Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1214 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26079
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15768)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10311)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

BMW R1100GS s podvozkom Touratech Suspension - prečo

 Zdieľať

Pridané: 03.04.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9464 [Vaše stroje - Moja úprava]

Vedel som, že moje repasované tlmiče musia ísť z motorky čím skôr preč. Bola by to zrejme len otázka času kedy by znova niektorý praskol, o ušlej radosti z jazdy ani nehovorím. A keďže motorkovanie je pre mňa relax, túto situáciu som musel napraviť. Liekom voľby bol v tomto prípade Touratech.

V prvom rade začnem tým, že som veru riadny idiot. Šetriť na tlmičoch rovná sa blbosť!!! Myslieť si, že ktosi v dielni strieska dohromady funkčný podvozok, pche! Zvlášť na motorku využívanú občas nad jej limity. Kvôli šetreniu som sa mohol s prehľadom zabiť. Pričom investícia do samotného repasu nebola veru malá. Tri eurostovky bez ceny pružín za to, že krátko po namontovaní repasovaných tlmičov mi predný praskol. Stať sa to na ceste, tieto riadky asi nepíšem. Na brzdách a olejoch som nikdy nešetril, prečo som to spravil pri tejto, nemenej dôležitej, súčasti motorky, to netuším. Dúfam, že túto chybu po mne už nik nezopakuje.

Ešte viac ma vytočila neserióznosť majstra, ktorý za to celé zobral peniaze. Všetko to trvalo príliš dlho, nekonečné výhovorky a vo finále výsledok, mierne povedané, naprd. Nečakal som dodanie správne nastavených tlmičov, ale ani po niekoľkých mesiacoch jazdenia a laborovania s nastavením som sa k ničomu zmysluplnému nedostal. Jazda však bola lepšia než na pôvodných vylágrovaných tlmičoch. To malé zlepšenie vo vlastnostiach (vtedy vnímané ako veľké) dávam na triko pružinám, ale defakto celý repas nestál za to. Motorka stále odskakovala, pri jazde off-road čosi divne klepalo v prednom tlmiči, v rýchlych zákrutách som sa cítil ako na hojdačke. Hlavne ma žrala tá neistota, keď to prasklo raz čo sa stane nabudúce.

 Ako som si mohol myslieť, že z tohto vzíde niečo dobré
Ako som si mohol myslieť, že z tohto vzíde niečo dobré

Poučený vlastnými skúsenosťami škrtám dovolenkové plány a hľadám, a hľadám... Keď znova investujem do tlmičov, tak to bude so všetkou parádou okolo. Už pred rozhodnutím dať tlmiče zrepasovať som poškuľoval aj po tlmičoch s logom Touratech. Vtedy len tak okrajovo, no ako plynuli mesiace do hľadáčika mi ten „naleštený“ Touratech padal čoraz viac. Nechcem tu však zbytočne rozpisovať všetky pre a proti tej ktorej značky tlmičov a tým zbytočne v teoretickej rovine niektorú vyzdvihovať či znevažovať. Zvolil som si Touratech, tak snáď mi tie tlmiče vydržia minimálne tak dlho ako motorka.

Prečo práve Touratech Suspension?!

Nikdy som nebol najväčším fanúšikom tejto značky. Okrem krytiek však robia aj veci funkčné, ale tlmiče to je trošku silnejšia káva. V slovenčine sa toho o rade Touratech Suspension veľa dočítať nedá, čo je podľa mňa zlé. Ono tie tlmiče konštruuje predsa len niekto iný. Na svedomí ich majú bývalé mozgy značky WP, ktoré sa nechceli sťahovať do Rakúska za KTMkou a tak je na svete od roku 2010 značka TracTive. V podstate tento fakt rozhodol o tom, že som sa o tieto tlmiče začal viac zaujímať.

 to by TracTive tam nie je náhodou
to by TracTive tam nie je náhodou

Hlavne som však chcel také tlmiče, ktoré dostanem v záruke, ktoré budú bez úprav plne repasovateľné a ktoré ak s nimi nebudem spokojný môžem niekomu otrieskať o hlavu. Preto šli všetky čisto e-shopové obchody bokom. Touratech svoju predajňu na Slovensku má, dokonca aj dielňu pre základný servis tlmičov. Ostávalo už len dozvedieť sa o tom všetkom viac.

Vecou ktorá prakticky rozhodla o mojej voľbe bol fakt, že mi tlmiče dodajú na mieru nastavené podľa mojich požiadaviek. Naviac je celá rada tlmičov Touratech vytvorená práve pre cestovateľov a teda sa ráta so zvýšenou záťažou na podvozok (aspoň to tak píšu, tož uvidíme). Komunikácia s Mariánom Krolákom bola ohľadne tejto veci dobrá. Uvedomil som si, že je pre mňa úplne zbytočné snívať o plne nastaviteľných tlmičoch. Keď dostanem na mieru nastavené tlmiče z fabriky, tak mi bohato postačí možnosť nastaviť si odskok a predpätie pružiny. Preto som vyplnil formulár podľa, ktorého mi tlmiče upravili priamo vo fabrike v Holandsku. Veľké mínus ale Touratech dostáva za to, že zatiaľ nemajú formulár k tlmičom v slovenčine.

Tlmiče boli dodané rýchlo. Aj preto som si ich nenechal na motorku nainštalovať priamo v Poprade ale spojil som výlet za starými rodičmi s prevzatím tlmičov (úprimne, kto by vydržal čakať kým zmizne sneh z ciest po telefonáte s obsahom „tlmiče sú už tu“). Aspoň som si mohol doma poriadne všetko pofotiť a porovnať s repasovanými tlmičmi.

Touratech Suspension
Touratech Suspension
Touratech Suspension
Touratech Suspension

Z krabíc nedočkavo vyberám model Level1 pre predok (iná možnosť pre BMW R1100GS ani nie je) a Level2 s hydraulickým nastavením predpätia pružiny pre zadok. Spolu s tlmičmi prišli aj rôzne papiere napr. návod na inštaláciu tlmičov, návod ako sa správne "hrať" s nastavovaním predpätia či odskoku a samozrejme náradie pre štelovanie tlmičov.

 Zmena v konštrukcii, zvlášť predného tlmiča je patrná
Zmena v konštrukcii, zvlášť predného tlmiča je patrná

Tlmiče Touratech majú masívnejšiu konštrukciu než pôvodné, to vidieť hneď na prvý pohľad (o tom čo všetko je v ich útrobách sa dočítate v press materiáloch, preto teóriu nebudem rozvádzať). Až tu vyšiel na svetlo obraz aká hlúposť je repasovať tlmiče. Stačí porovnať nafotené detaily vo fotogalérii. Špina to trošku skresľuje, no hrdza hádam hovorí za všetko. Inštalácia prebehla v poriadku, stačil len momentový kľúč a žiadne zásahy do konštrukcie motorky (kvôli repasovanému tlmiču som musel trošku brúsiť z podsedadlového rámu).

 A už si stojí na nových nôžkach
A už si stojí na nových nôžkach

Za sebou mám už prvú jazdu na nových tlmičoch. Asi sa mi nikto nebude čudovať keď napíšem, že je to neskutočná paráda. Whiiiiiiiiiiiiiiii je to správne slovo popisujúce prvé pocity z jazdy (a tak to podľa mňa má byť, repasované mi robili len vrásky). Stačil mi zjazd z obrubníka a hneď som pod sebou cítil celú motorku inak. Konečne tlmiče tlmia! Keď som si GSu zadovážil podvozok ani nepružil ani netlmil, po repase netlmil a teraz konečne funguje ako má. A tie naše jarné výmole žerie akoby tam ani neboli. Momentálne však objektivitu hodnotenia zastiera silná radosť, no časom sa pozriem vlastnostiam nových tlmičov poriadne na zúbok.

 Nové tlmiče so mnou zažijú všetko
Nové tlmiče so mnou zažijú všetko

Viac o mojich útrapách (snáď konečne radostiach) s tlmičmi na BMW R1100GS napíšem po nabehaní potrebných kilometrov. Mám však také tušenie, že to bude poriadna zábava.

Plusy a mínusy

Nastavenie tlmičov upravené na mieru z fabriky, Už základný model Level1 s nastavením odskoku a predpätia, Jednorázová prakticky doživotná investícia vďaka možnosti fabrického repasu, Masívna konštrukcia Press materiály a formuláre nie sú zatiaľ v slovenčine, Cena, Pre BMW R1100GS možnosť dať dopredu iba Level1

Pridané: 03.04.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria