov. S plnou 20 litrovou nádržou sa dá na jedno natankovanie spraviť solídna porcia kilometrov.

Záver

Tieto stroje nie sú a nikdy nebudú mojou srdcovkou, ale keď sa človek započúva do melódií Pink Floydu a chce zrelaxovať dušou aj telom, tak VNka je jedným z adeptov na pohodovú ničím nerušenú jazdu. Doplnky oproti modelu Classic sú v hodnote 1.500 eur, za LTčko teda v konečnom dôsledku necháte na pulte 9.695 eur. Nie je to najnižšia suma, ale zákazník vie, čo za dané peniaze dostáva.

Plusy, mínusy

pohodlie, kvalitný štít, vyváženosť slabší motor, nízko umiestnené stupačky

Video


Kawasaki VN900 from MOTOproject motoride on Vimeo.

Druhý názor:

Milan Mikulík (Milan Mikulík - mikulec):

No tak ale podívaj sa, koľko pohodlia mi ponúkaš. Sedlo priestranné, rajdy krásne široké s úplne ideálnym sklonom. Plošiny pre nohy ponúkajú omnoho viac úžitkovej hodnoty oproti klasickým stupačkám. Veľké plexi, padáky a brašne mi napovedajú, o čo tomuto stroju asi ide. Diaľková pohodová a hlavne pohodlná preprava. Hneď na diaľnici som si vyložil nohy na padáky, prdel posunul bližšie k nádrži, chrbát som aspoň čiastočne oprel o vyvýšené sedlo spolujazdca, zaradil päťku a už som si len užíval. Motor ma milo prekvapil takým chrapľavým rokerským hlasom, čo sa mi na ňom veľmi páčilo. Vlastne ak by tam bola trochu väčšia rezerva výkonu, nemal by som žiadne námietky.

Brzdy aj odpruženie sú v celku slušne naladené s celým kompletom. Zadnú brzdu som využíval prvorade a prednou som si vypomáhal iba pri razantnom brzdení v kopcoch a v mestskej trhavej premávke.

No a nesmiem zabudnúť na dve dizajnové parádičky. Rýchlomermeter, tak ten je echt gold. Veľmi sa mi páčil jeho retro dizajn. Ten tam je dokonalý. A druhá parádička bol otáčkomer. Malý, decentný, vhodne umiestnený a neskutočne drahý. Ale za tie prachy by som ho tam dal, aj keby som si musel odpustiť svetelnú rampičku.

A celkový názor? U mne dobrý!

pohodlie, dobre fungujúci celok, image spracovanie brašní

Text: Cacao, Milan Mikulík - mikulec
Foto: Cacao, Video: MOTOproject

Pozadie/Wallpaper

 Kawasaki VN 900 Light Tourer
 Kawasaki VN 900 Light Tourer
 Kawasaki VN 900 Light Tourer

Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a prilbách Suomy.

Foto:
 Kawasaki VN900 Classic 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:Kawasaki
Model:VN900 Classic
Rok:2009
Kategória:Chopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)
Objem:903 ccm
Max. výkon:50.3 k (37.0 kW) / 5700 ot.
Max. krútiaci moment:78 Nm / 3700 ot.
Kompresný pomer:9.5:1
Vŕtanie x Zdvih:88.0 x 74.2
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:remeň
Zdvih vpredu:150 mm
Zdvih vzadu:100 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm
Pneu vpredu:130/90-16M/C 67H
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:270 mm
Pneu vzadu:180/70-15M/C 76H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:254 kg
Hmotnosť s náplňami:282 kg
Výška sedla:680 mm
Rázvor:1650 mm
Dĺžka:2405 mm
Šírka:895 mm
Výška:1120 mm
Objem nádrže:20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.2 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 288 km

Pridané: 12.07.2010 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: