ISSN 1336-6491 | Online: 1807 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29873
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17648)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (57)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 1. časť: Výber tej pravej

 Zdieľať

Pridané: 26.02.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 260956 [Technika - Dobré Rady]

Chceš si kúpiť motorku, ale nevieš akú a ako na to? Tak ti skúsim poradiť. Prečo práve ja? Nuž preto, lebo som práve taký motorkár ako ty. Akurát mám viac najazdených kilometrov a skúseností s údržbou motorky. Aj ako zákazník, aj ako servisák.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

| Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme |

 Vadim Foto: Motomedia
Vadim Foto: Motomedia

Aby si si čo najlepšie porozumel so svojou novou láskou, pokúsim sa ti vysvetliť, ako na to. Zoberieme to pekne poporiadku a začneme od kúpy toho správneho motocykla. Tí, ktorí už motorky máte, môžete tento úvod pokojne vypustiť. Tvoj prvý problém je to, aký typ motorky si máš kúpiť. Ak máš naozaj málo peňazí (asi tak do 30 000,- Sk), to ti neostáva nič iné, ako sa potrápiť s nejakou staršou Jawkou. Ale pozor! Väčšina Jawiek a CZ, za roky čo sú na svete, vystriedali množstvo pánov. A tí boli takí, ako ty. Mali málo skúseností a peňazí. Z toho vyplýva, že zdravotný stav týchto motoriek nie je ideálny. Preto ťa varujem: Jawky sú motorky pre domácich kutilov a nie pre voňavé slečny! V prípade poruchy sa nemôžeš spoliehať na servis. Prečo? Lebo hodiny maturovať nad chorobou tej starej dámy nie je pre väčšinu servisov rentabilné a oni sa opravami musia dokázať uživiť.

Druhá možnosť je síce drahšia, ale je skoro ideálna. Ak máš od 30 do 60 000,- Sk, to ti vyjde na staršie, stredne veľké enduro, ktoré síce nebude mať ŠPZ-ky, ale ty si začiatočník, ktorý sa zatiaľ učí niekde na chate a verejné komunikácie ho nezaujímajú. Na takej vedľajšej ceste sa na endurku perfektne naučíš všetky tie finty, ktoré potrebuješ vedieť, aby si sa neskôr nezabil. Pády, ktoré pri tomto "výcviku" absolvuješ, nebudú veľmi bolieť ani tvoju peňaženku. A ešte jedna maličkosť: Radšej, ako 2-taktnú 125-ku, ktorú treba držať vo vysokých otáčkach si zadováž 250-ku, 4-takt. Sú síce trochu ťažšie, ale to hádam zvládneš.

No a keď máš od 60 do 100 litrov, to už si frajer a to tvoje enduro, alebo bajk bude na značkách. V jednom ťa však musím sklamať. Slušného choppra pod kilo nenájdeš...Tí, ktorí majú nad "kilo", už môžu kúpiť celkom fešácku jazdenku. Treba si ale dať pozor na "výhodnú" kúpu. Výhodná kúpa je vždy lacná. Vždy je tam ale maličký problémik:

  1. motorka je síce fajnová, ale je to exotická značka - taká, ktorá sa nedováža do našej krásnej vlasti. Pri prvom probléme, ktorý sa dá riešiť iba výmenou súčiastky si skončil a tvoj miláčik sa premenil z motorky, na kus nepoužiteľného železa
  2. motor ma malilinkú závadu, ktorá sa dá hravo opraviť, ibaže pôvodný majiteľ bohužiaľ práve teraz nemá čas
  3. ten rám nie je krivý, veď motorka iba spadla v garáži zo stojana
  4. motorka je dobrá značka, nepadnutá, motor ide ako hodinky, najazdených má zaručene iba 3841 km a je od prvého majiteľa. Ibaže ten prvý majiteľ ju kúpil 16.7.1979 a posledný mechanik, čo sa v nej vyznal, je už tri roky na zaslúženom odpočinku
  5. v prípade, že problémy pod bodmi a),b),c) ani d) neplatia, tak to môže byt napríklad lopka, ale niečo v tom asi bude. Ja som skrátka niekoľko krát životom sklamaný pesimista a podľa mňa, je každá výhodná kúpa podozrivá. Veď prečo by ti niekto mal predať motorku pod cenu, ak to nie je tvoj vlastný otec? Možno niekto, kto uteká pred mafiou. Ale to môže byť tiež problém. Či nie?

 Foto: Motomedia
Foto: Motomedia

Rozpisovať sa o tom, na čo všetko si máš dať pozor pri kúpe motorky, na to som lenivý. Všetky podrobnosti o tom, na čo si máš dať bacha, nájdeš na: www.motoride.sk. Ja ti prezradím iba tie najzákladnejšie pravidlá:

  1. Nekupuj si motorku na poslednú chvíľu. Najlepšie je začať ju kupovať už na jeseň. Slniečko ťa netlačí do sedla, motorky sú sezónny tovar a preto sú najlacnejšie a do jari ich uvidíš spústu ešte oveľa krajších.
  2. Pri čerstvom dovoze zo zahraničia si uvedom, že predávajúci ju doviezol "na kšeft", čiže ju kúpil lacno. Prečo? Nejaký dôvod ti určite uvedie, ale je iba na tebe, či mu uveríš.
  3. Perfektne naleštená motorka môže znamenať, že sa majiteľ o ňu dobre staral, ale aj to, že potreboval zamaskovať únik oleja, alebo ju chce naozaj veľmi predať.
  4. Tachometru a majiteľovi nikdy never! Niečo iné hovoria štatistiky poisťovní a niečo iné predávajúci. Už sme dávali v servise dokopy niekoľko motoriek, ktoré som neskôr videl v inzeráte ako "nepadnuté".
  5. .Superbajka si kupuješ preto, aby si sa na ňom mohol "vyblázniť". Nezabúdaj, že z toho istého dôvodu si ho kupoval aj ten pred tebou. Chopper sa väčšinou kupuje na pohodovú jazdu na pol plynu a preto na nejakom tom kilometríku navyše tak nezáleží.
  6. Keď na motorke vidíš na prvý pohľad amatérske zásahy, tak sa dá očakávať, že z vnútra to bude podobne smutné.
  7. Veľmi chúlostivá záležitosť je skúšobná jazda. Keď ti niekto na požiadanie strčí svojho miláčika do ruky, kto ti zaručí, že to nebola aj doteraz jeho bežná prax? Na druhej strane nikto od teba nemôže chcieť, aby si mu tých niekedy aj niekoľko sto litrov vycáloval na čestne slovo. Čo s tým? Neviem.
  8. Vždy si so sebou niekoho zober. Najradšej odborníka, alebo takého, čo má s týmto typom motorky skúsenosti, aj keď máš pocit, že to nepotrebuješ. Nezávislý kamarát ťa môže schladiť, keď si príliš nadržaný. Viac očí viac vidí a ver tomu, že "presilovka" ti pomôže aj psychologicky.
  9. Pri obhliadke motorky si uvedom, že každý škrabanec nejako vznikol. Že každá nepresnosť kapotáží ti chce niečo naznačiť. Že každá kvapka oleja musela odniekiaľ vytiecť (pozor na čerstvo umyté motorky!). Aj to prípadné kmitanie, má svoju príčinu .Pretesnený motor znamená, že ho už niekto otváral. Prečo? Prerezaný dezén znamená, že predávajúci je starý držgroš. Nešetril napríklad aj na kvalite oleja? Sú na skrutkách strhané šesťhrany? Všetky káble sú jednej farby? Niečo tu hrkoce? Kua, kto na tom robil údržbu?
  10. Niektoré zmeny na motorke môžu znamenať, že bola padnutá. Uvedom si, že vyleštený rám, alebo jeho časť, športové výfuky, neoriginálny lak alebo polep, môžu byť vylepšením designu, ale aj kamuflážou havárie
  11. Vždy ver viac vlastným očiam a rozumu, ako úprimným očiam a sladkým rečiam predávajúceho. Chce motorku hlavne predať, nie robiť tebe radosť. To predsa chápeš.
  12. Nikdy nekupuj motorku, o ktorej nie si na 100% presvedčený, že to je tá pravá!

Vadim, Atlantis-Buldog, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH č. 1-2/2004

Pridané: 26.02.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

| Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (57)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »